Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του Πέτρου Θεοχαρίδη η κυπριακή εφημερίδα "Φιλελεύθερος", ήδη για το υπουργείο Μεταφορών της Κυπριακής Δημοκρατίας ο πονοκέφαλος είναι μεγάλος, αφού εκεί που λογάριαζε να προσθέσει στο σχέδιο απόσυρσης την επιδότηση 100 ηλεκτρικών αυτοκινήτων κυρίως για πολιτικούς λόγους και για να στείλει μηνύματα, υπολογίζοντας ότι δεν θα υπάρξει ζήτηση ούτε για τα μισά, τελικά η ζήτηση μπορεί να ξεπεράσει κατά 1.000% την προσφορά.
Στο μεταξύ, ενώ ο πονοκέφαλος είναι οι υπόλοιποι -για την ώρα 764- αιτητές που δεν θα ικανοποιηθούν με αυτό το σχέδιο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δημιουργείται ακόμα ένας σημαντικός πονοκέφαλος: Θα είναι δύσκολο έως και αδύνατο να υλοποιηθεί η αγορά ακόμα και των 100 ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προβλέπονται στο σχέδιο, αφού οι κατασκευαστές αυτοκινήτων φαίνεται ότι δεν θα μπορέσουν να διαθέσουν για την Κύπρο 100 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μέσα στην περίοδο των 7 μηνών που προβλέπει το σχέδιο ώστε να δοθεί η επιδότηση.
Αιτία το γεγονός ότι αφενός πρόκειται για δεξιοτίμονα οχήματα που κατασκευάζονται με διαφορετικό προγραμματισμό από κάθε εργοστάσιο σε σχέση με τα πολύ περισσότερα αριστεροτίμονα και αφετέρου το ότι η ζήτηση και οι δεσμεύσεις των γραμμών παραγωγής δεν επιτρέπουν την «έκτακτη» αποκοπή για αποστολή στην Κύπρο ούτε τόσο μικρού αριθμού οχημάτων. Να σημειωθεί ότι η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων έχει αυξηθεί κατακόρυφα σε πολλές μεγάλες χώρες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», αντιπρόσωποι κατασκευαστών στην Κύπρο κάνουν τις τελευταίες προσπάθειες για να εξασφαλίσουν κάποιους αριθμούς που υπολογίζουν ότι θα ζητήσει η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Κύπρο λόγω του σχεδίου επιδότησης και αν δεν πετύχουν, θα απευθυνθούν προς το υπουργείο για να συζητήσουν λύσεις.
Η δεύτερη πιθανή λύση είναι να επιτραπεί και η επιδότηση εισαγόμενων μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων, αφού δεν τίθεται θέμα επιβάρυνσης με ρύπους, σε σχέση με τα καινούργια ηλεκτρικά, που είναι ο κύριος λόγος που τα μεταχειρισμένα δεν εντάσσονται στο υφιστάμενο σύστημα επιδότησης.
Το πρόβλημα της αδυναμίας διάθεσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αριθμούς που να ικανοποιήσουν τη ζήτηση στην Κύπρο τούς αμέσως επόμενους μήνες θα είναι πολύ πιο έντονο αν το υπουργείο Μεταφορών πετύχει στις προσπάθειές του εξεύρεσης κονδυλίων για επιχορήγηση μεγαλύτερου αριθμού οχημάτων πέραν των 100, οπότε θα πρέπει να γίνουν τέτοιες ρυθμίσεις ώστε το απρόσμενα τεράστιο ενδιαφέρον που δείχνουν οι Κύπριοι για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτό το διάστημα να μη σκοντάψει στα προβλήματα που δημιουργούνται. Από την άλλη, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ενώ το υπουργείο προέβλεψε κονδύλι €500.000 για επιδότηση αγοράς 100 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τώρα είτε πρέπει να διαθέσει €4,4 εκατ. μόνο για τις μέχρι τώρα αιτήσεις είτε να απογοητεύσει το 90% των αιτητών.
Την ίδια ώρα, πολύ υψηλό είναι και το ενδιαφέρον για επιδότηση των €2.000 για απόσυρση οχήματος άνω των 15 ετών και αντικατάστασή του με συμβατικό ή υβριδικό όχημα με κινητήρα μέχρι 1.800 κ. εκατοστά και εκπομπές ρύπων μέχρι 160 γρ. ανά χιλιόμετρο.
Μέχρι χθες, είχαν υποβληθεί 2.857 αιτήσεις, αριθμός υπερδιπλάσιος του αριθμού των 1.250 αιτήσεων που προβλέπεται να εγκριθούν, με βάση το κονδύλι των €2,5 εκατ. που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Μεταφορών. Ενδεχομένως και σε σχέση με την απόσυρση παλιών οχημάτων και αντικατάστασής τους με καινούργια, η Κυβέρνηση θα πρέπει να επανεξετάσει το κονδύλι που διαθέτει, το οποίο τώρα είναι €2,5 εκατ., ενώ για να ικανοποιηθούν όλες οι μέχρι τώρα αιτήσεις απαιτούνται €5,7 εκατ. Διαφορετικά ένας στους δύο αιτητές θα μείνει δυσαρεστημένος.
Η ΖΗΤΗΣΗ ΑΦΟΡΑ ΚΥΡΙΩΣ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΤΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΩΣ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Ενώ οι εξελίξεις σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι το επόμενο διάστημα ραγδαίες, στην Κυβέρνηση και ιδιαίτερα στο υπουργείο Μεταφορών, υπάρχει έντονος προβληματισμός για το θέμα της ταχείας εγκατάστασης συστημάτων φόρτισης σε αυτοκινητόδρομους και επαρχιακούς δρόμους, όπως και -σε συντονισμό με τις τοπικές Αρχές- στις αστικές περιοχές.
Αν και αναμένεται ανάλυση των δεδομένων σε σχέση με τις εκατοντάδες αιτήσεις που υποβάλλονται, η μέχρι τώρα εικόνα δείχνει ότι η πλειονότητα των αιτήσεων για επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων προέρχεται από κυρίως εύπορα πρόσωπα και οικογένειες, που θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν ως δεύτερο αυτοκίνητο, ακριβώς λόγω έλλειψης υποδομών που να επιτρέπουν τη χρήση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου ως κύριου αυτοκινήτου.
Την ίδια ώρα, το υπουργείο Ενέργειας είναι έτοιμο να εξαγγείλει -πιθανότατα στις αρχές Μαρτίου- και σχέδιο επιδότησης πακέτου φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που περιλαμβάνει φωτοβολταϊκό σύστημα στη στέγη του σπιτιού, μαζί με μπαταρία φόρτισης, ειδικό φορτιστή και μετρητή. Το σχέδιο είναι ήδη έτοιμο και, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», αναμένει την έγκριση των άλλων σχεδίων επιδοτήσεων για φωτοβολταϊκά, ώστε να ανακοινωθεί ως πακέτο για σκοπούς κοινής διαδικασίας αιτήσεων.