τον δικό της ρόλο ως βασικός ενεργειακός παίκτης στη ΝΑ Μεσόγειο. Και όλα αυτά, δρομολογούνται μέσα από το ναρκοπέδιο που έχουν σπείρει αλλεπάλληλες γεωπολιτικές, οικονομικές αλλά και αμιγώς επιχειρηματικές κρίσεις στην περιοχή.
Την Τετάρτη, 24/5, στη διάρκεια της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων, η Διοίκηση του Ομίλου δεν προέβη, απλώς, σε μια -ακόμη- αναδρομή για τα όσα συνέβησαν κατά την πρώτη φάση της πανδημίας του νέου κορονοϊού και τις επιπτώσεις τους σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικότητας και της οικονομίας. Έκανε ένα βήμα παραπάνω, αποκαλύπτοντας τα σχέδιά της για τα επόμενα χρόνια και τις φιλοδοξίες της για την εδραίωση των ΕΛΠΕ στην πρωτοπορία των εταιρειών που ενστερνίζονται το όραμα της Ενεργειακής Μετάβασης.
Επομένως, συνιστά ένα ηχηρό μήνυμα η αποστροφή δήλωσης του Γιάννη Παπαθανασίου, προέδρου του Ομίλου, πως «με ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, με συνεχείς και στοχευμένες επενδύσεις, υλοποιούμε τη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό αναπτυξιακό μοντέλο. Ένα μοντέλο το οποίο έχει ως επίκεντρο τον ενεργειακό και ψηφιακό μετασχηματισμό του Ομίλου, με απώτερο στόχο να μετεξελιχθούν τα Ελληνικά Πετρέλαια σε έναν καινοτόμο Όμιλο παροχής ενεργειακών προϊόντων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.»
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε η ομιλία του διευθύνοντος συμβούλου, Ανδρέα Σιάμισιη, ο οποίος είπε πως η στρατηγική στόχευση του Ομίλου είναι να να μεταβεί στην νέα ενεργειακή εποχή και να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά του κατά 50%, παρά τις όποιες καθυστερήσεις που αναμένει σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Η νέα αυτή στρατηγική του Ομίλου αποτυπώνεται σαφώς στη στροφή που πραγματοποιεί στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενεργείας, τις οποίες θεωρεί «ουσιαστικό πυλώνα επιχειρηματικής δραστηριότητας».
Υπ’ αυτή την έννοια, προχωρούν με γοργό ρυθμό οι διαδικασίες για την κατασκευή του μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου στην Κοζάνη, που αυξάνει τη δυναμικότητα ισχύος του Ομίλου από τα 26 μεγαβάτ, στα 240, έως και τα τέλη του 2021, με προοπτική αυτή να διαμορφωθεί στα 300 μεγαβάτ, έως εκείνη την περίοδο, συμβάλλοντας, με αυτό τον τρόπο, καθοριστικά στην αποκατάσταση μιας περιοχής που προβλέπεται ότι θα πληγεί καίρια από την απολιγνιτοποίηση.
Ο κ. Σιάμισιης υπήρξε σαφής, όταν ανέφερε πως ο στόχος για 600 μεγαβάτ έως το 2023, αποτελεί ένα όριο που η διοίκηση θεωρεί ως κατάλληλο για το μέγεθος των ΕΛΠΕ, «που θα πρέπει να καθοριστεί με βάση την υφιστάμενη λειτουργία, τις χρηματοοικονομικές επιπτώσεις που έχει η επέκταση στον τομέα αυτό, αλλά βεβαίως και το μέγεθος της ελληνικής αγοράς», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Η εξαγορά χαρτοφυλακίου φωτοβολταϊκών έργων στην Κοζάνη, που θα αποτελέσει ένα από τα 4 μεγαλύτερα ανάλογα πάρκα στην Ευρώπη, εκτός του ότι θα είναι το μεγαλύτερο έργο ΑΠΕ στην Ελλάδα, θα αποφέρει, ισχυρό περιβαλλοντικό όφελος, αφού θα αποφευχθεί η έκλυση 300.000 τόνων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα. Επίσης, θα αποφέρει ετήσια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που θα υπερβαίνει τις 300 γιγαβατώρες, κάτι που σημαίνει πως θα μπορούν να καλυφθούν 75.000 νοικοκυριά με ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται με μηδενικές εκπομπές CO2. Παράλληλα πρόκειται για μια επένδυση ύψους 130 εκατ. ευρώ, με σημαντική ελληνική συμμετοχή, που αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερες από 300 θέσεις εργασίας, μόνο κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
- (Ελληνική αγορά: Αύξηση της συνολικής κατανάλωσης καυσίμων)
Ο ρόλος και η σημασία των υγρών καυσίμων στην εποχή της ηλεκτροκίνησης
Όταν αναφέρεται στην ηλεκτροκίνηση η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ελλάδα και ένας από τους μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους στην ΝΑ Ευρώπη, είναι επόμενο να προκαλείται μεγάλο ενδιαφέρον.
