Προς τα τέλη Φεβρουαρίου, θα
πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για το νέο δορυφορικό σύστημα αναλογικών
διοδίων που προωθεί το υπουργείο Υποδομών. Με το νέο σύστημα, τα
επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια «Εποχούμενη
Συσκευή» (
On Board Unit - OBU) που θα επιτρέπει την
παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια
δορυφόρων (τεχνολογία GNSS). Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα
θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας
από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από
το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic
Number Plate Reading - ANPR).
Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις
καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση
που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους και χρεώνονται
αναλογικά με τη χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα, η καταγραφή της
διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να
χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές ηλεκτρονικής διαχείρισης
μεταφορών. Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η
διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο (είσοδος - έξοδος) ενώ μετά την
είσπραξη του διόδιου τέλους, τα στοιχεία θα διαγράφονται από το σύστημα
για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
Εκτός του νέου συστήματος θα είναι πάντως
η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου-Αντιρίου και η
Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διόδιου τέλους.
Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως το ως άνω σύστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέχρι το τέλος του 2018,
αρχής γενομένης από την Εγνατία Οδό.
Παράλληλα έχει ήδη εκκινήσει, μετά από πρόσκληση που απευθύνθηκε την
προηγούμενη εβδομάδα, εκ μέρους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η
διαδικασία διαβούλευσης με τους Παραχωρησιούχους για την εφαρμογή του
ηλεκτρονικού συστήματος σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους που λειτουργούν
με Συμβάσεις Παραχώρησης.
Η ηγεσία του υπουργείου θεωρεί πως η
εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος για την αναλογική χρέωση διοδίων
τελών σε κάθε αυτοκινητόδρομο της ελληνικής επικράτειας πλεονεκτεί σε
σχέση με οποιοδήποτε άλλο σύστημα χρέωσης, καθόσον εξασφαλίζει τη χρέωση
του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση,
διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο, αφενός, την προσαρμογή προς την
ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία και αφετέρου, τη μέγιστη δυνατή
κοινωνική αποδοχή της.
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
προχώρησαν σε μια σειρά νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων και
συγκεκριμένα στη δημοσίευση της αριθμ. ΔΝΣγ/οικ.35897/ΦΝ393/18.05.2017
(Β΄1867) Κοινής Υπουργικής Απόφασης περί τροποποίησης της υπ' αριθμ.
6686/14.11.2014 ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών & Υποδομών, Μεταφορών
και Δικτύων (Β'3086), για τη χωροθέτηση σταθμών διοδίων και καθορισμού
τελών διοδίων στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες αυτής, όπου,
μεταξύ άλλων, η τελευταία παράγραφος του άρθρου 4 της υπ’ αρ. 6686/2014
Κοινής Υπουργικής Απόφασης τροποποιήθηκε και αντικαταστάθηκε ως εξής:
«Το Ελληνικό Δημόσιο έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία σχεδιασμού,
χρηματοδότησης, προμήθειας, εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία
ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων δορυφορικής
τεχνολογίας ή τεχνολογίας ασύρματης επικοινωνίας δεδομένων (π.χ. GSM),
μέσω του οποίου θα διενεργούνται οι χρεώσεις διοδίων τελών στους
αυτοκινητόδρομους περιλαμβανομένης και της Εγνατίας Οδού και των καθέτων
αυτής αξόνων. Το ως άνω σύστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη
λειτουργία μέχρι το τέλος του 2018».
Με σημερινή απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Χρήστου Σπίρτζη
και μετά την επίσημη ένταξη του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων
Επενδύσεων, εγκρίθηκε η έναρξη της διαδικασίας διεξαγωγής του διεθνούς
διαγωνισμού για την «Εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος
αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική
αναγνώριση» σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Ο διαγωνισμός θα
διεξαχθεί στα μέσα Φεβρουαρίου του 2018, σε ημερομηνία που θα
ανακοινωθεί μετά τη δημοσίευση της περίληψης της Διακήρυξης στην επίσημη
εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Σύμφωνα με τον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου, το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς,
με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον
λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χλμ. περίπου και με δίκαιες
διαμαρτυρίες από τους χρήστες λόγω της μη αναλογικής χρέωσης, θα
αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων αδιάλειπτης ροής
(free flow), με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά και αναλογικά η χρέωση
της διανυθείσας απόστασης.