Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Μέσω ελβετικής ενεργειακής εταιρείας επιδιώκει να αποκτήσει πρόσβαση στην αγορά της Ευρώπης το ιρανικό φυσικό αέριο. Μετά από αποκλεισμό μιας και πλέον δεκαετίας από την Ευρώπη, και αφού το ιρανικό αέριο έχει ήδη φτάσει στην Τουρκία, η κρατική εταιρεία του Ιράν προχώρησε σε 25ετή συμφωνία με την ελβετική EGL για την πώληση 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων τον χρόνο. Στο όλο σχέδιο έχει εμπλοκή και η Ελλάδα, καθώς η ελβετική εταιρεία ενδιαφέρεται να μεταφέρει το ιρανικό αέριο στην Ιταλία, μέσω αγωγού που θα διέρχεται από τη χώρα μας σε διαδρομή σχεδόν παράλληλη του ελληνο-ιταλικού. Ο σχεδιασμός της όμως διαφέρει, καθώς από την Ήπειρο ο αγωγός θα συνεχίζει στο έδαφος της Αλβανίας, για να ποντιστεί στη συνέχεια στην Αδριατική και να καταλήξει υποθαλασσίως στην περιοχή του Μπρίντεζι. Σύμφωνα με την ελβετική εταιρεία, ο βασικός τεχνικός σχεδιασμός του έργου έχει ολοκληρωθεί, ενώ σύμφωνα με εκπροσώπους της EGL στην Ελλάδα, σύντομα θα κατατεθεί αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, για την άδεια κατασκευής του αγωγού. Η προσφυγή της EGL στο Ιράν θα πρέπει να συνδυαστεί με το ότι αυτή τη στιγμή μαζί με τη Ρωσία, είναι οι μόνες χώρες που έχουν άμεσα διαθέσιμο φυσικό αέριο στην περιοχή, καθώς το Αζερμπαϊτζάν θα καθυστερήσει σημαντικά να προσφέρει ικανοποιητικές ποσότητες για εξαγωγή μέσω του δικτύου της Τουρκίας. Έτσι η ελβετική εταιρεία, προκειμένου να είναι καλυμμένη έναντι της Ε.Ε., η οποία ενδιαφέρεται στην Ευρώπη να φτάσει αέριο από νέες πηγές, απευθύνθηκε στο Ιράν, αναγνωρίζοντας το παρακινδυνευμένο του εγχειρήματος λόγω των αντιδράσεων που ενδέχεται να εκδηλώσουν Μ. Βρετανία και ΗΠΑ. Ο σχεδιασμός της εταιρείας προβλέπει την κατασκευή αγωγού μήκους 513 χιλιομέτρων, ενώ το υποθαλάσσιο τμήμα του έχει μήκος 117 χιλιομέτρων. Η δυναμικότητά του ανέρχεται σε 8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το χρόνο. Η ποσότητα που απαιτείται για να συμπληρωθεί η δυναμικότητα του αγωγού, δηλαδή 2,5 δισεκατομμύρια κυβικά το χρόνο, θα καλυφθεί κατά πάσα πιθανότητα από αέριο του Αζερμπαϊτζάν, όταν αυτό είναι διαθέσιμο στο δίκτυο της Τουρκίας. (Ελευθεροτυπία, 7/6/07)