Το κόστος των έργων διασύνδεσης, ακόμη και του συνόλου
σχεδόν των ελληνικών νησιών, που εκτιμάται στα 3-3,5 δισ. ευρώ, είναι άμεσα
συγκρίσιμο με τις επιβαρύνσεις για Υπηρεσίες Κοινωνικής Ωφέλειας (ΥΚΩ) των
νησιών, ορισμένων μόνο ετών, καθώς όπως επισήμανε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής
Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), Νίκος Μπουλαξής, «μόνο την τελευταία πενταετία, οι
επιβαρύνσεις των καταναλωτών ανέρχονται σε ποσά περί των 3,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, περίπου το 70%
αντιστοιχεί στο κόστος καυσίμου (πετρελαίου)».
Πάντως, ο πρόεδρος της ΡΑΕ, από το βήμα σχετικής εκδήλωσης
που έγινε στο πλαίσιο της 82ης ΔΕΘ, δήλωσε περισσότερο αισιόδοξος από ποτέ για
την προώθηση κρίσιμων διασυνδέσεων των μη διασυνδεδεμένων νησιών, λόγω όπως
είπε, της πολιτικής βούλησης, αλλά και της κινητικότητας του νέου Ανεξάρτητου
Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).
Ο ίδιος ξεκαθάρισε, ότι τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και ο ίδιος
προσωπικά, αναλαμβάνουν τη δέσμευση «να προβούμε σε κάθε νόμιμη και δυνατή λύση
για την ολοκλήρωση των έργων αυτών, κάνοντας χρήση, αν χρειαστεί, των εξουσιών
ανάληψης σχετικής πρωτοβουλίας για την κατασκευή έργων του Συστήματος Μεταφοράς
που της αποδίδονται με τον ν. 4001/2011 και την Οδηγία 72/2009/ΕΚ».
Αναφερόμενος στην επιτροπή που συστάθηκε από τη ΡΑΕ τον
Δεκέμβριο του 2015, ο ίδιος επισήμανε ότι εργάζεται εντατικά και
αποτελεσματικά, στο στόχο προώθησης των κρίσιμων διασυνδέσεων των μη
διασυνδεδεμένων νησιών, ενώ γνωστοποίησε ότι έχει ήδη εξαγάγει κάποια πρώτα
πορίσματα για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.
Οι προτάσεις της επιτροπής αυτής, σύμφωνα με τον κ.
Μπουλαξή, φαίνεται να δείχνουν ότι πρέπει να διασυνδεθούν και άλλα νησιά των
Κυκλάδων και κυρίως η Σαντορίνη, η Μήλος, ακόμα και η Αμοργός, όπως επίσης και
τα περισσότερα και μεγαλύτερα νησιά της Δωδεκανήσου. «Περιμένουμε τις
εισηγήσεις των διαχειριστών. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4414/2016, η ΡΑΕ,
βάσει των πορισμάτων της Επιτροπής και των εισηγήσεων των διαχειριστών, θα
πρέπει να αποφανθεί για τον τρόπο ηλεκτροδότησης των νησιών μακροπρόθεσμα
(δηλαδή μέσω διασύνδεσης ή με τοπικούς σταθμούς), εντός της τρέχουσας διετίας
2017-2018?, υπογράμμισε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι στόχος της αρχής, ?είναι η
ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του έργου αυτού εντός του 2017, ώστε εντός
του 2018 να περιληφθούν στο 10ετές πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος οι
διασυνδέσεις των νησιών που θα κριθούν αναγκαίες, και με δεσμευτικά
χρονοδιαγράμματα».
Υπογραμμίζοντας ότι η διασύνδεση των νησιών σχετίζεται με το
μεγάλο ζήτημα του κόστους παροχής των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τα
νησιά, το οποίο αποτελεί σημαντικό μέρος του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας
που λαμβάνει κάθε καταναλωτής και είναι ένα από τα περιθώρια μείωσης των
τιμολογίων που ανέφερε προηγουμένως, ο πρόεδρος της ΡΑΕ τόνισε ότι «στόχος
είναι η μείωση ή και η εξάλειψή του σε βάθος χρόνου. Σε ετήσια βάση, το ύψος
των συνολικών επιβαρύνσεων των καταναλωτών από τις ΥΚΩ ανέρχεται στην τάξη των
500 έως 800 εκατομμυρίων ευρώ, ανάλογα κυρίως με το κόστος του πετρελαίου».
Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε ότι, βάσει των σχετικών μελετών
που έχουν εκπονηθεί από τη ΡΑΕ ή άλλους φορείς κατά το παρελθόν, και με βάση τα
στοιχεία και δεδομένα της περιόδου εκείνης, «υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι η
συντριπτική πλειοψηφία των μη διασυνδεδεμένων νησιών και κυρίως των νησιών
μεγάλου ή και μέσου μεγέθους, καθώς και των γύρω από αυτά μικρότερων, θα πρέπει
να διασυνδεθούν». Εφόσον επαληθευτούν, κατά τον Μπουλαξή, «εντός της επόμενης
δεκαετίας, θα πρέπει να ενσωματωθεί στο
ηπειρωτικό Σύστημα τουλάχιστον το 80% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας
των νησιών που σήμερα παράγεται κυρίως από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς που
επιφέρουν το υπέρογκο, εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ετήσιο κόστος ΥΚΩ στον
καταναλωτή».
Τα λοιπά κατά τον ίδιο, θα εξακολουθήσουν να
ηλεκτροδοτούνται αυτόνομα, βασιζόμενα και σε υβριδικά συστήματα ΑΠΕ και
αποθήκευσης, αλλά όπως γνωστοποίησε «εξετάζεται και η εισαγωγή φυσικού αερίου».
Με την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών της Επιτροπής, θα ληφθούν οι οριστικές
αποφάσεις από τη ΡΑΕ, είπε ο ίδιος.
Αναφορικά με την παρούσα μορφή της αγοράς των νησιών, ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας
τόνισε ότι με την εφαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης που θεσπίστηκε το 2014, καθώς
και την έγκριση από την Αρχή το 2016 των βασικών στοιχείων του δευτερογενούς
πλαισίου, «άνοιξε» η αγορά της Κρήτης με την δραστηριοποίηση ιδιωτών
προμηθευτών από τον Αύγουστο του 2016 και στη Ρόδο από την 1η Ιανουαρίου του
2017.
«Ήδη, έως σήμερα ένα μερίδιο περί το 17% της αγοράς έχει
αλλάξει πάροχο στην Κρήτη, ενώ στη Ρόδο το ποσοστό είναι 5-6%», τόνισε ο ίδιος,
προσθέτοντας ότι τα καλά νέα για τους νησιώτες καταναλωτές των λοιπών μη
διασυνδεδεμένων νησιών είναι ότι η ΡΑΕ, «κατόπιν συζητήσεων που έχουν προηγηθεί
με τον αρμόδιο Διαχειριστή μη διασυνδεδομένων νησιών, θα προβεί σε άνοιγμα της
λιανικής αγοράς όλων των ΜΔΝ από 1η Ιανουαρίου του 2018, οπότε θα μπορεί κάθε
νησιώτης καταναλωτής, νοικοκυριό ή επιχείρηση, να επιλέξει τον πάροχο της
αρεσκείας του και να μειώσει ενδεχομένως σημαντικά το ενεργειακό του κόστος».