ότι δεν θα έχει υπογραφεί πριν το ερχόμενο καλοκαίρι, με συνέπεια να προχωρήσει η προγραμματισμένη παραγωγική γεώτρηση το νωρίτερο στα τέλη του έτους. Άλλωστε, ήδη υπάρχουν καθυστερήσεις. Μόλις στα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου γνωμοδότησε θετικά το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδος επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων για την ανάπτυξη του κοιτάσματος υδρογονανθράκων του Δυτικού Κατάκολου. Η καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των πρώτων γεωτρήσεων οφείλεται σε δικαστικές εμπλοκές, καθώς υπήρξαν ιδιοκτησιακές διαφωνίες με ιδιώτη σχετικά με έκταση στην περιοχή εκμετάλλευσης.
Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του αρχικού σταδίου του Προγράμματος Ανάπτυξης του κοιτάσματος, οι γεωτρητικές εργασίες περιλαμβάνουν «τη διάνοιξη δύο γεωτρήσεων εκτεταμένης οριζόντιας μετατόπισης από τη χερσαία περιοχή παραχώρησης στην ακτή προς την κορυφή του αντικλίνου του ταμιευτήρα του κοιτάσματος που βρίσκεται περίπου 3,5 χλμ. νοτιοδυτικά».
Εάν τελικά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Energean, πραγματοποιηθεί η πρώτη παραγωγική γεώτρηση μέχρι το τέλος του 2020 ή αρχές 2021, με τη δεύτερη να ακολουθεί λίγες εβδομάδες μετά, τότε αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή από το κοίτασμα μέχρι το καλοκαίρι του 2021. Με τις εκτιμήσεις για το μέγεθος του κοιτάσματος να έχουν ήδη επανεκτιμηθεί στα 20 εκατ.βαρελια ( απο τα 10,0 εκατ.βαρ.που ήτο η αρχική) μπορεί το Κατάκολο να κρύβει ευχάριστες εκπλήξεις. Σε ότι αφορά την παραγωγή αυτή αναμένεται να είναι μάλλον περιορισμένη της τάξης των 2,500 με 3,000 βαρελιών την ημέρα.
Πέρα από το Κατάκολο, έρευνες για υδρογονάνθρακες διεξάγονται σε άλλα έξι θαλάσσια και χερσαία μπλοκ, στο «Μπλοκ 2» (δυτικά της Κέρκυρας μέχρι τα σύνορα με την Ιταλία), στο μπλοκ του Πατραϊκού όπου επίκειται γεώτρηση και στα τέσσερα χερσαία μπλοκ, δηλαδή των Ιωαννίνων, της Άρτας-Πρέβεζας, της Αιτωλοακαρνανίας και της Βορειοδυτικής Πελοποννήσου.
Εκτός από τους εγχώριους «παίκτες» -των ΕΛΠΕ και της Energean Oil & Gas- και διεθνείς όμιλοι, όπως η Total, η ExxonMobil, η Repsol και η Edison, έχουν επίσης αναλάβει να ερευνήσουν περιοχές στη Δυτική Ελλάδα και στην Κρήτη. Και είναι η Ελληνική Διαχειριστική Αρχή Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) που προωθεί και νέες περιοχές (ουσιαστικά νέα τεμάχια που απαρτίζουν μεγαλύτερα μπλοκ σε σχέση με εκείνα που είχαν βγει σε διαγωνισμούς παλαιότερα). Πρόκειται για περιοχές νότια της Κρήτης καθώς και στο Κεντρικό Ιόνιο, για τις οποίες έχουν ήδη γίνει μελέτες που θα συνοδεύσουν τα υπάρχοντα γεωφυσικά δεδομένα. Σήμερα, οι μόνες περιοχές στις οποίες παράγεται πετρέλαιο και φυσικό αέριο στην ελληνική Επικράτεια είναι στον Πρίνο και τη Νότια Καβάλα όπου δραστηριοποιείται η Energean Oil & Gas.
Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, η ενίσχυση της ενεργειακής ανεξαρτησίας και ασφάλειας της χώρας θα επιτευχθεί με την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας αλλά και με αξιοποίηση των δυνητικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, καθώς το φυσικό αέριο προσδιορίζεται ως μεταβατικό καύσιμο από το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).
Μετά τις γεωτρήσεις σε Κατάκολο και Πατραϊκό, θα προχωρήσουν του Ιονίου και της Δυτικής Ελλάδας, και αργότερα, την περίοδο 2025-2028, θα ακολουθήσουν εκείνες των μεγάλων θαλασσίων παραχωρήσεων. Έτσι, οι χερσαίες και θαλάσσιες γεωτρήσεις έως το 2028 θα καταδείξουν εάν υπάρχουν εγχώρια κοιτάσματα ικανά να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές αερίου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΔΕΥ, τα εκτιμώμενα δυνητικά αποθέματα αερίου από 30 πιθανούς θαλάσσιους στόχους σε Ιόνιο και περιοχές δυτικά και νότια της Κρήτης ενδέχεται να ανέλθουν σε 12 με 15 δισεκατομμύρια βαρέλια ισοδύναμου πετρελαίου.
Σε περίπτωση που όλα αυτά επιβεβαιωθούν, θα «κουμπώσουν» με τους αγωγούς αερίου, όπως ο TAP, ο οποίος επί ελληνικού εδάφους βρίσκεται ήδη σε δοκιμαστική λειτουργία, ο αγωγός διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), αλλά και ο EastMed, για τον οποίο υπογράφηκε την περασμένη Πέμπτη, …μετά βαΐων και κλάδων, η διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, με στόχο, εάν δεν υπάρξουν εμπλοκές να είναι έτοιμος το 2025.