Με το χάρτινο εισιτήριο ανά χείρας φαίνεται ότι
θα παραμείνουν για λίγο ακόμα οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών της
πρωτεύουσας, καθώς ο κρατικός μηχανισμός εξακολουθεί να μην έχει
«κλείσει» τα ανοικτά μέτωπα που προκύπτουν από την εφαρμογή του
συστήματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Με την εκκρεμότητα της Αρχής
Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία έθεσε βέτο στην
αναγραφή προσωπικών στοιχείων των επιβατών στις νέες ηλεκτρονικές
κάρτες, να μην έχει λυθεί ακόμα, ο ΟΑΣΑ αδυνατεί να προχωρήσει στην
προμήθεια των ηλεκτρονικών καρτών.
Μέχρι στιγμής έχει στην κατοχή του 10 εκατ. μεμονωμένα ηλεκτρονικά
εισιτήρια, τα οποία σε περίπτωση εφαρμογής του συστήματος θα εξαντληθούν
σε λίγες ημέρες. Κάρτες απεριορίστων διαδρομών ωστόσο δεν έχει ακόμη
στη διάθεσή του, καθώς αναμένει την οριστική απόφαση της Ανεξάρτητης
Αρχής. Η απάντηση του ΟΑΣΑ στις αιτιάσεις της Αρχής, που κάνει λόγο για
καταγραφή πληθώρας προσωπικών στοιχείων στα μαζικά προϊόντα του
(μηνιαίες, τριμηνιαίες, ετήσιες κάρτες), ακούει στο όνομα ΑΜΚΑ (Αριθμός
Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης). Πληροφορίες αναφέρουν ότι στον φάκελο που
απέστειλε ο ΟΑΣΑ στην Αρχή «κάνει πίσω» στην υποχρέωση καταγραφής του
ΑΜΚΑ στις ηλεκτρονικές κάρτες, με στόχο να λάβει την πολυπόθητη έγκριση.
Ο ΟΑΣΑ μάλιστα αφήνει να εννοηθεί ότι η μη αναγραφή του ΑΜΚΑ στις
κάρτες συνεπάγεται αδυναμία αντικατάστασής τους σε περίπτωση απώλειας
της κάρτας από τον κάτοχο.
Σημειώνεται ότι η πλήρης καταγραφή των μετακινήσεων και των διαδρομών
των επιβατών μέσω των επικυρώσεων της ηλεκτρονικής κάρτας αποσκοπεί στη
δυνατότητα κλιμακωτής χρέωσης στο μέλλον. Στόχος είναι σε δεύτερο χρόνο
να μπορεί ο επιβάτης να χρεώνεται ανάλογα με το μήκος της διαδρομής που
θα διανύει. Στο μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών έχει «παγώσει» την
προβολή διαφημιστικής καμπάνιας μέσω της οποίας θα ενημερωνόταν το
επιβατικό κοινό για το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Και αυτό γιατί δεν
είναι σε θέση να ορίσει ημερομηνία έναρξης του νέου συστήματος. Ο
αρχικός προγραμματισμός ήθελε τη λειτουργία του αυτόματου συστήματος
συλλογής κομίστρου στις αρχές του νέου έτους για τα οδικά μέσα
(λεωφορεία και τρόλεϊ), ωστόσο οι καθυστερήσεις στην εγκατάσταση του
εξοπλισμού, σε συνδυασμό με τους βανδαλισμούς που υπέστησαν ορισμένα από
τα μηχανήματα, μετέθεσαν τη λειτουργία του για την άνοιξη.
Η άνοιξη πέρασε και το σύστημα δεν λειτούργησε. Νέα ημερομηνία
ορίστηκε η 1η Ιουνίου, η οποία είχε όμως την ίδια τύχη με τις
προηγούμενες. Η πιο πρόσφατη τοποθέτηση κάνει λόγο για τον Αύγουστο,
ωστόσο ο βαθμός ετοιμότητας τόσο του αρμόδιου υπουργείου όσο και του
ΟΑΣΑ οδηγούν, κατά πάσα πιθανότητα, σε νέα καθυστέρηση.
Πάντως, η εμφάνιση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου δεν συνεπάγεται την
άμεση κατάργηση του χάρτινου. Μέχρι στιγμής φαίνεται να προκρίνεται η
ταυτόχρονη έναρξη λειτουργίας του συστήματος για όλα τα μέσα με
παράλληλη όμως χρήση παλαιού (χάρτινου) και νέου (ηλεκτρονικού) τύπου
εισιτηρίου για ένα διάστημα το οποίο ακόμη είναι υπό συζήτηση, με στόχο
την εξοικείωση των επιβατών.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")