Η αρχική υπόθεση είναι απλή: η κίνηση με ηλεκτρισμό δε μολύνει την ατμόσφαιρα, αφού δεν υπάρχει καύση κάποιας ύλης, και επομένως αποβολή καταλοίπων της στην ατμόσφαιρα. Μια άποψη που τη συμμερίζονται οι περισσότεροι ίσως, αφού και οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται όλο και περισσότερο προς τα οχήματα που κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια

Η αρχική υπόθεση είναι απλή: η κίνηση με ηλεκτρισμό δε μολύνει την ατμόσφαιρα, αφού δεν υπάρχει καύση κάποιας ύλης, και επομένως αποβολή καταλοίπων της στην ατμόσφαιρα.

Μια άποψη που τη συμμερίζονται οι περισσότεροι ίσως, αφού και οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται όλο και περισσότερο προς τα οχήματα που κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Ταυτόχρονα, η στροφή αυτή δημιουργεί και νέα δεδομένα και τεράστιες προκλήσεις στις χώρες, που καλούνται να σχεδιάσουν ένα εκτεταμένο δίκτυο με υποδομές φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε κάθε γωνιά της χώρας.

Μέσα στις πόλεις βέβαια τα πράγματα είναι λίγο πιο δύσκολα, καθώς η έλλειψη χώρων στάθμευσης, αλλά και το γεγονός ότι δεν έχουν όλοι ιδιόκτητο χώρο στάθμευσης και δεν παρκάρουν απαραίτητα τα οχήματά τους έξω από το σπίτι τους, δημιουργεί το πρόβλημα της εξεύρεσης του κατάλληλου σημείου φόρτισης, καθώς ούτε τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν την αυτονομία των συμβατικών, ούτε η φόρτισή τους γίνεται στο χρόνο που χρειάζεται να γεμίσει με καύσιμο ένα ρεζερβουάρ.

Αυτά τα προβλήματα υποτίθεται πως θα λυθούν τα επόμενα χρόνια, είτε με την αύξηση των υπαίθριων σημείων φόρτισης, είτε με την αύξηση της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων. Τουλάχιστον έτσι πιστεύουν χώρες όπως η Βρετανία και η Γαλλία, που έχουν δηλώσει ότι θα απαγορεύσουν τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2040 και το 2030 αντίστοιχα. Για την Ελλάδα δεν ξέρουμε τίποτα ακόμα. Ίσως το εξετάσουν όταν τελειώσει ο καυγάς για τον τρόπο με τον οποίο θα προκύπτουν οι... σημαιοφόροι στις παρελάσεις...

Πόσο "καθαρά" όμως είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα; Η θεωρία λέει ότι είναι 100% "καθαρά" αφού οι εκπομπές ρύπων είναι μηδενικές. Ποιός παράγει όμως το ρεύμα με το οποίο πρέπει να φορτίσουν οι μπαταρίες τους; Τα εργοστάσια παραγωγής ρεύματος. Και ποιά είναι η πι συνηθισμένη πρώτη ύλη που χρησιμοποιούν αυτά τα εργοστάσια για την παραγωγή του ρεύματος; Τα ορυκτά καύσιμα, δηλαδή το αργό πετρέλαιο, ο λιγνίτης και ο λιθάνθρακας. Ένα ποσοστό εργοστασίων χρησιμοποιεί και φυσικό αέριο, αλλά κατά κανόνα οι μεγάλες μονάδες χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Α, και ατομική ενέργεια φυσικά...

Ουσιαστικά λοιπόν τί συμβαίνει; Οι ρύποι των οχημάτων "μεταφέρονται" πιο "πίσω" στη διαδικασία παραγωγής ενέργειας, δηλαδή στα εργοστάσια. Διότι η στροφή στην ηλεκτροκίνηση θα αυξήσει κατακόρυφα τη ζήτηση ρεύματος, άρα και τις ανάγκες παραγωγής ρεύματος. Αυτό με τη σειρά θα φέρει μεγαλύτερη κατανάλωση ορυκτών καυσίμων από τα εργοστάσια, άρα και αύξηση των ρύπων από αυτά.

