Εως και 1,1 Τρισ. Δολ. το Κόστος του Κορωναϊού στη Διεθνή Οικονομία

Εως και 1,1 Τρισ. Δολ. το Κόστος του Κορωναϊού στη Διεθνή Οικονομία
Της Θέλμα Χατζηαθανασίου*
Δευ, 24 Φεβρουαρίου 2020 - 11:06

Σε τεντωμένο σχοινί ακροβατεί η παγκόσμια οικονομία, περίπου έξι εβδομάδες μετά το ξέσπασμα του κορωνοϊού. Η Κίνα, που πολύ σοφά χαρακτηρίζεται από ορισμένους ως το «παγκόσμιο εργοστάσιο», έχει θέσει σε καραντίνα ολόκληρες περιοχές και έχει κατεβάσει τα ρολά σε αμέτρητες μονάδες παραγωγής, με αποτέλεσμα την παράλυση πολλών

επιχειρηματικών κλάδων. Από οικονομική σκοπιά πάντοτε, το πρόβλημα είναι ακόμη πιο πολύπλοκο, αφού η επιδημία έχει περιορίσει και την κινητικότητα των Κινέζων καταναλωτών, οι οποίοι συντηρούν σχεδόν εξ ολοκλήρου τη ζήτηση ορισμένων προϊόντων. Συνεπώς, η Κίνα είναι η αρχή και το τέλος της παραγωγής αγαθών και πλέον –με την απουσία της από τις αγορές– η παγκόσμια οικονομία έχει μείνει λειψή.

Προς το παρόν, βάσει της ανεξέλεγκτης πορείας του ιού, το αποτύπωμά του στην παγκόσμια οικονομία δεν μπορεί να αξιολογηθεί. Στην περίπτωση, όμως, που εξελιχθεί σε πανδημία, εκτιμάται πως θα κοστίσει περίπου 1,1 τρισ. δολάρια ή 1,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ σε χαμένα έσοδα το 2020, σύμφωνα με εκτίμηση της Oxford Economics. Η πρόβλεψη βασίζεται στην ήδη τεράστια επιβάρυνση που έχει προκαλέσει ο ιός στις γειτονικές χώρες της Κίνας και σε μεγάλες επιχειρήσεις που διατηρούν εκεί τις βιομηχανικές μονάδες τους.

Τρανταχτό είναι το παράδειγμα της Foxxcon, της εταιρείας που παράγει τον μεγαλύτερο αριθμό των iPhone της Apple, η οποία ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι δεν θα επιτύχει τον στόχο των εσόδων της για το τρέχον τρίμηνο. Ο λόγος, προφανής: πρώτον, οι παραγωγικές μονάδες της στην Κίνα αδυνατούν να επανεκκινήσουν σε φυσιολογικούς ρυθμούς και δεύτερον, διότι οι Κινέζοι έχουν σταματήσει να ξοδεύουν. Μάλιστα, τα έσοδα της Foxxcon θα μειωθούν παρά το γεγονός ότι οι υπόλοιπες μονάδες της σε Βιετνάμ, Ινδία και Μεξικό λειτουργούν κανονικά.

Τεράστιο ήταν το πλήγμα και στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, διότι η Κίνα προμηθεύει παγκοσμίως αυτοκίνητα και εξαρτήματα αυτοκινήτων. Μεταξύ ηχηρών ονομάτων του κλάδου, η έκκληση της Jaguar Land Rover ήταν ίσως η πιο έντονη, καθώς ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα έχει έλλειψη σε εξαρτήματα αυτοκινήτων.

Παράλληλα με την Oxford Economics, η εταιρεία αναλύσεων Capital Economics επισημαίνει ότι δεν πρέπει κανείς να προτρέχει και ότι το σενάριο της πανδημίας είναι ακόμη πολύ μακρινό. Επιπλέον, οι οικονομολόγοι της Capital Economics εκτιμούν ότι περίπου 85% των μεγάλων επιχειρήσεων έχουν συγκεντρώσει αρκετά χρήματα, ώστε να μπορούν να επιβιώσουν για περισσότερους από έξι μήνες χωρίς επιπλέον έσοδα. Μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν, όμως, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με έρευνα δύο κινεζικών πανεπιστημίων, τα αποθεματικά του ενός τρίτου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πρόκειται να στερέψουν σε περίπου ένα μήνα εάν η κατάσταση δεν βελτιωθεί.

Η ίδια η κινεζική οικονομία απειλείται με επιβράδυνση, παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης και της κεντρικής τράπεζας να την ενισχύσουν. Αυτή την εβδομάδα, η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε νέα μέτρα επεκτατικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων περικοπών σε φόρους των επιχειρήσεων. Ωστόσο, τα μέτρα δεν πρόκειται να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα μέχρις ότου επιστρέψει ο κόσμος στους δρόμους. Οι κλάδοι που επλήγησαν περισσότερο είναι ο τομέας των υπηρεσιών, ο κλάδος της εστίασης και ο τουρισμός. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δεν κινδυνεύουν άμεσα από τον αντίκτυπο του κορωνοϊού, ωστόσο η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, έχει επισημάνει ότι πρόκειται για έναν απρόβλεπτο κίνδυνο.

Στην περίπτωση, πάντως, που η Κίνα καταφέρει να περιορίσει την εξάπλωση του κορωνοϊού, όπως είχε κάνει και με τον SARS το 2003, αναμένεται πως οι οικονομίες ανά τον κόσμο θα επανέλθουν γρήγορα, έχοντας βεβαίως διατρέξει προηγουμένως μια οδυνηρή περίοδο.

*(Από την Καθημερινή)