Μέχρι τέλος του έτους αναμένεται να
έχουν ολοκληρωθεί οι νέες αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Ενέργειας στο
θεσμικό πλαίσιο που διέπει την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στη χώρα
μας.
Μεταξύ των αλλαγών που προωθούνται
περιλαμβάνεται η ενεργοποίηση του Εθνικού Λογαριασμού Αλληλεγγύης Γενεών
(ΕΛΚΑΓ) που δημιουργήθηκε επί υπουργίας Γ. Μανιάτη, και ο οποίος
προβλέπεται να τροφοδοτείται από τα έσοδα που θα προκύψουν από την
εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.
Πλέον με τις αλλαγές που προωθούνται ο
λογαριασμός θα δημιουργήσει αποθεματικό για τη χρηματοδότηση των κλάδων
σύνταξης του ΕΦΚΑ και για τη διασφάλιση των συντάξεων των νέων γενεών.
Οι σχετικές εισηγήσεις θα γίνουν αύριο
κατά το προγραμματισμένο κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής από
τον Γ. Σταθάκη, καθώς το τελευταίο διάστημα η αγορά των υδρογονανθράκων
εμφανίζει μεγάλη επενδυτική κινητικότητα και υπάρχει σοβαρό επενδυτικό
ενδιαφέρον από μεγάλες διεθνείς εταιρείες, όπως για παράδειγμα ο
αμερικανικός κολοσσός ExxonMobil που έχει εκδηλώσει από κοινού με τη
γαλλική Total και τα ΕΛΠΕ ενδιαφέρον για έρευνες στην περιοχή της δυτικά
και νότια της Κρήτης.
Πίσω από την κινητικότητα αυτή,
βρίσκονται οι ευρύτερες εξελίξεις στην περιοχή και η ανακάλυψη του
γιγαντιαίου κοιτάσματος Ζορ στην Αίγυπτο, η οποία ακολούθησε την
προηγούμενη ανακάλυψη στο Ισραήλ του επίσης μεγάλου κοιτάσματος
Λεβιάθαν.
Πλέον η ευρύτερη περιοχή της ανατολικής
Μεσογείου έχει μπει στο χάρτη της αγοράς πετρελαίου, εξέλιξη που
δημιουργεί ευκαιρίες και για τη χώρα μας, η οποία ήδη μετρά μία χαμένη
ευκαιρία εξαιτίας των καθυστερήσεων αλλά και της αβεβαιότητας στους
διαγωνισμούς του 2014, οι οποίοι συνέπεσαν με την κατακόρυφη πτώση των
τιμών του πετρελαίου και τη σημαντική μείωση των επενδύσεων για νέες
έρευνες από την πετρελαϊκή βιομηχανία.
Πλέον τα δεδομένα δείχνουν να έχουν
αλλάξει, ενώ η Ελλάδα έχει και πρόσθετους γεωπολιτικούς λόγους να είναι
παρούσα στην ανάπτυξη της αγοράς στην Ανατολική Μεσόγειο.
Τὠρα σε σχέση με τις αλλαγές που θα ανακοινωθούν αύριο, αυτές θα κινηθούν σε τρία επίπεδα:
Πρώτον θα υπάρξουν αλλαγές στους διαγωνισμών με στόχο να υπάρξει επιτάχυνση της διαδικασίας επιλογής των αναδόχων.
Δεύτερον θα γίνει πιο ευέλικτη η
λειτουργία της ΕΔΕΥ, του δημόσιου φορέα που διενεργεί τους διαγωνισμούς
και εκπροσωπεί τα συμφέροντα του δημοσίου τόσο κατά την υπογραφή όσο και
κατά την υλοποίηση των συμβάσεων παραχώρησης. Εδώ υπάρχουν σοβαρά κενά,
ιδιαίτερα ενόψει και των νέων διαγωνισμών που επίκεινται.
Η ΕΔΕΥ που ήδη έχει δικά της έσοδα από
τις υφιστάμενες συμβάσεις που έχουν υπογραφεί, θα γίνει πιο ευέλικτη
ώστε να μπορεί να προσελκύσει προσωπικό και περισσότερα στελέχη από τον
ιδιωτικό τομέα με εμπειρία από την αγορά πετρελαίου.
Τρίτον η κυβέρνηση προτίθεται να ανοίξει
τη συζήτηση για αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης. Διεθνώς υπάρχουν
δύο μοντέλα που ακολουθούνται το lease agreement και το production
sharing agreement. Στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο υπάρχει η πρόβλεψη και
για τις δύο λύσεις, ωστόσο όσες συμβάσεις έχουν υπογραφεί έχουν
προχωρήσει με τους αναδόχους να "ενοικιάζουν” τις παραχωρήσεις και να
καταβάλουν royalties και να αποδίδουν στο δημόσιο μερίδιο από την
κερδοφορία τους.
Εδώ λοιπόν η κυβέρνηση προτίθεται να
ανοίξει το διάλογο για να ξεκινήσει να εφαρμόζεται και το δεύτερο
μοντέλο, όπου όμως το δημόσιο έχει πιο ενεργό ρόλο, συμμετέχει στα
επενδυτικά κόστη και αναλαμβάνει μεγαλύτερο επενδυτικό ρίσκο.
Σε ότι αφορά τον ειδικό λογαριασμό
αλληλεγγύης γενεών προβλέπεται να εκδοθούν δύο κοινές υπουργικές
αποφάσεις που θα καθορίζουν το χρόνο έναρξης καταβολής των πόρων του
ΕΛΚΑΓ και ο χρόνος διάθεσης στον ΕΦΚΑ και το ποσοστό ανά έτος των εσόδων
που θα κατευθύνεται από τον λογαριασμό στο ασφαλιστικό σύστημα.
(από www.capital.gr)