Την προτεινόμενη επέκταση του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου (ΕΣΜΦΑ) στη Δυτική Ελλάδα και τη Δυτική Μακεδονία θα περιλαμβάνει ο ΔΕΣΦΑ στο νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον επόμενο μήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας ο Διαχειριστής κρίνει πρόσφορη τη σύνδεση της Περιφέρειας στο σύστημα, λόγω των αναγκών που δημιουργεί η χρήση του φυσικού αερίου ως «καυσίμου-γέφυρα» εν όψει της απολιγνιτοποίησης. Όσον αφορά τη Δυτική Ελλάδα, βασική στόχευση είναι να αποκτήσουν πρόσβαση σε φυσικό αέριο με ανταγωνιστικό κόστος οι βιομηχανίες στην Πάτρα

Αναφορά στα σχέδια για σύνδεση των δύο περιοχών έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Νικόλα Μπατιλάνα, μιλώντας την Τετάρτη (10/06) στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Ο κ. Μπατιλάνα χαρακτήρισε τα εν λόγω πρότζεκτ πολύ σημαντικά, εντάσσοντάς τα στην προοπτική μεγαλύτερης εγχώριας διείσδυσης του φυσικού αερίου, του μοναδικού καυσίμου που μπορεί να υποστηρίξει την ενεργειακή μετάβαση με οικονομικά αποδοτικούς όρους, όπως τόνισε.

Οι βιομηχανίες στην αχαϊκή πρωτεύουσα αποτελούν καταλύτη για την «άφιξη» του συστήματος μεταφοράς στην περιοχή, καθώς δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία υψηλής ζήτησης καυσίμου στην περιοχή. Παράλληλα, καταναλώσεις αναμένεται να υπάρξουν και από τον αστικό ιστό, στον οποίο προγραμματίζεται να αναπτυχθούν δίκτυα διανομής, χωρίς ωστόσο να προβλέπεται ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση, λόγω των κλιματικών συνθηκών που επικρατούν στη Δυτική Ελλάδα.

Σε κάθε περίπτωση, ο Διαχειριστής προσεγγίζει την επέκταση του δικτύου μεταφοράς ως το επόμενο βήμα «άφιξης» του φυσικού αερίου στην περιοχή. Κι αυτό γιατί σε πρώτη φάση προβλέπεται ότι οι βιομηχανικοί καταναλωτές και τα τοπικά δίκτυα διανομής θα τροφοδοτούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Γι' αυτό τον σκοπό, το LNG θα καταφθάνει είτε οδικώς από τον υπό κατασκευή σταθμό φόρτωσης βυτίων στη Ρεβυθούσα, είτε ακτοπλοϊκώς χάρις στη νέα προβλήτα small scale LNG (getty) που επίσης πρόκειται να εγκατασταθεί στο τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ.

Με το LNG θα εξασφαλισθεί η εξυπηρέτηση των τοπικών καταναλωτών σε αρχικό στάδιο, ώστε στη συνέχεια με την κατασκευή του αγωγού προέκτασης να αποκτήσουν πρόσβαση στο καύσιμο με ακόμη πιο ανταγωνιστικό κόστος. Έτσι κι αλλιώς, τα έργα επέκτασης καθυστερούν να «ωριμάσουν», καθώς αν ο αγωγός πάρει τελικά το «πράσινο φως», τότε αναμένεται να είναι έτοιμος σε μία 5ετία από σήμερα, με το κόστος της επένδυσης να εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ περίπου.

Στην περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας, η χρήση του φυσικού αερίου για τη λειτουργία των τηλεθερμάνσεων, αλλά και τα δίκτυα διανομής που θα αναπτυχθούν στους υπόλοιπους λιγνιτικούς δήμους, αποτελούν μία πρώτη σημαντική πηγή κατανάλωσης καυσίμου. Ωστόσο, ρόλο «κλειδί» θα παίξει το ενδεχόμενο τοπικής ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο, οι οποίοι θα ενισχύσει κατακόρυφα τη ζήτηση.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ", 13/06/2020)