Ανάλογο αίτημα κατατέθηκε και προς τους νηογνώμονες. Η ενδημία του κορωνοϊού στην Κίνα έχει προκαλέσει, μεταξύ άλλων, σοβαρά προβλήματα που αφορούν τα πλοία που καταπλέουν ή έχουν προγραμματίσει να καταπλεύσουν σε λιμένες της Κίνας ή χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας που γειτνιάζουν με αυτήν. Μεταξύ των ανωτέρω περιπτώσεων, συγκαταλέγονται και φορτηγά πλοία μελών της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας που έχουν προγραμματίσει επιθεωρήσεις για την ανανέωση ή και θεώρηση των πιστοποιητικών τους, που προβλέπονται από τις διεθνείς συμβάσεις ή από εθνικούς κανονισμούς, οι οποίες συνήθως προϋποθέτουν δεξαμενισμούς και επισκευές των πλοίων τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών ζητεί από το υπουργείο να παρέχεται η σχετική ευχέρεια από την ισχύουσα νομοθεσία και να αντιμετωπίσει με ευρύ πνεύμα σχετικά αιτήματα που θα υποβληθούν αρμοδίως από τους αναγνωρισμένους οργανισμούς και αφορούν παράταση πιστοποιητικού ή ολοκλήρωση του χρόνου επιθεώρησης των φορτηγών πλοίων.
Επίσης, να συμπεριλάβει στις περιπτώσεις «ανωτέρας βίας» και την αδυναμία ή δυσκολία προσέγγισης σε λιμένες της Κίνας και τις συνεπαγόμενες εκ των λόγων τούτων καθυστερήσεις.
Η κίνηση αυτή της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών δεν προκαλεί έκπληξη στους παρακολουθούντες εκ του σύνεγγυς τη ναυλαγορά. Στην ποντοπόρο ναυτιλία που το 2019 έφερε 11,377 δισ. ευρώ σε ξένο συνάλλαγμα, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος που δημοσιεύτηκαν την Πέμπτη, καλύπτοντας μαζί με τον τουρισμό ένα πολύ μεγάλο μέρος του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, το χτύπημα είναι ήδη σοβαρότατο και μεγάλο. Οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει σε χαμηλά πολλών ετών και είναι παράλληλα δυσεύρετοι, καθώς το εμπόριο με την Κίνα έχει πρακτικά «παγώσει».
Οι δε καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση επισκευών στα κινεζικά ναυπηγεία, συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων εξοπλισμού απαραίτητου για τη συμβατότητα των πλοίων με τους νέους κανονισμούς για αποθειωμένα καύσιμα, προσθέτουν μεγαλύτερο οικονομικό βάρος στις ναυτιλιακές που έχουν τα καράβια τους εκτός αγοράς. Ο δείκτης-βαρόμετρο της αγοράς μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου Baltic Dry Index βρίσκεται πλησιέστερα από οποτεδήποτε την τελευταία τετραετία από τα ιστορικά χαμηλά όλων των εποχών των αρχών του 2016. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτιμά ότι η επίδραση του κορωνοϊού στις ναυτιλιακές αγορές θα είναι μεγαλύτερη από αυτήν του SARS το 2003, καθώς σήμερα ο τομέας των υπηρεσιών αντιπροσωπεύει μεγαλύτερο μερίδιο της κινεζικής οικονομίας, ενώ η Κίνα αντιπροσωπεύει το 22% του παγκόσμιου διά θαλάσσης εμπορίου έναντι μόλις 7% πριν από 17 χρόνια.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")