Αντιμέτωποι με το χειρόφρενο
βρίσκονται δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες που έχουν αγοράσει μεταχειρισμένο
Ι.Χ. το ιστορικό του οποίου έχει... διαγραφεί. Ο λόγος, για τις
περιπτώσεις που το όχημα εμφανίζει ανακολουθία στο μετρητή χιλιομέτρων,
τα λεγόμενα «πειραγμένα» κοντέρ, στα οποία έχει επέμβει ανθρώπινο χέρι
προκειμένου να μειώσει την ένδειξη των διανυόμενων χιλιομέτρων. Το
τελευταίο διάστημα παρατηρείται έξαρση του φαινομένου «λίφτινγκ των
Ι.Χ.», υποστηρίζουν όσοι εμπλέκονται στην αγορά του αυτοκινήτου. Πλέον
το «πείραγμα» του μετρητή έχει καταστεί πολύ εύκολη διαδικασία, ενώ
μεγάλη μερίδα των ιδιοκτητών έχει στραφεί προς τα μεταχειρισμένα Ι.Χ.,
των οποίων η τιμή έχει μειωθεί σε σχέση με το παρελθόν.
Τι αλλάζει όμως και κινδυνεύει ένα μέρος ακόμα και
ανυποψίαστων ιδιοκτητών να δουν το αυτοκίνητό τους να ακινητοποιείται;
Για τον Μάρτιο του 2018 έχει προγραμματιστεί η ενσωμάτωση της κοινοτικής
οδηγίας 45/2014, που θέλει να απορρίπτονται από τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ)
τα οχήματα που εμφανίζουν ανακολουθία στον μετρητή χιλιομέτρων. Ετσι
πρακτικά τα ΚΤΕΟ πρόκειται να επιφορτιστούν με τον έλεγχο του μετρητή
και, σε περίπτωση που διαπιστώσουν ότι δεν συμβαδίζει με την
πραγματικότητα (συγκρίνοντας με παλαιότερα στοιχεία και σε συνεργασία με
τους εισαγωγείς), τα Ι.Χ. δεν θα περνούν τον έλεγχο ΚΤΕΟ και θα
απαγορεύεται η κυκλοφορία τους.
Σήμερα στους δρόμους όλης της χώρας εκτιμάται ότι
κυκλοφορούν 500.000 έως 1 εκατ. οχήματα με «πειραγμένους» μετρητές. Η
μεγάλη απόκλιση στις εκτιμήσεις οφείλεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει
σαφής εικόνα ή καταγραφή των περιπτώσεων αυτών. Η έξαρση του φαινομένου,
σημειώνουν όσοι βρίσκονται στην εν λόγω αγορά, έχει να κάνει με τη
μείωση της τιμής των μεταχειρισμένων αλλά και την ευκολία με την οποία
πλέον μπορεί κανείς να επέμβει στην ένδειξη των χιλιομέτρων του
αυτοκινήτου.
Ειδικό λογισμικό
Παλαιότερα, όταν τα ταμπλό των αυτοκινήτων ήταν αναλογικά,
απαιτούνταν μια διαδικασία λίγων λεπτών και όχι πολύ σύνθετη, ωστόσο
αρκετά παρεμβατική για την αλλαγή της ένδειξης. Πλέον η διαδικασία
αποτελεί ζήτημα λίγων δευτερολέπτων, καθώς η πλειονότητα των οχημάτων
διαθέτει ψηφιακή ένδειξη. Με τη χρήση ειδικού λογισμικού, το οποίο
μπορεί κανείς να κατεβάσει στο κινητό του τηλέφωνο, και το πάτημα ενός
κουμπιού, περιορίζονται κατά βούληση τα καταγεγραμμένα χιλιόμετρα. Το
φαινόμενο συναντάται συχνά σε μεταχειρισμένα οχήματα από το εξωτερικό, η
«προϊστορία» των οποίων μπορεί πολύ πιο εύκολα να χαθεί στο χρόνο.
Είναι πολύ δύσκολο να έχει κανείς πρόσβαση σε στοιχεία του οχήματος από
παλαιότερους τεχνικούς ελέγχους στη χώρα προέλευσης, απ’ όπου μπορεί να
διαπιστωθεί απόκλιση μεταξύ των χιλιομέτρων.
Σύμφωνα με τις αλλαγές στη νομοθεσία, πλέον προβλέπονται
αυστηρότερα κριτήρια για την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη
χώρα. Αυτά θα περνούν από στενούς ελέγχους πριν από την εισαγωγή τους,
ενώ θα απαιτείται παράλληλα ένα ιστορικό ελέγχων σε τεχνικό επίπεδο το
οποίο θα συνοδεύει το όχημα κατά την είσοδό του στη χώρα. Επίσης, τα
μεταχειρισμένα οχήματα που διακινούνται εντός της χώρας θα πρέπει να
διαθέτουν το ιστορικό των διανυθέντων χιλιομέτρων, όπως αυτά έχουν
καταγραφεί κατά τους προηγούμενους ελέγχους ΚΤΕΟ. Τα στοιχεία αυτά
βρίσκονται στη βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών, εάν δεν υπάρχουν
διαθέσιμα τα πιστοποιητικά των παλαιότερων ελέγχων.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")