Καθυστερήσεις, Αναβολές και Προβλήματα στα Μεγάλα Έργα του ΑΔΜΗΕ

Καθυστερήσεις, Αναβολές και Προβλήματα στα Μεγάλα Έργα του ΑΔΜΗΕ
του Χάρη Φλουδόπουλου
Πεμ, 4 Ιανουαρίου 2018 - 10:07
Σοβαρές καθυστερήσεις στα πιο εμβληματικά μεγάλα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων που σχεδιάζει ο διαχειριστής του συστήματος και χρονοδιαγράμματα που δύσκολα θα τηρηθούν, περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ που ανακοινώθηκε προ ημερών.

Σοβαρές καθυστερήσεις στα πιο εμβληματικά μεγάλα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων που σχεδιάζει ο διαχειριστής του συστήματος και χρονοδιαγράμματα που δύσκολα θα τηρηθούν, περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ που ανακοινώθηκε προ ημερών.

Ο λόγος για τις δύο μεγάλες διασυνδέσεις των Κυκλάδων και της Κρήτης, οι οποίες έχουν τεράστια σημασία όχι μόνο για την ευστάθεια του συστήματος στις περιοχές που αποτελούν την αιχμή του δόρατος της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, αλλά επιπρόσθετα αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντική ελάφρυνση του κόστους ρεύματος για όλους τους καταναλωτές.

Ως γνωστόν, μία από τις βασικές χρεώσεις των λογαριασμών ρεύματος είναι οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, που αποπληρώνουν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους το υψηλότερο κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά. Με την υλοποίηση των διασυνδέσεων το κόστος αυτό θα εξαλειφθεί και το όφελος θα περάσει σταδιακά, στους λογαριασμούς του ρεύματος με σημαντική μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ.

Αυτό λοιπόν το όφελος θα καθυστερήσει ακόμη περισσότερο, όπως προκύπτει από το δεκαετές στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, όπου τα μεγάλα έργα της διασύνδεσης των Κυκλάδων και της Κρήτης, εμφανίζουν νέες καθυστερήσεις. Ακόμη και η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που είναι ουσιαστικά έτοιμη, εμφανίζει καθυστέρηση στην ηλέκτριση.

Πιο αναλυτικά σύμφωνα με το πρόγραμμα που έθεσε σε διαβούλευση ο ΑΔΜΗΕ οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στα μεγάλα έργα έχουν ως εξής:

Η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που επρόκειτο να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το 2016 (σύμφωνα με το προηγούμενο δεκαετές πλάνο), τώρα μετατίθεται για τις πρώτους μήνες του 2018 που διανύουμε. Περιλαμβάνει τη σύνδεση Σύρου -Λαυρίου, Σύρου - Τήνου, Πάρου -Σύρου, , Μυκόνου - Σύρου και την κατασκευή των υποσταθμών σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο.

Η δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία επρόκειτο να τεθεί σε λειτουργία το 2017 ή το αργότερο το 2018, τώρα μετατίθεται για τα τέλη του 2019 ή τις αρχές του 2020. Περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου - Νάξου, Νάξου - Μυκόνου και την αναβάθμιση της σύνδεσης Άνδρος - Λιβάδι (Εύβοια).

Η έναρξη της τρίτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων ενώ στο προηγούμενο πλάνο οριζόταν για το 2020, στο νέο σχεδιασμό δεν υπάρχει σχετική αναφορά παρά μόνο ότι με βάση την εξέλιξη των φορτίων στα νησιά δικαιολογείται η αρχική πρόθεση του ΑΔΜΗΕ για ολοκλήρωση μέχρι το 2022. Περιλαμβάνει την πόντιση δεύτερου καλωδίου Λαυρίου - Σύρου.

Για τις δύο διασυνδέσεις της Κρήτης (Κρήτη - Πελοπόννησος και Κρήτη - Λαύριο) στο παράρτημα όπου αναλύεται το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, διαπιστώνεται ότι όλες οι εργασίες και μελέτες είναι ήδη εκπρόθεσμες σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Εντούτοις παρά τις καθυστερήσεις στα έργα προετοιμασίας, τις μελέτες και τις απαλλοτριώσεις, αφενός για τη μικρή διασύνδεση εξοικονόμησης (Φάση 1 Πελοπόννησος Κρήτη) προβλέπεται να ολοκληρωθεί κανονικά τον Ιούνιο του 2020 αφετέρου για τη μεγάλη διασύνδεση προβλέπεται επίσπευση της υλοποίησης το Δεκέμβριο του 2023 (αντί για το δεύτερο εξάμηνο του 2024). Εδώ να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το 10ετές πλάνο δεν έχει γίνει ακόμη ο διαγωνισμός για τον ανάδοχο για τα έργα στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου που είχε προγραμματιστεί για τον περασμένο Ιούλιο.

Για τη διασύνδεση Eurasia Interconnector που μπαίνει για πρώτη φορά αναλυτικά στους σχεδιασμούς προβλέπεται υλοποίηση του σκέλους Ισραήλ Κύπρος μέχρι το Δεκέμβριο του 2019, του σκέλους Κρήτη Αττική το Σεπτέμβριο του 2020 και του σκέλους Κρήτη Κύπρος το Δεκέμβριο του 2020.

 

Σαρώνουν τους διευθυντές

Την ίδια στιγμή και ενώ καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεγάλων έργων του διαχειριστή, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ φαίνεται να επικεντρώνεται σε άλλες προτεραιότητες, όπως οι αλλαγές στην ιεραρχία και τα στελέχη της εταιρείας. Έτσι στις 22 Δεκεμβρίου προχώρησε στην προκήρυξη 30 θέσεων ευθύνη και πιο συγκεκριμένα στην προκήρυξη 15 θέσεων διευθυντών και διευθυντών κλάδων (αντιστοιχούν στο 40% του συνόλου) και 15 θέσεων τομεαρχών (περίπου το 20%).

Πληροφορίες θέλουν να έπεται και συνέχεια με νέες προκηρύξεις θέσεων ευθύνης με στόχο μέχρι τις αρχές Μαρτίου να έχουν καλυφθεί όλες οι θέσεις με νέους υπευθύνους. Σύμφωνα μάλιστα με τις προκηρύξεις έχει εξαλειφθεί το κριτήριο της παραμονής για 3 ή 4 χρόνια σε κατώτερη στάθμη όπως ίσχυε μέχρι σήμερα και πρακτικά θα μπορεί ένας νεοπροσλαμβανόμενος, που θα τοποθετηθεί τομεάρχης, αμέσως μετά να αναλάβει και διευθυντής. Με τον τρόπο αυτό εκφράζονται ανησυχίες για νευραλγικούς τομείς και λειτουργίες της εταιρείας, ότι θα περάσουν σε άτομα χωρίς την εμπειρία που απαιτείται.

 

(Πηγή: capital.gr)