Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση του έργου του
FSRU στην Αλεξανδρούπολη μετά την
υπογραφή εχθές (12/10) της συμφωνίας μεταξύ
GASTRADE και ΔΕΠΑ, για την συμμετοχή της
δεύτερης στο μετοχικό κεφάλαιο της πρώτης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση (
εδώ), η ΔΕΠΑ θα συμμετέχει στο μετοχικό
κεφάλαιο της
GASTRADE καθώς και στις κοινές προσπάθειες των μερών για την
υλοποίηση και εμπορική ανάπτυξη του έργου της πλωτής αποθήκης
LNG στην Βόρεια Ελλάδα. Ως γνωστό η
GASTRADE, που ανήκει στον όμιλο Κοπελούζου, αναπτύσσει
την πλωτή μονάδα
LNG στην Αλεξανδρούπολη, γνωστή ως
FSRU -
Floating
Storage
Regasification
Unit- ως ένα έργο του Ανεξάρτητου
Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ).
Το έργο αυτό, που αποτελείται από μια υπεράκτια πλωτή μονάδα
παραλαβής, αποθήκευσης και αεροποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και από ένα
σύστημα υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών μέσω των οποίων το φυσικό αέριο θα
προωθείται στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και από εκεί και
προς τελικούς καταναλωτές. Με μια χωρητικότητα δεξαμενών 170.000 κ.μ. και
ετήσια δυναμικότητα 6,0 δισ. κυβικών μέτρων, το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης θα έχει
την δυνατότητα να συνδεθεί και να τροφοδοτήσει με φυσικό αέριο και άλλα κατάντη
συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου που προγραμματίζεται να αναπτυχθούν στο
μέλλον όπως ο ΤΑΡ (
Trans
Adriatic
Pipeline). Με αυτό το σκεπτικό, η δημιουργία διασυνδετήριων
αγωγών μεταξύ Ελλάδας - Βουλγαρίας (
IGB) και Ελλάδας -
FYROM
(
IGF), κρίνεται ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς
οι αγωγοί αυτοί θα προσφέρουν διέξοδο προς βορρά στο
LNG που θα φορτώνεται στο
FSRU στην Αλεξανδρούπολη. Ταυτόχρονα
πρόκειται να αξιοποιηθεί και ο Ελληνο-Τουρκικός διασυνδετήριος αγωγός,
χωρητικότητας 6,0 δισ. κυβικών μέτρων, που σήμερα μεταφέρει μόνο 0,7-0,8 δισ.
κυβικά μέτρα κατ’ έτος, μέσω του οποίου θα επιδιωχθεί η τροφοδοσία της ιδιαίτερα
απαιτητικής Τουρκικής αγοράς.
«Χωρίς αμφιβολία η υπογραφή της χθεσινής συμφωνίας μεταξύ
ΔΕΠΑ και
GASTRADE αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης προς την δεύτερη, η οποία παρά
τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν σήμερα στην χώρα μας, έχει
επιδείξει μια αξιοθαύμαστη συνέπεια και ετοιμότητα στην προώθηση ενός ιδιαίτερα
απαιτητικού, από τεχνολογικής και επενδυτικής άποψης, έργου» παρατηρούσαν
κύκλοι της ενεργειακής αγοράς από τους οποίους ζητήθηκε να σχολιάσουν την
χθεσινή εξέλιξη. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο μετοχικό κεφάλαιο της
GASTRADE
ήδη από τον Φεβρουάριο του 2017 συμμετέχει
με ποσοστό 20% η παγκόσμιας εμβέλειας ναυτιλιακή εταιρεία
GasLog, συμφερόντων
Peter
Livanos. Η
GasLog
Ltd (
NYSE:
GLOG) είναι μια από τις μεγαλύτερες
διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες που κατέχει, λειτουργεί και διαχειρίζεται 27
πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (
LNG).
Ο Κρίσιμος
Ρόλος του
FSRU
Αλεξανδρούπολης για την Ενεργειακή Προμήθεια της Ελλάδας
Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην διοίκηση της
GASTRADE, η επόμενη επιχειρηματική κίνηση που
αναμένεται να προσδώσει μια νέα δυναμική στην όλη προσπάθεια υλοποίησης του
έργου είναι η συμμετοχή της
Bulgarian
Energy
Holding (ΒΕΗ) στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Η πιθανή πλέον συμμετοχή της ΒΕΗ στο επενδυτικό σχήμα της
GASTRADE
εκτιμάται ότι θα διασφαλίσει την
απορρόφηση ποσοτήτων προς τις αγορές Βουλγαρίας, Σερβίας και Ρουμανίας και την
διοχέτευσή τους μέσω του Κάθετου Διαδρόμου (
Vertical
Corridor), η οργάνωση και λειτουργία του
οποίου προγραμματίζεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2020. Αυτό εξ’ άλλου είναι
το έτος ορόσημο για την πλήρη εμπορική λειτουργία και του
FSRU Αλεξανδρούπολης.
Όπως ανέφεραν στο
energia.
gr οι ανωτέρω πηγές, οι συζητήσεις με
την ΒΕΗ ευρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο με προοπτική να έχει επιτευχθεί
συμφωνία μέχρι τα τέλη του έτους. Με την είσοδο της Βουλγάρικης κρατικής
ενεργειακής εταιρείας, το μετοχικό σχήμα της
GASTRADE εκτός από τον όμιλο Κοπελούζου που
πρόκειται να διατηρήσει ένα σημαντικό ποσοστό θα περιλαμβάνει την
Gaslog, την ΔΕΠΑ και την ΒΕΗ. Σύμφωνα με
όσα δήλωσε πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της
GASTRADE
κ. Θωμάς Αχείμαστος, η τελική επενδυτική
απόφαση (
FID) αναμένεται να ληφθεί τον Μάρτιο του 2018 με προοπτική έναρξης λειτουργία
της μονάδας το Νοέμβριο του 2019.
Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι η λειτουργεία του
FSRU
Αλεξανδρούπολης την συγκεκριμένη
χρονική περίοδο θα έρθει ως σανίδα σωτηρίας για να βοηθήσει την προμήθεια της
Ελλάδας με φυσικό αέριο, αφού ως γνωστό από τις 31/12/2019 θα σταματήσει η
μεταφορά Ρωσικού φυσικού αερίου μέσω του
South
Balkan
Pipeline
με τις αντίστοιχες ποσότητες να διοχετεύονται
αποκλειστικά μέσω του
Turkish
Stream. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας θα
βρεθεί μετέωρη από πλευράς προμήθειας, ενώ θα αναγκασθεί να αυξήσει κατακόρυφα
την προμήθεια αερίου από την Τουρκία, από την οποία πλέον θα εξαρτάται σε μεγάλο
μέρος για την ενεργειακή της τροφοδοσία.