Τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, την επέκταση της Αττικής Οδού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης στο Ελληνικό και την προκήρυξη του ΒΟΑΚ ως ενιαίου έργου (Χανιά – Αγ. Νικόλαος) έχει εξαγγείλει, μεταξύ άλλων, η ΝΔ στο πρόγραμμα Υποδομών του κόμματος, που παρουσιάστηκε στα τέλη Μαρτίου.

Σύμφωνα με την ΝΔ, ένας νέος οδικός άξονας που θα παρακάμπτει την Αττική, συνδέοντας την Υλίκη με την Ελευσίνα, η σύνδεση μεγάλων πόλεων με τους κεντρικούς εθνικούς άξονες, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, η ενεργειακή διασύνδεση των νησιών, η επέκταση σε όλη τη χώρα του φυσικού αερίου και η επίλυση του προβλήματος των απορριμμάτων, συγκαταλέγονται στο σχέδιο της ΝΔ για τις νέες υποδομές στην Ελλάδα, με τίτλο «Ανάπτυξη και νέες δουλειές».

Όπως είχε αναφέρει η ΝΔ, οι σχετικές επενδύσεις έχουν κοστολογηθεί σε 10 – 12 δισ ευρώ μέχρι το 2023, γεγονός που θα αποφέρει έως 2% πρόσθετη αύξηση του ΑΕΠ ετησίως και θα δημιουργήσει 240.000 νέες θέσεις εργασίας εντός της επόμενης τετραετίας.

Συγκεκριμένα, ο προγραμματικός χάρτης της ΝΔ για τις Υποδομές, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει:

1.Οδικές Υποδομές

Α. Κατασκευή τριών μεγάλων οδικών έργων στην Αττική

-Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου μήκους 50 χιλιομέτρων που θα συνδέει απευθείας την Υλίκη με την Ελευσίνα.

Πρόκειται για ένα έργο «πνοής», όπως υποστηρίζει η ΝΔ, που θα συνδέσει τις δύο εθνικές οδούς  (Αθηνών- Θεσσαλονίκης και Αθηνών Πατρών) παρακάμπτοντας επί της ουσίας την Αθήνα και την Αττική.

Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί δραστικά ο χρόνος και το κόστος μετακίνησης από το Βορρά προς το Νότο, θα αποφορτισθεί η κίνηση του Κηφισού που τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται για καθημερινές μετακινήσεις και θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής σχεδόν σε όλο το λεκανοπέδιο.

Πάντως, σχετικά με το ανωτέρω έργο, έχουν εκφραστεί απόψεις ότι τυχόν κατασκευή του θα σημάνει την αξίωση ρητρών από «γειτονικές» παραχωρήσεις, όπως της Νέας Οδού.

-Επέκταση της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο Ελληνικό.

«Αυτή είναι η πραγματικά αναγκαία επέκταση της Αττικής Οδού που θα δώσει ανάσα στα Νότια Προάστια», είχε αναφέρει η ΝΔ τον Μάρτιο.

Το κρίσιμο στοιχείο εδώ είναι, εάν η ΝΔ αποφασίσει την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού και εάν σε αυτόν εντάξει τις μελλοντικές επεκτάσεις.

Σχετικά με την Αττική Οδό, η νέα κυβέρνηση έχει ταχθεί κατά των επερχόμενων αυξήσεων στα διόδια, ένα από τα ελάχιστα σημεία που «συμπορεύτηκε» με τον πρώην υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη.

–Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. 

«Μια υπόσχεση δεκαετιών θα γίνει επιτέλους πράξη», είχε επισημάνει η ΝΔ τον Μάρτιο.

Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται στην φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου και μένει να αποδειχτεί εάν θα συνεχιστεί από τη νέα κυβέρνηση.

Β. Σύνδεση «αποκομμένων» πόλεων με το Κεντρικό Οδικό Δίκτυο.

Μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει τη σύνδεση:

-Της Δράμας με την Εγνατία οδό,

-Του Καρπενησίου με τη Λαμία,

-Της Έδεσσας και των Γιαννιτσών με τον ΠΑΘΕ,

-Της Κακαβιάς με τα Ιωάννινα.

Γ. Επιτάχυνση της Ολοκλήρωσης του Κεντρικού Οδικού Δικτύου, και συγκεκριμένα:

-Του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος (η ΝΔ είχε καταδικάσει την κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες),

-Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), οι εργασίες στο νότιο τμήμα έχουν ξεκινήσει, μένει να αποφασιστεί η χάραξη και να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για το βόρειο τμήμα,

-Κατασκευή του ΒΟΑΚ με ενιαία δημοπράτηση του τμήματος Χανιά – Αγ. Νικόλαος.

