Πολύ δύσκολα θα ανοίξουν εντός της εβδομάδας οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το 66% του ΔΕΣΦΑ στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Αιτία για την καθυστέρηση είναι σύμφωνα με πληροφορίες το γεγονός ότι από πλευράς ταμείου πραγματοποιείται εξονυχιστικός έλεγχος όλων των δικαιολογητικών και για τους έξι συνολικά υποψηφίους

Πολύ δύσκολα θα ανοίξουν εντός της εβδομάδας οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το 66% του ΔΕΣΦΑ στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Αιτία για την καθυστέρηση είναι σύμφωνα με πληροφορίες το γεγονός ότι από πλευράς ταμείου πραγματοποιείται εξονυχιστικός έλεγχος όλων των δικαιολογητικών και για τους έξι συνολικά υποψηφίους, δηλαδή για κάθε εταιρεία χωριστά που μετέχει στις δύο υποψήφιες κοινοπραξίες.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει και το προηγούμενο με το διαγωνισμό του 2013, ο οποίος οδηγήθηκε σε πολύμηνη καθυστέρηση και τελικά απέβη άκαρπος, εξαιτίας ακριβώς των ρυθμιστικών προβλημάτων που δημιουργήθηκαν σε σχέση με το κοινοτικό ενεργειακό δίκαιο. Επομένως πρέπει να αποφευχθούν τα λάθη που έγιναν στον πρώτο διαγωνισμό προκειμένου να εξασφαλιστεί η έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να αποφευχθούν επιπλοκές που θα θέσουν εκ νέου σε κίνδυνο την αποκρατικοποίηση.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο διαγωνισμός έχει αποκτήσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και έχει καταστεί πιο περίπλοκος, καθώς το ένα από τα δύο σχήματα ενισχύθηκε σημαντικά στη φάση που ακολούθησε μετά την εκδήλωση του μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος, μέχρι την κατάθεση των οικονομικών προσφορών. Ενώ δηλαδή στην πρώτη φάση του διαγωνισμού η κοινοπραξία υπό την ιταλική Snam (μαζί με τη βελγική Fluxys και την Ισπανική Gasunie) είχε θεωρηθεί ως το ακλόνητο φαβορί, απέναντι στο μοναδικό άλλο υποψήφιο, δηλαδή τη Reganosa, στη δεύτερη φάση η ισπανική εταιρεία "συνασπίστηκε” με τη ρουμανική Transgaz και την αναπτυξιακή τράπεζα EBRD, δημιουργώντας ένα ανταγωνιστικό σχήμα που εκ των πραγμάτων διεκδικεί με αξιώσεις την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΔΕΣΦΑ.

Βεβαίως ο διαγωνισμός για το διαχειριστή του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου εμφανίζει ευρύτερο ενδιαφέρον, καθώς στην περιοχή των Βαλκανίων και ειδικότερα στη χώρα μας υλοποιούνται σημαντικά έργα ενεργειακών υποδομών, που διαδραματίζουν ρόλο για την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών. Για αυτό άλλωστε και με αιχμή του δόρατος τον αγωγό TAP έχουν γίνει δημόσιες παρεμβάσεις και δηλώσεις διεθνών παραγόντων που υπογραμμίζουν τη σημασία της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ.

Πάντως η τρέχουσα καθυστέρηση, σχετίζεται μόνο με τον έλεγχο των φακέλων και με συμφωνία μετόχων που θα καταρτιστεί και θα πρέπει να υποβληθεί προς έγκριση στις αρμόδιες αρχές και στην Ευρ. Επιτροπή.

Υπενθυμίζεται ότι οι φάκελοι με τις προσφορές των δύο σχημάτων, κατατέθηκαν στις 16 Φεβρουαρίου και θα ανοίξουν σε επόμενο ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο και θα προχωρήσει στην ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή ή θα ζητήσει εφόσον κριθεί αναγκαίο, την υποβολή βελτιωμένων προσφορών από τους συμμετέχοντες, όπως συνέβη για παράδειγμα στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ.

 

(Πηγή: capital.gr)