του Κ.Ν. Σταμπολή
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του ετήσιου συνεδρίου «Ενέργεια και Ανάπτυξη ‘06», που οργανώθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα, ήτο αυτή της Ελβετικής εταιρείας EGL AG, η οποία δραστηριοποιείται κυρίως στην εμπορία ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου. Η αποκάλυψη των σχεδίων της EGL για την κατασκευή ενός νέου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα, που θα ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη και θα καταλήγει στο Πρίντεζι της Ιταλίας, μέσω Αλβανίας, και υποθαλασσίως στην Αδριατική, προκάλεσε αίσθηση στους περισσότερους συνέδρους αφού ήτο η πρώτη φορά που εγίνοντο γνωστές οι λεπτομέρειες του έργου αυτού. Ο νέος αυτός αγωγός, γνωστός ως TAP (Trans Adriatic Pipeline) έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την κάλυψη των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών φυσικού αερίου της Ιταλίας, όπου το 2015 αναμένονται ετήσιες καταναλώσεις της τάξης των 110 BCM το έτος και άνω από την σημερινή κατανάλωση των 70 BCM. Εξ’ άλλου στην Ιταλία δραστηριοποιείται η EGL, μέσω της θυγατρικής της EGL Italia, όπου κατασκευάζει 6 μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού, συνδυασμένου κύκλου, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 3,250MW. Άρα η ίδια η EGL θα έχει να ικανοποιήσει ζήτηση για 5 BCM το έτος, μόνο από τις δικές της δραστηριότητες. Επιπλέον, μέσω της κατασκευής του TAP, η EGL αποβλέπει την περαιτέρω δραστηριοποίησή της στην απαιτητική αγορά φυσικού αερίου της Ιταλίας, με την εμπορία ποσοτήτων αερίου προς βιομηχανικούς κυρίως πελάτες αλλά και την παροχή αερίου, μέσω διακλαδώσεων, σε Ελλάδα, FYROM και Αλβανία. Το συνολικό μήκος του αγωγού, διαμέτρου 36 ιντσών, από τη Θεσσαλονίκη στο Πρίντζεζι υπολογίζεται στα 550χλμ με συνολικό κόστος κατασκευής της τάξης των 650εκατ. €. Ήδη η μελέτη του έργου ευρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2007 με προβλεπόμενη ημερομηνία για την έναρξη της κατασκευής το Α’ τρίμηνο του 2008. οι επόμενοι μήνες αναμένεται να είναι μια κρίσιμη περίοδος για το έργο αφού θα επιδιωχθεί η ολοκλήρωση των διαδικασιών αδειοδότησης σε Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο αυτό υποστηρίζεται ενεργά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία το χρηματοδοτεί ως ΤΕΝ - E Priority Project. Το πιο ενδιαφέρον ίσως στοιχείο του έργου, το οποίο και το διαφοροποιεί από άλλα έργα στην περιοχή (λ.χ. αγωγός Nabucco, αγωγός ΔΕΠΑ - Edison) είναι το γεγονός ότι η EGL φαίνεται να έχει εξασφαλίσει ικανές ποσότητες αερίου, μέσω συμβολαίων, από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Ιράν. Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι η πρόβλεψη για την αξιοποίηση υπόγειων αποθηκών αερίου κατά τη διαδρομή του αγωγού, κυρίως στην Αλβανία. Σε μια χρονική περίοδο όπου οι προτεινόμενες εναλλακτικές λύσεις για τη μεταφορά αερίου από την Ανατολή στη Δύση, μέσω του γνωστού νοτίου άξονα, φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα οργάνωσης και συνοχής, το ΤΑΡ έρχεται να προσφέρει μια σχετικά εύκολη και ανταγωνιστική, από πλευράς κόστους και κατασκευής, λύση με άμεσες δυνατότητες υλοποίησης. Σύμφωνα με τη διοίκηση της EGL, η χρηματοδότηση του έργου δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα αφού ένα μεγάλο μέρος του κόστους θα προέλθει από ίδια κεφάλαια αλλά και από τράπεζες που θα συμμετέχουν στο project finance. Όμως, η EGL επιθυμεί τη συμμετοχή στο χρηματοδοτικό πακέτο και άλλων εταιρειών, κυρίως από Ελλάδα και Ιταλία, έτσι ώστε να υπάρξει μια ισορροπημένη ιδιοκτησιακή βάση, πράγμα που θα διευκολύνει την κατασκευή και λειτουργία του έργου. Υπό αυτή την άποψη, η EGL εμφανίζεται ανοικτή σε προτάσεις τρίτων για συμμετοχή στο έργο. Αυτό που έχει πρωτεύουσα σημασία σε αυτό το στάδιο είναι η εξασφάλιση ενός ξεκάθαρου και σταθερού κανονιστικού περιβάλλοντος, παρατηρούν στελέχη της EGL που έχουν την ευθύνη του έργου.