Την έναρξη Δημόσιας
Διαβούλευσης επί των κοινών προτάσεων που αναπτύχθηκαν από όλους τους ΔΣΜ
(Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς - Transmission System Operators/TSΟs) ανακοινώνει
η ΡΑΕ.
Οι κοινές προτάσεις
των
TSOs
αφορούν:
α)
τον περιφερειακό σχεδιασμό μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς
β) τη δέσμη απαιτήσεων και τη δημιουργία του ενιαίου μηχανισμού κατανομής
γ) την εισαγωγή των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των μακροπρόθεσμων
δικαιωμάτων μεταφοράς
δ) τις περιφερειακές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς και
ε) τον επιμερισμό του κόστους συγκρότησης, ανάπτυξης και λειτουργίας του
ενιαίου μηχανισμού κατανομής
σύμφωνα
με τα άρθρα 31, 49, 51, 52, και 59 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/ 1719 της Επιτροπής
της 26ης Σεπτεμβρίου 2016 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για
τη μελλοντική κατανομή δυναμικότητας (ΕΕL 259 της 27.09.2016, σελ. 42 επ.).
Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς
ηλεκτρικής ενέργειας (Target Model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’
αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου
2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές
ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ.
1228/2003.
Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο
άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ’ αριθ.
2016/ 1719 Κανονισμός (ΕΕ) της 26ης Σεπτεμβρίου 2016 (εφεξής ο «Κανονισμός»),
με τον οποίο καθορίζονται αναλυτικοί κανόνες σχετικά με τη διαζωνική κατανομή
της δυναμικότητας στις μελλοντικές αγορές, την καθιέρωση μιας κοινής
μεθοδολογίας για τον προσδιορισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας,
τη θέσπιση ενός ενιαίου μηχανισμού κατανομής σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ο οποίος
παρέχει μακροπρόθεσμα δικαιώματα μεταφοράς και τη δυνατότητα επιστροφής
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς για μεταγενέστερη μελλοντική κατανομή
δυναμικότητας ή μεταβίβασης μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς μεταξύ των
συμμετεχόντων στην αγορά.
Σκοπός του Κανονισμού είναι να προωθήσει την ανάπτυξη
ανταγωνιστικών προθεσμιακών προϊόντων που χαρακτηρίζονται από επαρκή
ρευστότητα, με έναν συντονισμένο τρόπο σε ολόκληρη την Ευρώπη και να παρέχει
στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να αντισταθμίζουν τον κίνδυνό τους που
σχετίζεται με το διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 31 του
Κανονισμού:
«
… 3. Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του
παρόντος κανονισμού, οι ΔΣΜ σε κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας όπου
υπάρχουν μακροπρόθεσμα δικαιώματα μεταφοράς εκπονούν από κοινού πρόταση για τον
περιφερειακό σχεδιασμό μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς που θα εκδοθούν σε
κάθε σύνορο ζώνης προσφοράς εντός της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας. …
5. Οι προτάσεις υπόκεινται σε
διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 6. Για την έκδοση των προτεινόμενων
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς, κάθε ΔΣΜ λαμβάνει δεόντως υπόψη το
αποτέλεσμα της διαβούλευσης. …»
Επίσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 49 του
Κανονισμού:
«
1. Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του
παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ υποβάλλουν σε όλες τις ρυθμιστικές αρχές κοινή
πρόταση για μια δέσμη απαιτήσεων και για τη δημιουργία του ενιαίου μηχανισμού
κατανομής. Η πρόταση προσδιορίζει διάφορες επιλογές για τη δημιουργία και
διακυβέρνηση του ενιαίου μηχανισμού κατανομής, συμπεριλαμβανομένης της
ανάπτυξης από τους ΔΣΜ ή από τρίτους για λογαριασμό τους. Η πρόταση των ΔΣΜ
καλύπτει τα γενικά καθήκοντα του ενιαίου μηχανισμού κατανομής που προβλέπονται
στο άρθρο 50 και τις απαιτήσεις για την ανάκτηση του κόστους, σύμφωνα με το
άρθρο 59.»
Επίσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 51 του
Κανονισμού:
«
1. Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του
παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ εκπονούν από κοινού πρόταση για
εναρμονισμένους κανόνες κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς
δυνάμει του άρθρου 52 παράγραφος 2. Η πρόταση υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα
με το άρθρο 6. Η εν λόγω πρόταση περιλαμβάνει τις περιφερειακές απαιτήσεις και
ειδικές για σύνορο ζωνών προσφοράς απαιτήσεις, εφόσον έχουν αναπτυχθεί από τους
ΔΣΜ σχετικά με κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας δυνάμει του άρθρου 52
παράγραφος 3.
