σε συνέντευξή του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων. Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε, επίσης, ότι «η Ελλάδα δεν εγκαταλείπει, ούτε απομονώνει την Κύπρο. Αντιθέτως, εγγυάται τη στήριξή της για να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε., το πλέον κοστοβόρο και τεχνικά δύσκολο τμήμα του ηλεκτρικού καλωδίου από την Κρήτη μέχρι την Κύπρο».
Με αφορμή τις διαπραγματεύσεις Ελλάδας - Κύπρου που κατέληξαν στην απόφαση να προχωρήσει ως εθνικό έργο η διασύνδεση Κρήτη - Αττική, που αποτελεί τμήμα της διασύνδεσης με την Κύπρο και το Ισραήλ, ο υπουργός τονίζει ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου δεν επηρεάζεται, αφού τo τμήμα Κρήτη-Κύπρος παραμένει στα PCI. «Την ίδια στιγμή, οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου επαναβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους για άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, προσθέτοντας ότι η θέση στην οποία κατέληξαν οι δύο κυβερνήσεις μεταφέρθηκε στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σε ερώτηση για τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα προχωρά στη διασύνδεση Κρήτη - Αττική ως εθνικό έργο, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι η Ελλάδα κλήθηκε να πάρει «μια δύσκολη απόφαση, με δεδομένη την αδήριτη ανάγκη να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη επάρκεια ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης με οικονομικό τρόπο».
«Οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με ακριβό πετρέλαιο καλύπτουν οριακά τη ζήτηση και το καλοκαίρι, νοικιάζουμε γεννήτριες για να αποτραπεί ο κίνδυνος διακοπών ρεύματος! Οι μονάδες αυτές άλλωστε προβλέπεται να κλείσουν στο τέλος του 2022, καθώς οι ρύποι που εκπέμπουν βρίσκονται εκτός των ορίων που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία στρέφεται στην πράσινη ενέργεια», εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, επισημαίνοντας ότι «η διασύνδεση της Κρήτης με το ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας επιλύει αυτά τα προβλήματα».
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι: «Αντιλαμβάνεστε επομένως ότι δεν μπορούσαμε να διακινδυνεύσουμε οποιαδήποτε καθυστέρηση σε ένα τόσο σημαντικό έργο. Με αυτά τα δεδομένα, καταβάλαμε πολύ μεγάλη προσπάθεια μέσα στο καλοκαίρι για να υλοποιηθεί ως ενιαίο project. Λίγες ημέρες μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου ο Πρωθυπουργός κι εγώ επισκεφθήκαμε την Κύπρο και συζητήσαμε το θέμα με την πολιτική ηγεσία της χώρας. Μέσα στο Σεπτέμβριο, η προσπάθεια αυτή εντατικοποιήθηκε ακόμα περισσότερο. Με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Ενέργειας κ. Γεράσιμου Θωμά, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανέλαβε διαμεσολαβητικό ρόλο και ενθάρρυνε την διενέργεια συζητήσεων, για έναν ολόκληρο μήνα, μεταξύ της κυπριακής εταιρείας Euroasia Interconnector, του ΑΔΜΗΕ που διαχειρίζεται το Δίκτυο Μεταφοράς της Ελλάδας και του αντίστοιχου ΑΔΜΗΕ του Βελγίου, του Elia που εκδήλωσε ενδιαφέρον για το project σε συνεργασία με την Euroasia Interconnector», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, επισημαίνοντας ότι παρά τις εντατικές προσπάθειες «δυστυχώς δεν κατέστη εφικτό να παραμείνει η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής στο ευρύτερο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ». «Οι προτάσεις που κατατέθηκαν δεν ήταν ώριμες και ήταν ορατός ο κίνδυνος να οδηγηθεί σε καθυστερήσεις τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής που είναι ύψιστης εθνικής σημασίας για τους λόγους που προανέφερα».
Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης διαβεβαιώνει ότι «όποιο ζήτημα ανακύψει αναφορικά με τη διαλειτουργικότητα των δύο συστημάτων από την Κρήτη έως την Κύπρο θα λυθεί κατόπιν σχετικής διαβούλευσης -εάν και όταν προκύψει θέμα- μεταξύ των αρμοδίων Διαχειριστών των Συστημάτων Ηλεκτρισμού των δύο κρατών, με βάση τις ρυθμίσεις του ισχύοντος Κανονισμού της ΕΕ».
