Ο κ. Μπασιάς, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Πρώτη» της Ηλείας και τη δημοσιογράφο Άννα Αγγελίδου, επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η χώρα μας θα κληθεί να αξιοποιήσει τις τεράστιες προκλήσεις που θα υπάρξουν τα επόμενα είκοσι χρόνια γεγονός που θα αναζωογονήσει την ελληνική βιομηχανία.
Κληθείς να σχολιάσει το εάν ο τουρισμός που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία σήμερα της Ελλάδας κινδυνεύσει από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, ο Γ. Μπασιάς σημείωσε: «η κινδυνολογία θα βλάψει σίγουρα τον τουρισμό, όχι η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων».
Αναλυτικά η συνέντευξη του Γιάννη Μπασιά στην «Πρώτη» και την Άννα Αγγελίδου:
Κύριε πρόεδρε, τα τελευταία χρόνια έχει ανοίξει μία συζήτηση γύρω από το χώρο των υδρογονανθράκων στην Ελλάδα και κυρίως στην Δυτική Ελλάδα, όπου υπάρχουν πιο προχωρημένες παραχωρήσεις. Ποιες είναι οι εξελίξεις που υπάρχουν σήμερα πάνω στο θέμα των υδρογονανθράκων και πόσο πιθανό είναι μέσα στα επόμενα χρόνια να έχουμε εξόρυξη υδρογονανθράκων από την περιοχή μας;
Οι ερευνητικές εργασίες έχουν περάσει πλέον στα χέρια των εντολοδόχων εταιρειών σε εννέα περιοχές για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων και έξι επιπλέον περιοχές βρίσκονται υπό έγκριση ή σε στάδιο αναμονής. Πρόσθετες υπεράκτιες εκτάσεις στο κεντρικό Ιόνιο και νοτίως της Κρήτης έχουν αξιολογηθεί πρόσφατα από την ΕΔΕΥ και τα αποτελέσματα παρουσιάζονται διεθνώς.
Οι τελευταίες συμβάσεις για το μεγάλο μπλοκ του Ιονίου (νότια της Κέρκυρας) και τα δύο μπλοκ δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης μονογράφηκαν. Πρέπει, τώρα, να κατατεθούν στη Βουλή προς κύρωση. Αυτή η διαδικασία μάς επιτρέπει, όπως και για τις προηγούμενες παραχωρήσεις, όλοι οι όροι της μίσθωσης των περιοχών να αποτελούν στην ουσία νομοθετικές προβλέψεις, καθώς μετά την κύρωσή τους από το Ελληνικό Κοινοβούλιο δημοσιεύονται σε ΦΕΚ ως νόμοι.
Εφόσον ανακαλυφθεί εκμεταλλεύσιμο κοίτασμα ή κοιτάσματα, θα ακολουθήσει η παραγωγή. Πόσα από αυτά θα είναι εκμεταλλεύσιμα και σε ποιες υποπεριοχές θα το δούμε με τις δοκιμαστικές γεωτρήσεις. Οι προκαταρκτικές μελέτες διαρκούν 3 με 5 ή 6 χρόνια, ενώ οι δοκιμαστικές γεωτρήσεις άλλα 2. Εαν οι εταιρείες θεωρήσουν ότι είναι χρήσιμο να διενεργήσουν γεωτρήσεις νωρίτερα από τον έκτο χρόνο, το προτιμάμε.
Το πρόγραμμα παραγωγής στο μπλοκ «Κατάκολο» και η ερευνητική γεώτρηση στο μπλοκ «Πατραϊκός» θα έπρεπε να πραγματοποιηθούν στο τέλος 2019 ή στις αρχές του 2020 και εναπόκεινται πλέον στη βούληση των εντολοδόχων εταιρειών Energean Oil and Gas και Ελληνικά Πετρέλαια, αντίστοιχα.
Το Κατάκολο είναι μία από τις περιοχές όπου υπάρχουν γνωστά κοιτάσματα από τις αρχές τις δεκαετίας του ‘80, ωστόσο τότε δεν είχε θεωρηθεί «συμφέρουσα» η εξόρυξη αυτών. Τι έχει αλλάξει επί της ουσίας για να μιλάμε σήμερα για εξόρυξη υδρογονανθράκων από την περιοχή του Κατακόλου;
Το μόνο γνωστό κοίτασμα στη δυτική Ελλάδα μέχρι σήμερα είναι του Κατακόλου. Πρόσφατα, οι λεκάνες της Ιόνιας θάλασσάς και αυτές που βρίσκονται δυτικά και νότια της Κρήτης εντάσσονται στην κατηγορία των περιοχών που ελκύουν την παγκόσμια βιομηχανία και υπόσχονται να δώσουν αποθέματα με αποδεκτό κόστος και κατά συνέπεια οικονομικό όφελος, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την ελκυστικότητα της περιοχής ως μελλοντικού ενεργειακού κόμβου στη Μεσόγειο. Υπό το πρίσμα αυτό, ο επενδυτής αποφάσισε να προχωρήσει στις προκαταρκτικές εργασίες για την παραγωγή του κοιτάσματος του Κατακόλου, έχοντας επίσης την τεχνογνωσία και εμπειρία με την εκμετάλλευση του Πρίνου στην Καβάλα.
Όπως πολύ καλά γνωρίζετε η «βαριά βιομηχανία» της Ηλείας είναι ο τουρισμός. Πιστεύετε ότι η εξόρυξη υδρογονανθράκων από την περιοχή του Κατακόλου -που είναι η κύρια πύλη εισόδου τουριστών για το Νομό- μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής;
Πρέπει να σημειωθεί ότι η κινδυνολογία θα βλάψει σίγουρα τον τουρισμό, όχι η εκμετάλλευση υδρογονανθράκων. Στη Θάσο, όπου οι πλατφόρμες είναι ορατές από την παραλία, τι εμπόδισε την τουριστική ανάπτυξη του νησιού;
Από τη μία πλευρά, σε εθνικό επίπεδο, ο τουρισμός συνεισφέρει στην οικονομία κατά 17 δις το χρόνο. Εκτός απο το ιστορικό ενδιαφέρον της Ελλάδας και τις χαμηλές τιμές, έχουμε αυξημένη τουριστική κίνηση λόγω των συνθηκών που επικρατούν σε Τυνησία. Αίγυπτο και Τουρκία. Την ίδια στιγμή. η Ελλάδα δαπανά για εισαγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου ετησίως 17 δις. Επομένως, ότι κερδίζουμε από τον τουρισμό, το διοχετεύουμε για τις ενεργειακές μας ανάγκες. Γιατί να μη μειώσουμε κάπως αυτό το αρνητικό ισοζύγιο;
Και φυσικά δεν ευσταθούν όσα ακούγονται περί πρόκλησης σεισμών από τις εξορύξεις. Στόχος αυτών των φημών είναι να φοβίζουν τον κόσμο. Είναι αδύνατον να προκαλέσεις σεισμούς μέσω των γεωφυσικών ή γεωτρητικών ερευνών!
Κύριε πρόεδρε, γνωρίζουμε ότι στην περιοχή του Κατακόλου υπάρχει και σημαντική ποσότητα αερίου. Για την περιοχή της Δυτικής Ελλάδας υπάρχει ένας σχεδιασμός για δημιουργία δεξαμενών όπου θα «υποδέχονται» υγροποιημένο αέριο από την περιοχή της Αγίας Αννας απέναντι από την Ρεβυθούσα αλλά και δημιουργία ενός μικρού δικτύου διανομής εντός της πόλης του Πύργου (σ.σ. όσο αφορά το Νομό Ηλείας). Το αέριο το οποίο γνωρίζουμε ότι υπάρχει στην περιοχή του Κατακόλου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί προς όφελος και των πολιτών της Δυτικής Ελλάδας;
Δεν γνωρίζουμε σήμερα πόσες ποσότητες αερίου ενδέχεται να εγκλείονται μαζί με το αργό το οποίο είναι εκμεταλλεύσιμο. Επιπλέον, οι εγκαταστάσεις αποϋγροποίησης αερίου απαιτούν μεγάλες επενδύσεις και κατά συνέπεια μεγάλους όγκους κοιτασμάτων αερίου μεταφερομένων από μακριά. Όπως από την νοτιοανατολική Μεσόγειο. Σε κάθε περίπτωση τα θέματα μεταφοράς και διανομής αφορούν την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ.
Πέρα όμως από το οικόπεδο που αφορά την Ηλεία, μαθαίνουμε ότι υπάρχει και σημαντικό ενδιαφέρον για την περιοχή του Κυπαρισσιακού Κόλπου. Έχει διερευνηθεί η περιοχή και εάν ναι, τι έχουν δείξει οι μέχρι σήμερα μελέτες;
Οι μέχρι σήμερα μελέτες είναι προκαταρκτικές και βασίζονται σε δεδομένα προηγούμενων δεκαετιών. Μετά την κύρωση από το κοινοβούλιο, αρκετά σύντομα, η εντολοδόχος εταιρεία θα πρέπει να αρχίσει το 8ετές ερευνητικό πρόγραμμά της.
Με τις ανακαλύψεις που έχουν γίνει στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, βλέπετε να δημιουργείται στην περιοχή μας μια υπολογίσιμη νέα διεθνής πηγή τροφοδοσίας υδρογονανθράκων και αν ναι, ποια πιστεύετε ότι θα είναι η θέση της Ελλάδας σε αυτή;
Το μέλλον της εξερεύνησης υδρογονανθράκων στη δυτική και νότια Ελλάδα, μαζί με το πρόγραμμα του αγωγού φυσικού αερίου «East-Med», αποτελούν τμήματα της ενεργειακής ανάπτυξης που πραγματοποιείται στην Ελλάδα. Αυτά τα βήματα εντάσσονται σε ένα ευρωπαϊκό σχέδιο ενεργειακού εφοδιασμού, γεωστρατηγικής σημασίας. Οι ερευνητικές δραστηριότητες του χερσαίου και θαλάσσιου υπεδάφους στην Ελλάδα, ιδιαίτερα οι υπεράκτιες, σε θαλάσσια βάθη μεταξύ 2.000 και 3.500 μέτρων, θα τοποθετήσουν τη χώρα μας στην κορυφή των τεχνολογικών εφαρμογών αλλά και των μέτρων ασφάλειας των γεωτρήσεων και των εγκαταστάσεων. Αυτές οι δραστηριότητες θα συμβάλουν αναμφισβήτητα στους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας και σας παρακαλώ να σημειώσετε ότι αποτελούν βασικό αξονα των εργασιών της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ ΑΕ).
Υπο αυτές τις προοπτικές, μία από τις τεράστιες προκλήσεις για τα επόμενα είκοσι χρόνια για τη χώρα μας θα είναι η αξιοποίηση αυτού του κύματος της τεχνολογικής καινοτομίας, σημαντικής για την αναζωογόνηση της ελληνικής βιομηχανίας. Μέσα στο νέο βιομηχανικό και τεχνολογικό περιβάλλον που δημιουργείται αναδεικνύονται νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες τόσο στο δευτερογενή, όσο και τον τριτογενή τομέα. Αυτές οι ευκαιρίες γεννούν την ανάγκη για εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό που να γνωρίζει τις συγκεκριμένες εργασίες, που δυστυχώς δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Στο ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει πώς και πού θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας για τους κατοίκους της Πελοποννήσου και της Κρήτης, η απάντηση βρίσκεται σε σημαντικό ποσοστό στα τεχνικά λύκεια που θα προσφέρουν ειδικότητες χρήσιμες στην πετρελαϊκή βιομηχανία για τις οποίες δεν θα υπάρχει ανάγκη σειράς διδακτορικών. Χρειαζόμαστε εργατικό δυναμικό, με σχετικές σπουδές, τεχνικού ενδιαφέροντος, που να γνωρίζει καλά τη δουλειά του. κι όχι μόνο διδάκτορες.
Θα απαιτηθούν, επίσης, συνοδευτικά έργα, ίσως ενα νέο μεγάλο λιμάνι για να στηρίξει τις γεωτρήσεις και τις εξορύξεις στη δυτική Ελλάδα και τη Δυτική Κρήτη. Είναι παράμετροι που θα μελετήσουν οι εταιρείες έχοντας γνώση του τι χρειάζονται. Επιτρέπει το βάθος την πρόσβαση των σκαφών; Επίσης οι τιμές καύσιμου για τα πλοία θα είναι υψηλές; Ειδικά αν οι γεωτρήσεις της Κρήτης δείξουν ότι τα κοιτάσματα είναι εκμεταλλεύσιμα, οι εταιρείες θα προχωρήσουν στην κατασκευή εγκαταστάσεων που θα κοστίσουν 1 και 2 δις η κάθε μια, η κάθε εξέδρα, με υπόγειες εγκαταστάσεις στο βυθό της θάλασσας. Πριν από 10 χρόνια ήταν αδύνατο να σκεφτούμε τέτοια βήματα.
Ένα τμήμα του αγωγού East Med αναμένεται να περάσει από την περιοχή της Δυτικής Ελλάδας. Υπάρχουν εξελίξεις για το μεγαλόπνοο αυτό σχέδιο και από ποιες περιοχές αναμένεται να περάσει;
Δυστυχώς δεν εχει προταθεί η συμμετοχή της ΕΔΕΥ σε αυτές τις συζητήσεις ούτε υπάρχει σχετική ενημέρωση.