Περί τα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται να γίνει η ενεργοποίηση του
καλωδίου που θα συνδέει Σύρο, Πάρο, και Τήνο με το χερσαίο ηλεκτρικό σύστημα, σύμφωνα
με τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ, ενώ εντός του Φεβρουαρίου θα γίνει η ηλέκτριση
της Μυκόνου.
Η πρώτη αυτή φάση της διασύνδεσης των συγκεκριμένων νησιών αναμένεται
να διασφαλίζει τη διακίνηση μέχρι 170 MW, ισχύς που επαρκεί για να καλύψει τη
ζήτηση των νησιών για τα επόμενα 30-40 χρόνια.
Παράλληλα, με την έναρξη λειτουργίας της διασύνδεσης, οι πετρελαϊκοί
σταθμοί στους οποίους στηρίζεται σήμερα η ηλεκτροδότηση των τεσσάρων νησιών, θα
τεθούν σε κατάσταση ψυχρής εφεδρείας.
Η διασύνδεση των Κυκλάδων ξεκινάει από το ΚΥΤ του Λαυρίου
μέσω ενός υποβρύχιου τριπολικού καλωδίου μήκους 108 χλμ. που καταλήγει στη
Σύρο. Από εκεί, υποβρύχιο καλώδιο μήκους 33 χλμ. καταλήγει στο βόρειο άκρο της
Τήνου. Ένα δεύτερο καλώδιο μήκους 46 χλμ συνδέει τη Σύρο με την Πάρο και ένα
τρίτο μήκους 35 χλμ. τη Σύρο με τη Μύκονο.
Η δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό
σύστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019 και περιλαμβάνει τη
σύνδεση της Πάρου με τη Νάξο και τη σύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο, καθώς και
την αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Άνδρου-Λιβαδίου (Ν. Εύβοια)
και Άνδρου-Τήνου με την εγκατάσταση νέων υποβρύχιων καλωδίων.
Η τρίτη φάση περιλαμβάνει την πόντιση και δεύτερου καλωδίου
Λαυρίου-Σύρου και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2022.
Σε επόμενη φάση, μετά από εισήγηση της ΠΑΕ, αναμένεται ο
σχεδιασμός για τις εξής διασυνδέσεις:
- Πάρος - Σαντορίνη - Φολέγανδρος - Μήλος - Σίφνος - Σύρος,
- Νάξος - Δονούσα, Νάξος - Σχοινούσα - Αμοργός και Κουφονήσι-
Σχοινούσα - Ηρακλειά,
- Πάρος - Ίος - Σίκινος - Φολέγανδρος,
- Σίφνος - Σέριφος - Κύθνος
- Λαύριο - Κέα,
- Σαντορίνη - Ανάφη - Αστυπάλαια.
Εξετάζονται, επίσης, εναλλακτικά σενάρια όπως η διασύνδεση
Σύρου - Σερίφου - Μήλου, αντί για Σύρο - Σίφνο - Μήλο, περίπτωση κατά την οποία
η Σίφνος θα διασυνδεθεί με τη Σέριφο και η τελευταία με το Λαύριο.
Για τα Δωδεκάνησα η εισήγηση προβλέπει την κατασκευή
διασύνδεσης Λαυρίου - Κω και διακλάδωση από την Κω προς Κάλυμνο και Ρόδο.
Εναλλακτικά εξετάζεται η διασύνδεση μέσω Κρήτης.
Για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου αν και προκρίνεται ως
οικονομικότερη η λύση της κατασκευής νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό
αέριο, εξετάζονται δύο εναλλακτικές διασυνδέσεων: Αλιβέρι - Σκύρος - Μυτιλήνη, Μυτιλήνη - Χίος - Σάμος και
Μυτιλήνη - Λήμνος - Αγ. Ευστράτιος ή εναλλακτικά απευθείας διασύνδεση Αλιβερίου
- Μυτιλήνης και ξεχωριστά Αλιβερίου - Σκύρου.