Υπ΄αυτό το πρίσμα, αξίζει να σημειωθούν τα όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ σχετικά με την προετοιμασία του Ομίλου για την εποχή της ηλεκτροκίνησης, αλλά και τα όσα σχολίασε για τις προοπτικές των υγρών καυσίμων, σε μια περίοδο κατά την οποία η διεθνής κοινότητα μοιάζει να έχει κηρύξει ανένδοτο πόλεμο κατά των υδρογονανθράκων και της χρήσης τους στις μεταφορές.
Ο κ. Σιάμισιης δεν κρυβόταν πίσω από το δάκτυλό του όταν ανέφερε πως τα ΕΛΠΕ θεωρούν είναι απολύτως λογικό να θέλουν να πωλούν καύσιμα κίνησης σε αυτοκινητιστές. Τα υγρά καύσιμα, είπε, αποτελούν μια μεγάλη αγορά που δεν γίνεται να εξαφανιστούν από τη μια μέρα στην άλλη. Ιδίως, σήμερα, όπου οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν αναβαθμιστεί, τα συμβατικά οχήματα παραμένουν εξαιρετικά ανταγωνιστικά έναντι των ηλεκτροκινούμενων ανταγωνιστών τους, είτε καίνε βενζίνη, είτε φυσικό αέριο. Όπως είπε χαρακτηριστικά, το στοίχημα για την προστασία και την βελτίωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι και θα παραμείνει να είναι για πολλά χρόνια, η καλύτερη λειτουργία των παραδοσιακών κινητήρων εσωτερικής καύσης. Και στο σημείο αυτό νομίζω ότι όποιον ρωτήσεις στο δρόμο, ο οποίος έχει οδηγήσει ποτέ αυτοκίνητο, θα σου πει ότι τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα δεν έχουν καμία σχέση με εκείνα που κυκλοφορούσαν πριν από 5-10 δέκα χρόνια, είτε σε θέματα κατανάλωσης -που είναι το ζητούμενο - είτε σε θέματα καθαρότητας των καυσίμων, ή περιβαλλοντικού αποτυπώματος. «Άρα θα απέφευγα να διαγράψω το παραδοσιακό κανάλι και το παραδοσιακό υγρό καύσιμο σαν μέρος της λύσης, μαζί με την ηλεκτροκίνηση, ή το υδρογόνο ή το φυσικό αέριο για την επόμενη μέρα της αυτοκίνησης», ήταν τα ακριβή λόγια του.
Όμως, για να παραμείνουν ευθυγραμμισμένα με τις σύγχρονες εξελίξεις στην αγορά, τα ΕΛΠΕ είναι υποχρεωμένα να εξετάζουν και λύσεις που θα ευνοούσαν, μεσοπρόθεσμα την υπόθεση της ηλεκτροκίνησης. «Το βλέπουμε, αρχικά, σαν παροχή ενός καυσίμου κίνησης», είπε ο κ. Σιάμισιης και συνέχισε, λέγοντας πως πέραν του αρχικού περιγράμματος, η ηλεκτροκίνηση απαιτεί την ανάληψη δράσης σε ένα ευρύ φάσμα άλλων δραστηριοτήτων, όπως είναι η εγκατάσταση και η διαχείριση δικτύου, η φόρτιση και η διαχείριση του πελάτη, «σε μια πιο ολοκληρωμένη πλατφόρμα ενεργειακών αναγκών που και αυτά έχουν το οικονομικό ενδιαφέρον τους.»