Επομένως η κίνηση με ηλεκτρική ενέργεια δεν είναι "100% καθαρή" όπως φανταζόμαστε, αφού αυτή η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται ακόμα με "βρόμικους" τρόπους. Βέβαια η ηλεκτροκίνηση και η σταδιακή εγκατάλειψη των κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι μονόδρομος εάν δε θέλουμε να καταστρέψουμε τελείως την ατμόσφαιρα, ωστόσο μία από τις μεγάλες προκλήσεις που γεννιούνται είναι η εξεύρεση πιο "καθαρών" τρόπων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Η λογική "δείχνει" τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ωστόσο εκεί η τεχνολογία μένει να κάνει ακόμα πολύ σημαντικά βήματα ώστε τα συστήματα παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ να γίνουν και πιο αποδοτικά (σε σχέση με την ενέργεια που παράγουν), αλλά και πιο προσιτά οικονομικά (και από πλευράς μεγέθους) στον απλό πολίτη, ενώ θα πρέπει και τα ίδια τα κράτη να δημιουργήσουν κίνητρα για την εγκατάσταση αυτόνομων συστημάτων παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ από τους ίδιους τους πολίτες. Κάτι που ίσως να μην "αρέσει" τόσο στις εταιρίες παραγωγής ρεύματος, όσο και σε ορισμένα κράτη που ελέγχουν την παραγωγή ρεύματος...

Από την άλλη πλευρά, η στροφή σε πιο "καθαρές" μεθόδους παραγωγής ρεύματος δεν είναι τόσο απλή όσο ακούγεται. Εκτός από τις μεγάλες δαπάνες που θα πρέπει να κάνουν οι εταιρείες παραγωγή ρεύματος για να μετασχηματίσουν τα εργοστάσιά τους, θα έχουν να αντιμετωπίσουν και την αύξηση του κόστους παραγωγής ενέργειας, μιας και ούτε οι ΑΠΕ ούτε το φυσικό αέριο είναι πηγές που μπορούν να αποδώσουν "ποσοτικά" σε παραγωγή ρεύματος όσο αποδίδουν τα ορυκτά καύσιμα. Και η αύξηση της τιμής του ρεύματος (ως αποτέλεσμα) δεν είναι και το καλύτερο σε μία κοινωνία όπου η ζήτηση για ρεύμα θα αυξηθεί λόγω της επέκτασης της ηλεκτροκίνησης...

Με τα σημερινά δεδομένα, μόνο η "λύση" της χρήσης ατομικής ενέργειας δείχνει να μπορεί να καλύψει τη ζήτηση και παράλληλα να κρατά χαμηλά το κόστος παραγωγής ρεύματος. Βέβαια και αυτή η λύση έχει τα μειονεκτήματά της, όπως γνωρίζουμε...

Η ουσία είναι πως το θέμα της γενικότερης στροφής στην ηλεκτροκίνηση πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι μόνο ένας κρίκος της αλυσίδας. Εξίσου σημαντικός κρίκος είναι και οι εταιρείες παραγωγής ρεύματος, και τα κράτη και οι διεθνείς οργανισμοί που ορίζουν το σχετικό θεσμικό πλαίσιο (και καλούνται να φτιάξουν σε ένα βαθμό και τις σχετικές υποδομές), όπως και οι εταιρείες που αναπτύσσουν τεχνολογίες παραγωγής ρεύματος. Όλοι οι παραπάνω, και όχι μόνο ίσως, θα πρέπει να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι για να βρουν μια κοινή συνισταμένη για την ηλεκτροκίνηση ώστε να αποδειχτεί πραγματικά επωφελής για το περιβάλλον και τον άνθρωπο, και να μην αποτελέσει απλώς έναν ακόμα τρόπο για να πλουτίσουν κάποιοι...

(από emea.gr)