Εξ άλλου, σε χθεσινό δημοσίευμά της, η εφημερίδα Φιλελεύθερος Κύπρου ανέφερε πως ο φορέας υλοποίησης του έργου, κατόπιν παροτρύνσεων από πλευράς Κομισιόν και Λευκωσίας, αποφάσισε να συνεχίσει τις διεργασίες για κατασκευή και λειτουργία των τμημάτων Ισραήλ - Κύπρου και Κύπρου - Κρήτης, του ηλεκτρικού αγωγού Euroasia Interconnector, παρά την οριστική άρνηση της Ελλάδας να αποδεχθεί το τμήμα του αγωγού από Κρήτη προς Αττική ως οργανικό τμήμα του.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβεβαίωσε μετά και την οριστική αρνητική κατάληξη των διαπραγματεύσεων με την Ελλάδα, ότι θα στηρίξει οικονομικά, τεχνικά αλλά και πολιτικά τον ηλεκτρικό αγωγό και ήδη τον περιέλαβε στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, χωρίς το τμήμα Κρήτης - Αττικής.
Μετά και τις εξελίξεις, οι διαγωνισμοί για την κατασκευή του Euroasia Inteconnector συνεχίζονται όπως είχαν προγραμματιστεί, με την κατάθεση προσφορών να λήγει στο τέλος Οκτωβρίου, ενώ μερικές εβδομάδες μετά θα γίνει και η κατάθεση θεμέλιου λίθου για τον πρώτο σταθμό του συστήματος.
Παράλληλα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», γίνονται προσπάθειες όπως μέρος των €375 εκατ. που ήταν το υπολογιζόμενο μερίδιο της ευρωπαϊκής συνεισφοράς για το τμήμα Κρήτης - Αττικής του αγωγού, το οποίο ουσιαστικά αρνήθηκε η Ελλάδα επιμένοντας στην απόλυτα ανεξάρτητη «εθνική» κατασκευή του, να δοθεί για να καλύψουν το επιπλέον κόστος διασύνδεσης των δύο συστημάτων –Κύπρου - Κρήτης και Κρήτης - Αττικής.
Να σημειωθεί ότι στις διαπραγματεύσεις της Τρίτης στην Αθήνα αλλά και των Αναστασιάδη - Μητσοτάκη στο Κάιρο, η ελλαδική πλευρά αρνήθηκε και την τελευταία πρόταση από πλευράς Euroasia Interconnector. Η πρόταση προέβλεπε όπως η ελληνική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ παραλάβει όλους τους τεχνικούς φακέλους που ετοίμασε ο Euroasia Interconnector, με έτοιμες τις δαπανηρές και χρονοβόρες τεχνικές μελέτες -π.χ. βυθομετρήσεις, όδευση κ.τ.λ.- και να γίνει, μεν, εντελώς ανεξάρτητα ο αγωγός Κρήτης - Αττικής, αλλά να ενταχθεί στον σχεδιασμό του Euroasia Interconnector, ώστε να διατηρηθεί προς όφελος της Ελλάδας η συγχρηματοδότηση των €375 εκατ. της Ε.Ε. Η ελληνική κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση, που είχε υποβληθεί γραπτώς απευθείας και στον Έλληνα Πρωθυπουργό.
Πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν πάντως ότι ο Έλληνας Πρωθυπουργός χθες, δηλαδή την επομένη που έδωσε στο Κάιρο υπόσχεση στον Πρόεδρο της Κύπρου ότι θα πιέσει τη δική του πλευρά για ενέργειες μείωσης του κόστους διασύνδεσης, είχε επαφές στο γραφείο του προς αυτή την κατεύθυνση.
Να σημειωθεί ότι τον κύριο ρόλο του διαμεσολαβητή σε τεχνικό επίπεδο, έχει αναλάβει ο Διαχειριστής Ηλεκτρικών Δικτύων του Βελγίου, ένας από τους μεγαλύτερους και πλέον έμπειρους στην Ευρώπη, που υποστηρίζει έντονα τον Euroasia Interconnector και έχει συμβάλει και στην εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων.