Το ενδιαφέρον κι άλλων μεγάλων πετρελαϊκών ομίλων για έρευνες υδρογονανθράκων στις απαραχώρητες περιοχές νότια και νοτιοανατολικά της Κρήτης επιδιώκει να προσελκύσει η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ).

Καταλύτης για την εμφάνιση «παικτών» θα είναι, όπως αναφέρουν πληροφορίες, η κύρωση στη Βουλή των συμφωνιών παραχώρησης των δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης για τα θαλάσσια οικόπεδα «Δυτικά» και «Νοτιοδυτικά» της Κρήτης. Οι εκτιμήσεις θέλουν το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να τις καταθέτει γύρω στον Φεβρουάριο του 2019 ώστε όταν ψηφιστούν από το Κοινοβούλιο η κοινοπραξία των εταιρειών «Total – ExxonMobil – Ελληνικά Πετρέλαια» να ξεκινήσει το στάδιο των ερευνητικών διαδικασιών. Αυτήν την περίοδο, ο πρόεδρος της ΕΔΕΥ Γιάννης Μπασιάς και τα υπόλοιπα στελέχη της εταιρείας παρουσιάζουν σε διεθνή συνέδρια και ομάδες εργασίας τα γεωφυσικά δεδομένα που έχουν επανεπεξεργαστεί νότια της θαλάσσιας περιοχής Κρήτης καθώς και άλλων αδιάθετων περιοχών στο Ιόνιο, επιδιώκοντας να κεντρίσουν το ενδιαφέρον κι άλλων εταιρειών.

 

Ο «κράχτης»

Η είσοδος των πλέον μεγάλων ονομάτων της γαλλικής Total και της αμερικανικής ExxonMobil στις έρευνες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη χώρα μας αποτελεί τον ιδανικότερο «κράχτη» για τον ερχομό κι άλλων εταιρειών τέτοιου βεληνεκούς. Και μόνο τυχαίος δεν είναι ο ερχομός τους. Ωστόσο, για να πειστεί η επενδυτική κοινότητα και να εμφανιστεί για τη διεκδίκηση περιοχών θα πρέπει να δει απτά δείγματα από την ελληνική κυβέρνηση, άρα την ψήφιση των συμβάσεων «Δυτικά» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης».

 

Το ερώτημα

Το μεγάλο μυστήριο είναι αν υπάρχουν κοιτάσματα φυσικού αερίου και αν ισχύει, ποιες είναι οι ποσότητες, ώστε να συμφέρει η επένδυση στην εξόρυξη κι εκμετάλλευσή τους. Ο πρόεδρος της ΕΔΕΥ σε εκδήλωση είχε υπαινιχθεί το μέγεθος των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που μπορεί να κρύβονται στο υπέδαφος των θαλάσσιων περιοχών νότια της Κρήτης και του Ιονίου. Είχε πει πως το εύρος των ποσοτήτων φυσικού αερίου που μπορεί να υπάρχουν κυμαίνεται από 3 έως 37 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια. Τόσες είναι οι ανακαλύψεις που έχουν γίνει σε περιοχές της Νοτιοανατολικής Μεσογείου όπως τα κοιτάσματα του Ζορ στην Αίγυπτο, της Καλυψώς, της Αφροδίτης και του Ονησιφόρου της Κύπρου, του Λεβιάθαν, του Τανίν, Καρίς και Ταμάρ στο Ισραήλ κ.α.

Τα ευρήματα των γεωφυσικών ερευνών και οι αναλύσεις που έχει κάνει το τεχνικό προσωπικό της ΕΔΕΥ μιλάνε για γεωλογικές δομές που μοιάζουν με εκείνες των μεγάλων ανακαλύψεων της ευρύτερης περιοχής.

«Ωστόσο, ο μόνος αδιάψευστος μάρτυρας είναι το γεωτρύπανο», όπως σημειώνουν στην πετρελαϊκή βιομηχανία και στην επιστημονική κοινότητα.

Οι προσπάθειες της ελληνικής πλευράς είναι να δελεάσει νέους επενδυτές για πέντε μεγάλες θαλάσσιες εκτάσεις 32.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Οι δύο βρίσκονται στο Ιόνιο, οι δύο νότια και νοτιοανατολικά της Κρήτης και μία ανάμεσα στο Μεσσηνιακό Κόλπο και δυτικά των Χανίων.

 

Οι παρουσιάσεις

Σχετικές παρουσιάσεις έγιναν στις 6 και 7 Δεκεμβρίου σε ομάδα εργασίας στη Μάλτα όπου συμμετείχαν γεωφυσικοί και μηχανικοί στον κλάδο των υδρογονανθράκων. Η ΕΔΕΥ παρουσίασε τα δεδομένα των περιοχών αυτών παρόντων εκπροσώπων γεωφυσικών εταιρειών -κολοσσών στον κλάδο τους: PGS και TGS (Νορβηγία), ΙΟΝ (ΗΠΑ), ΕΝΙ (Ιταλία) και Schlumberger (γαλλοαμερικανική).

Ο επόμενος σταθμός είναι τον Μάρτιο στο Λονδίνο όπου πραγματοποιείται η μεγάλη έκθεση του κλάδου ερευνών και υδρογονανθράκων APPEX 2019.

Οι έρευνες στην ελληνική επικράτεια και ο εντοπισμός πιθανόν κοιτασμάτων αναβαθμίζει γεωπολιτικά τη θέση της χώρας σε μια περίοδο κατά την οποία είναι σε εξέλιξη οι έρευνες της ExxonMobil στην κυπριακή ΑΟΖ, ενώ ταυτόχρονα προωθούνται και μεγάλα έργα υποδομών.

Οπως τα σχέδια για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed που θα μεταφέρει ποσότητες από το Ισραήλ και την Κύπρο προς την ΕΕ με διαδρομή μέσω της Κρήτης, της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας προς την Ιταλία, ο πλωτός σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη αλλά και ανάλογος σταθμός στην Κύπρο. Πέραν αυτού του επενδυτικού σχεδίου προς ολοκλήρωση βαίνει ο αγωγός TAP (Τουρκία – Ελλάδα – Αλβανία – Ιταλία).

 

(«ΤΑ ΝΕΑ»)