Με τη συμμετοχή εκατοντάδων αντιπροσώπων από 14 χώρες που εκπροσωπούσαν, συνολικά, 255 εταιρείες και οργανώσεις, πραγματοποιήθηκε, στις 12/11 στο Ίδρυμα Ευγενίδου, από τη Naftiliaki /Newsfront, το Greener Shipping Summit 2019, υπό την αιγίδα της Martecma. Στο συνέδριο αποτυπώθηκε η μεγάλη ανησυχία των πλοιοκτητών για το πώς θα αντιμετωπιστεί η κατάσταση μετά την 1η Ιανουαρίου, όταν τεθούν σε ισχύ τα όρια του ΙΜΟ για τα νέα καύσιμα μειωμένου θείου.

Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ως κύριος ομιλητής, έδωσε το έναυσμα για τις συζητήσεις, στις οποίες κυριάρχησε έντονη αντιπαράθεση για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να ανταποκριθούν στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, λιγότερο από δύο μήνες πριν αυτοί τεθούν σε ισχύ.

Ο κ. Προκοπίου τάχθηκε εναντίον των scrubbers, που χαρακτήρισε υποκρισία, λέγοντας ότι «απλά μεταφέρουν τις εκπομπές αερίων από τον αέρα στη θάλασσα». Επιπλέον, έχοντας συναντήσει πρόσφατα τον πρόεδρο της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, σημείωσε ότι η Κίνα έχει απαγορεύσει τα open-loop scrubbers και από το 2020 θα απαγορεύσει τα καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο. «Η Κίνα είναι αποφασισμένη να μειώσει τις εκπομπές» δήλωσε ο κ. Προκοπίου, σημειώνοντας ότι περισσότερες απαγορεύσεις θα εφαρμοστούν σύντομα. Επιβεβαίωσε ότι είναι υποστηρικτής των «χαμηλότερων ταχυτήτων των πλοίων» κι αναρωτήθηκε «γιατί τα πλοία πρέπει να ταξιδεύουν τόσο γρήγορα». Είπε επίσης ότι «πρέπει να στοχεύουμε στη μείωση των εκπομπών, αλλά αυτό εξαρτάται από τα εργοστάσια διύλισης πετρελαίου, τους κατασκευαστές κινητήρων και τα ναυπηγεία». Αναγνώρισε, βέβαια, ότι οι χαμηλότερες ταχύτητες θα απαιτούν περισσότερα πλοία για να κάνουν τις μεταφορές.

Ο Έλληνας εφοπλιστής ανέφερε, επίσης, ότι τα διυλιστήρια διαθέτουν την κατάλληλη τεχνολογία για να παράγουν συμβατά καύσιμα και πρέπει να το κάνουν. Θεώρησε, ακόμη ότι το LNG δεν αποτελεί λύση και ότι ο ίδιος δεν προτίθεται να προβεί σε παραγγελία πλοίου που θα τροφοδοτείται με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Όσον αφορά στις ρυθμίσεις της ναυτιλίας μετά το 2020, δήλωσε, τέλος, ότι υπάρχει ανάγκη για ένα δίκαιο σύστημα για τα υπάρχοντα πλοία, ειδικά τα νεότευκτα πλοία. Είπε ότι «είναι δύσκολο για τον IΜΟ να λάβει αποφάσεις, λόγω της ανάγκης για συναίνεση», αλλά ότι εναπόκειται στον IΜΟ και στους νηογνώμονες να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για την αντιμετώπιση των προκλήσεων μετά το 2020.

Από την πλευρά του, ο Μπιλ Σταματόπουλος, του Bureau Veritas VeriFuel, δήλωσε ότι στόχος του Greener Shipping Summit είναι να εκπαιδεύσει και όχι να τρομάξει, σημειώνοντας ότι ανάμειξη καυσίμων υπήρχε πάντα, αλλά αυτό θα αλλάξει. Η συμμόρφωση δεν αποτελεί ζήτημα για το 2020, είναι για το 2019, δήλωσε ο κ. Σταματόπουλος, ο οποίος παρουσίασε ορισμένες μελέτες περιπτώσεων για τα καύσιμα που θεωρούνταν συμμορφούμενα, αλλά, όταν ελέγχθηκαν, διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν. Είπε ότι με τη σωστή διαχείριση, την κατάλληλη προετοιμασία, τον σχεδιασμό και την εκπαίδευση «οι τεχνικές προκλήσεις μπορούν να αντιμετωπιστούν».

Οι κατασκευαστές Scrubber αντέδρασα, στα λεχθέντα των δύο ανδρών και παρουσίασαν ορισμένες εντυπωσιακές τιμές για την εξοικονόμηση δαπανών από τη χρήση EGCS, ενώ η λειτουργία τους και η εμπειρία από το σέρβις που παρέχουν, κατέδειξαν, όπως υποστήριξαν, ότι παρουσίασαν σχετικά λίγες αποτυχίες, σύμφωνα με τη MAN Energy Solutions, που έχει συμμετάσχει στην ανάπτυξη Scrubber από το 2005.

Για την πορεία προς το 2030 και 2050 και μετά, πραγματοποιήθηκαν δύο συνεδρίες. Με την πρώτη σχετικά με την πορεία προς τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και τις διαθέσιμες επιλογές, καθώς προχωρούμε προς το 2050, με ενημέρωση όσον αφορά τους επικείμενους κανονισμούς για τα αέρια θερμοκηπίου και τις επιλογές συμμόρφωσης και, τέλος, για βραχυπρόθεσμα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών.

Ο Ιωάννης Κοκαράκης, του Bureau Veritas, δήλωσε ότι αναμένονται 3 δισεκατομμύρια τόνοι εκπομπών CO2 μόνο το 2050, «εκτός εάν ληφθούν μέτρα». Σημείωσε ότι 60.000 πλοία βασίζονται στο ντίζελ, μόνο 600 χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, προτού προβλέψει ότι το 2030 το 10% του παγκόσμιου στόλου θα τροφοδοτείται με LNG. Στη συνέχεια κάλεσε όλους να «εξετάσουν τις εκπομπές αερίων που απελευθερώθηκαν κατά τη διάρκεια του πλήρους κύκλου ζωής των πλοίων και όχι μόνο κατά την καύση καυσίμων».

Στη συνέχεια εξετάστηκε ο ρόλος των λιπαντικών σε ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές, το LNG ως καύσιμο, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των μέτρων μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου, τα βραχυπρόθεσμα μέτρα του ΙΜΟ και τι είναι εφικτό και τι δεν είναι.

Ο μεγάλος σύμμαχος της απανθρακοποίησης είναι η ψηφιοποίηση, ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι. Αυτό αναφέρθηκε στο Greener Shipping Summit, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας για το νέο περιβάλλον της πληροφορικής στην οποία οι ομιλητές τόνισαν το πόσο τα μεγάλα δεδομένα μπορούν να βελτιώσουν την αποδοτικότητα των πλοίων, το ρόλο τους στην παρακολούθηση των επιδόσεων, τί διαθέτουν από κοινού, ένα "πράσινο" και ένα "έξυπνο" πλοίο, καθώς και το πώς μπορεί να εκσυγχρονιστεί η ναυτιλία μέσω της ψηφιοποίησης και της τεχνολογίας αυτόνομων πλοίων.