Εάν ισχύσει η ανωτέρω εξαγγελία, θεωρείται πιθανή η ακύρωση των σχετικών διαγωνιστικών διαδικασιών της προηγούμενης κυβέρνησης.

Εν τω μεταξύ, την αναβάθμιση και συντήρηση του εθνικού και του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου με «ΣΔΙΤ επιπέδου υπηρεσιών» είχε προτείνει η ΝΔ, στο πρόγραμμα Υποδομών του κόμματος, το οποίο παρουσιάστηκε στα τέλη Μαρτίου και περιελάμβανε και ενότητα για τις Μεταφορές.

Σύμφωνα με το στέλεχος της ΝΔ και πρώην γενικό γραμματέα Μεταφορών Νίκο Σταθόπουλο, «το 2013-14 είχε ετοιμαστεί ένα πρόγραμμα συντήρησης, μέσω συμβολαίου επιπέδου υπηρεσιών και ενώ είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του με 100 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το εγκατέλειψε».

Όπως υπογράμμισε τότε ο κ. Σταθόπουλος, ο ανάδοχος θα πληρώνεται μόνον όταν η υποδομή θα βρίσκεται εντός των προβλεπόμενων ορίων, χωρίς μετρήσεις υλικών, χρόνων και άλλα πεδία αιωνίων διαφωνιών.

Επίσης, με καταγραφικό τραίνο και ανεξάρτητο πιστοποιητή που ελέγχει την κατάσταση της υποδομής, την απόδοση του αναδόχου και πιστοποιεί τις διενεργούμενες πληρωμές.

Τέλος, με χρήση προδιαγραφών επιπέδου και ποιότητας των στοιχείων της υποδομής, που θα πιστοποιούνται από ανεξάρτητο πιστοποιητή.

Από την πλευρά τους, σιδηροδρομικοί επισημαίνουν ότι “τυχόν ανάθεση της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου σε ιδιώτες αποδυναμώνει τον ρόλο του ΟΣΕ”.

Σημειώνεται ότι στις προγραμματικές δηλώσεις της ΝΔ για τις σιδηροδρομικές μεταφορές συμπεριλαμβανόταν η σύνδεση του Ρίου με το νέο λιμάνι της Πάτρας, η νέα χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη – Καβάλα και ο εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη.

Tέλος στον αεροπορικό κλάδο, το πρόγραμμα της ΝΔ περιλαμβάνει την ένταξή των 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων (αυτών που είναι υπό την διαχείριση της ΥΠΑ) σε μία ενιαία εταιρεία, η οποία θα αναζητήσει – στη συνέχεια – στρατηγικό επενδυτή.

Σύμφωνα με την ΝΔ και στο πρόγραμμα Υποδομών / Μεταφορών του κόμματος, «σήμερα δεν υπάρχει καμία σοβαρή προσπάθεια αξιοποίησης των μικρών αεροδρομίων. Επιπλέον υπάρχει ασάφεια ως προς τον επισπεύδοντα (ΥΠΑ, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΜΕ).

Τα χαρακτηριστικά τους δεν επιτρέπουν το ίδιο μοντέλο αξιοποίησης με την προηγούμενη παραχώρηση.

Η ένταξή τους σε ενιαία εταιρεία που θα αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή – όπως προέβλεπε ο νόμος του 2013 που τροποποιήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – είναι μια από τις προοπτικές που πρέπει να διερευνηθεί άμεσα».

Μάλιστα, η ΝΔ έχει κατηγοριοποιήσει τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια σε 3 κατηγορίες:  

-Υψηλή επιβατική κίνηση (άνω των 100.000 επιβατών ετησίως)

Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος,

-Μεσαία επιβατική κίνηση (30.000 – 100.000 επιβατών ετησίως) 

Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα,

-Χαμηλή επιβατική κίνηση (κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως)

Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη.

Επίσης, για τα υδατοδρόμια, η ΝΔ αναφέρει ότι θα προωθήσει επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου, προκειμένου να αναθεωρηθούν «γραφειοκρατικές και αναποτελεσματικές διατάξεις» που εμποδίζουν την ανάπτυξή τους και τη δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

(πηγή: metaforespress.gr)