2. Μόλις τεθούν σε ισχύ οι
περιφερειακές απαιτήσεις, υπερισχύουν των γενικών απαιτήσεων που ορίζονται
στους εναρμονισμένους κανόνες κατανομής. Σε περίπτωση που οι γενικές απαιτήσεις
των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής τροποποιηθούν και υποβληθούν προς έγκριση
σε όλες τις ρυθμιστικές αρχές, οι περιφερειακές απαιτήσεις υποβάλλονται επίσης
προς έγκριση στις ρυθμιστικές αρχές της εν λόγω περιφέρειας υπολογισμού
δυναμικότητας.»
Επίσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 52 του
Κανονισμού:
«
2. Οι εναρμονισμένοι κανόνες κατανομής των
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς τηρούν τις αρχές της απαγόρευσης των
διακρίσεων και της διαφάνειας, και περιέχουν τουλάχιστον τις ακόλουθες γενικές
απαιτήσεις:
α) εναρμονισμένους ορισμούς και
αντικείμενο εφαρμογών·
β) συμβατικό πλαίσιο μεταξύ του
ενιαίου μηχανισμού κατανομής και των συμμετεχόντων στην αγορά,
συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων σχετικά με το εφαρμοστέο δίκαιο, την ισχύουσα
γλώσσα, την εμπιστευτικότητα, την επίλυση διαφορών, την ευθύνη και την ανωτέρα
βία·
γ) εναρμονισμένες διατάξεις χρήσης ή
πώλησης (UIOSI) σε περίπτωση φυσικών δικαιωμάτων μεταφοράς δυνάμει του άρθρου
32
δ) περιγραφή των τύπων των
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς που προσφέρονται, συμπεριλαμβανομένων των
αρχών περί ανταμοιβής δυνάμει του άρθρου 35
ε) περιγραφή των αρχών των ισχυόντων
κανόνων ορισμού δυνάμει του άρθρου 36
στ) εναρμονισμένες διατάξεις σχετικά
με την επιλεξιμότητα και το δικαίωμα, την αναστολή και την ανανέωση και το
κόστος της συμμετοχής δυνάμει του άρθρου 37
ζ) περιγραφή της διαδικασίας
μελλοντικής κατανομής δυναμικότητας, συμπεριλαμβανομένων τουλάχιστον των
διατάξεων σχετικά με τις προδιαγραφές της δημοπρασίας, την υποβολή των
προσφορών, τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων της δημοπρασίας, την περίοδο
αμφισβήτησης και τις διαδικασίες επαναφοράς δυνάμει των άρθρων 37, 38, 39, 42,
43 και 44
η) εναρμονισμένες διατάξεις σχετικά
με τις οικονομικές απαιτήσεις και την εκκαθάριση δυνάμει του άρθρου 41
θ) εναρμονισμένες διατάξεις για την
επιστροφή των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς δυνάμει του άρθρου 43
ι) εναρμονισμένες διατάξεις για την
κοινοποίηση της μεταβίβασης των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς δυνάμει
του άρθρου 44
ια) διατάξεις σχετικά με τους
κανόνες παγίωσης και αποζημίωσης δυνάμει των άρθρων 53 και 55
ιβ) εναρμονισμένες διατάξεις σχετικά
με τις πολιτικές συμψηφισμού και χρηματοοικονομικών εξασφαλίσεων για ΟΔΜ —
υποχρεώσεις, ανάλογα με την περίπτωση.
3. Οι εναρμονισμένοι κανόνες
κατανομής δύνανται επίσης να περιέχουν περιφερειακές απαιτήσεις ή ειδικές για
σύνορο ζωνών προσφοράς απαιτήσεις, ειδικότερα και χωρίς περιορισμό για τα εξής:
α) περιγραφή του τύπου των
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς που προσφέρονται σε κάθε σύνορο ζώνης
προσφοράς εντός της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας δυνάμει του άρθρου
31·=
β) τύπος καθεστώτος ανταμοιβής των
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς που πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε σύνορο
ζώνης προσφοράς εντός της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας, σύμφωνα με την
κατανομή που ορίζεται στο χρονοδιάγραμμα για την επόμενη ημέρα δυνάμει του
άρθρου 35
γ) εφαρμογή εναλλακτικών
συντονισμένων περιφερειακών εφεδρικών λύσεων δυνάμει του άρθρου 42
δ) περιφερειακοί κανόνες αποζημίωσης
που καθορίζουν τα περιφερειακά καθεστώτα παγίωσης δυνάμει του άρθρου 55.»
Επίσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 59 του
Κανονισμού:
«
Όλοι οι ΔΣΜ που εκδίδουν μακροπρόθεσμα δικαιώματα
μεταφοράς για τον ενιαίο μηχανισμό κατανομής επιβαρύνονται από κοινού με το
κόστος που σχετίζεται με τη συγκρότηση και λειτουργία του ενιαίου μηχανισμού
κατανομής. Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι
οι ΔΣΜ προτείνουν μεθοδολογία για τον επιμερισμό αυτού του κόστους, που είναι
εύλογη, αποδοτική και αναλογική, για παράδειγμα με βάση αρχές παρόμοιες με
εκείνες που προβλέπονται στο άρθρο 80 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222.»
Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 5 του
Κανονισμού
«
5. Κάθε ρυθμιστική αρχή είναι αρμόδια για την
έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ή των μεθοδολογιών που αναφέρονται στις
παραγράφους 6 και 7.»
Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 6 περ.
(γ), (δ), και (στ) του Κανονισμού
«
6. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και
προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών:
…
γ) τις απαιτήσεις για τον ενιαίο
μηχανισμό κατανομής, δυνάμει του άρθρου 49
δ) τους εναρμονισμένους κανόνες
κατανομής, δυνάμει του άρθρου 51…
στ) τη μεθοδολογία για τον
επιμερισμό του κόστους δημιουργίας, ανάπτυξης και λειτουργίας του ενιαίου
μηχανισμού κατανομής, δυνάμει του άρθρου 59…».
και σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 7
περ. (γ), και (ε) του Κανονισμού
«
7. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και
προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών
της οικείας περιφέρειας:…
γ) τον περιφερειακό σχεδιασμό
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς, δυνάμει του άρθρου 31…
ε) τις περιφερειακές απαιτήσεις των
εναρμονισμένων κανόνων κατανομής, δυνάμει του άρθρου 52, συμπεριλαμβανομένων
των περιφερειακών κανόνων αποζημίωσης, δυνάμει του άρθρου 55».
Τέλος, η διαδικασία έγκρισης εκ
μέρους των Ρυθμιστικών Αρχών προβλέπεται στο άρθρο 4 παρ. 9 του Κανονισμού ως
εξής:
«
Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή
μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μιας ρυθμιστικές αρχές, οι
αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και
συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Κατά περίπτωση, οι
αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη τη γνωμοδότηση του Οργανισμού. Οι
ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή
μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 6 και 7, εντός έξι
μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από τη
ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη ρυθμιστική
αρχή.»
Συνεπεία των ανωτέρω, υποβάλλονται προς Δημόσια
Διαβούλευση οι κοινές προτάσεις για τον περιφερειακό σχεδιασμό μακροπρόθεσμων
δικαιωμάτων μεταφοράς, τη δέσμη απαιτήσεων και τη δημιουργία του ενιαίου
μηχανισμού κατανομής, την εισαγωγή των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των
μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς, τις περιφερειακές απαιτήσεις των
εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς και
τον επιμερισμό του κόστους συγκρότησης, ανάπτυξης και λειτουργίας του ενιαίου
μηχανισμού κατανομής όπως αναπτύχθηκαν από κοινού από όλους τους ΔΣΜ σύμφωνα με
τα άρθρα 31, 49, 51, 52, και 59 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/ 1719 της Επιτροπής
της 26ης Σεπτεμβρίου 2016 και υπεβλήθησαν σε όλες τις Ρυθμιστικές Αρχές προς
έγκριση, καθώς και η επίσημη μετάφρασή τους στην ελληνική γλώσσα, ως
υπεβλήθησαν στη ΡΑΕ δυνάμει των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-220184/12.04.2017,
Ι-220246/13.04.2017, Ι-220310/18.04.2017, Ι-220311/18.04.2017,
Ι-220545/21.04.2017, Ι-220605/24.04.2017 και Ι-223579/04.07.2017 εγγράφων του
ΑΔΜΗΕ.
Επισυναπτόμενα αρχεία
Λήξη της παρούσας Δημόσιας
Διαβούλευσης: Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις
τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση [email protected]
ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα
δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των
επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο
αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών
του.