Την «είσοδό» της στην αγορά φυσικού αερίου επισφράγισε η ΔΕΗ, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες την προηγούμενη εβδομάδα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ενέκρινε την αίτηση για άδεια προμήθειας που είχε υποβάλει η επιχείρηση. Έτσι, πλέον ανοίγει ο δρόμος ώστε, πέρα από την ηλεκτρική ενέργεια, η ΔΕΗ να δραστηριοποιηθεί ως πάροχος ενός ακόμη ενεργειακού προϊόντος.

Την «είσοδό» της στην αγορά φυσικού αερίου επισφράγισε η ΔΕΗ, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες την προηγούμενη εβδομάδα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ενέκρινε την αίτηση για άδεια προμήθειας που είχε υποβάλει η επιχείρηση. Έτσι, πλέον ανοίγει ο δρόμος ώστε, πέρα από την ηλεκτρική ενέργεια, η ΔΕΗ να δραστηριοποιηθεί ως πάροχος ενός ακόμη ενεργειακού προϊόντος. Μία δραστηριοποίηση που, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως θα περιλαμβάνει την προμήθεια συνδυαστικών «πακέτων» ρεύματος και φυσικού αερίου, όπως κάνουν ήδη αρκετές εταιρείες.

Αν και δεν υπάρχουν πληροφορίες για το χρονοδιάγραμμα στο οποίο η εταιρεία θα υλοποιήσει τις πρώτες κινήσεις της, σε αρκετές κατά καιρούς δημόσιες δηλώσεις του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Μανώλης Παναγιωτάκης, έχει αναφέρει την προμήθεια του φυσικού αερίου ως έναν από τους τομείς στους οποίους η επιχείρηση σκοπεύει να επεκταθεί άμεσα, μαζί με τις ΑΠΕ και τις ενεργειακές υπηρεσίες. Μάλιστα, η σημασία που δίνει η εταιρεία στο «άνοιγμα» στο φυσικό αέριο υποδηλώνεται από το γεγονός ότι έχει αναθέσει σε συμβούλους την εκπόνηση του επιχειρησιακού της πλάνου. Τμήμα του επιχειρησιακού πλάνου θα αποτελέσει και η στρατηγική που θα ακολουθήσει η εταιρεία στη λιανική αγορά του φυσικού αερίου, όπου εξάλλου θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει την ισχυρή παρουσία που διαθέτει στην προμήθεια ρεύματος. Έτσι, προσφέροντας συνδυαστικά τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, θα μπορούσε να αντισταθμίσει από την άποψη του τζίρου τη δρομολογούμενη μείωση του πελατολογίου της στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, στο πλαίσιο των μνημονιακών στόχων που έχουν τεθεί.

Σύμφωνα, πάντως, με τη σχετική προκήρυξη για την πρόσληψη των συμβούλων, οι βλέψεις της ΔΕΗ στην περίπτωση του φυσικού αέριου αφορούν και τη χονδρεμπορική αγορά. Μάλιστα, όπως περιγραφόταν στην προκήρυξη, στις γεωγραφικές περιοχές που θα τους υποδείξει η επιχείρηση, οι σύμβουλοι θα αναλάβει να εκπονήσουν μελέτες σκοπιμότητας για υποδομές συμπιεσμένου αερίου (CNG), υγροποιημένου αερίου (LNG) καθώς και δικτύων διανομής.

Η δυνατότητα των συνδυαστικών τιμολογίων εγκαινιάστηκε την 1η Ιανουαρίου, με την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου και για τους λεγόμενους μη επιλέγοντες πελάτες, δηλαδή τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Μάλιστα, από τις πρώτες εταιρείες που προσέφεραν «πακέτα» των δύο προϊόντων ήταν οι δύο πρώην μονοπωλιακοί πάροχοι φυσικού αερίου, δηλαδή η ΖενίΘ (πρώην Αέριο Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας) και η Αέριο Αττικής. Από την άλλη πλευρά, άδεια προμήθειας φυσικού αερίου έχουν αποκτήσει όλοι οι εναλλακτικοί πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας, από τους οποίους μάλιστα κάποιες εταιρείες (όπως η Elpedison και η Protergia) έχουν ήδη λανσάρει ανάλογα προϊόντα.

Ο συνδυασμός του ρεύματος και του φυσικού αερίου σε ένα ενεργειακό προϊόν αποτελεί πανευρωπαϊκή τάση, αφού προσφέρει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να μειώσουν ακόμη περισσότερο το ενεργειακό τους κόστος. Στην περίπτωση της Ελλάδας, πάντως, και με δεδομένο τον αναιμικό ρυθμό απώλειας πελατών της ΔΕΗ στην προμήθεια ρεύματος, αρκετοί αναλυτές εκτιμούσαν πως το ευρωπαϊκό «παράδειγμα» θα μπορούσε να αποτελέσει το «κλειδί» που θα επιτάχυνε και την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας - για όσο χρονικό διάστημα, βέβαια, από το χαρτοφυλάκιο του δεσπόζοντος «παίκτη» στο ρεύμα θα απουσίαζαν τα ανάλογα προϊόντα.

Κατά συνέπεια, όταν πάρει «σάρκα και οστά» η επέκταση της Δημόσιας Επιχείρησης στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, θα στερήσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα από τις ιδιωτικές ενεργειακές εταιρείες, στην προσπάθειά τους να αυξήσουν το πελατολόγιό τους. Έτσι, παρόλο που η ΔΕΗ δεν κάνει τίποτε άλλο από το να ακολουθεί κι αυτή την πανευρωπαϊκή τάση, η κίνησή της ενδεχομένως να λειτουργήσει ως ένα ακόμη «φρένο» στην προαποφασισμένη μείωση του μεριδίου της στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας.

 

(«ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)