Το μεγάλο όπλο των ΕΛΠΕ σε αυτή την περίπτωση δεν είναι άλλο, από τα 1700 ιδιόκτητα πρατήρια που διαθέτει και τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν, στα χρόνια που έρχονται, ώστε να μπορούν οι πελάτες τους να φορτίσουν τα αμιγώς ηλεκτρικά, ή τα υβριδικά τους αυτοκίνητα. Όμως, οι σκέψεις της διοίκησης του Ομίλου δεν σταματούν εδώ, καθώς εξετάζεται η δυνατότητα στρατηγικών συνεργασιών, στον τομέα της φόρτισης Η/Ο, με ξενοδοχεία, αεροδρόμια, εμπορικά κέντρα και κάθε είδους δημόσιων χώρων. «Η ηλεκτροκίνηση είναι κάτι το οποίο έχει έρθει και πιθανώς φέτος, σήμερα δηλαδή, να είναι πιο ενδιαφέρον και πιο εμπορικά υλοποιήσιμο από ότι ήταν πριν 10 ή πριν από 20 χρόνια¨, τόνισε ο κ. Σιάμισιης.
- (Πρόοδος εργασιών σε Έρευνα και Παραγωγή)
Οι έρευνες υδρογονανθράκων θα προχωρήσουν κανονικά
Σημαντικό μέρος των όσων ανέφερε προς τους εκπροσώπους του Τύπου ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, στο περιθώριο της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων, αφορούσαν στις έρευνες υδρογονανθράκων. Ο κ. Σιάμισιης είπε πως οι επιπτώσεις της κρίσης του κορονοϊού και οι νέες συνθήκες που διαμόρφωσαν οι χαμηλές τιμές πώλησης του αργού, δεν πρόκειται να διαφοροποιήσουν τη στρατηγική του Ομίλου και τόνισε ότι «εμείς θα προσπαθήσουμε να παραμείνουμε όσο το δυνατόν πιο απλοί και σταθεροί σε αυτή τη διαδικασία.»
Ο CEO των ΕΛΠΕ εστίασε στην μεταβλητότητα της αγοράς και θύμισε προς όλους, ότι πριν από τρεις μήνες, ο κόσμος βίωνε την πραγματικότητα που δημιουργούσαν οι προβλέψεις για πτώση των τιμών του πετρελαίου στα 10 και στα 15 δολάρια το βαρέλι, και σήμερα βιώνει την πραγματικότητα των 40 δολαρίων. «Οποιοσδήποτε προσπαθήσει να κάνει στρατηγική για πράγματα τα οποία θα χρειαστούν 5 χρόνια περίπου για να υλοποιηθούν και θα έχουν ορίζοντα ζωής 20-25 χρόνια, με βάση το τί έγινε το προηγούμενο τρίμηνο, εγώ θα τον απέλυα αν ήμουν Μέτοχος. Δεν το συζητάω», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σιάμισιης.
Για τον ίδιο το σημαντικό δεν είναι το τί αποφάσεις θα ληφθούν που θα κρατήσουν για την επόμενη 20ετία, αλλά η κατανόηση της επίπτωσης της ηλεκτροκίνησης, όπως για παράδειγμα στην κατανάλωση των καυσίμων κίνησης. «Δεν έχει σημασία η τιμή του αργού πετρελαίου που προέκυψε από τον κορωνοϊό το τελευταίο τρίμηνο», δήλωσε σε μια αποστροφή του λόγου του.
Τέλος, αναφερόμενος στις δραστηριότητες του Ομίλου στην Ελλάδα, θύμισε πως τα ΕΛΠΕ αποτελούν τμήμα κοινοπραξιών, των οποίων τις αποφάσεις καθορίζουν άλλοι, πιο μεγάλοι όμιλοι στον κλάδο. «Τα κριτήρια με τα οποία εμείς θα κινηθούμε, είναι πρώτον, να είμαστε σίγουροι για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των δραστηριοτήτων, αυτό θεωρήστε ότι είναι από τα πιο ουσιαστικά πράγματα που μπορεί να έχουμε και βεβαίως, σε δεύτερη φάση, να υπάρχει μια μακροπρόθεσμη οικονομικότητα σε οτιδήποτε κάνουμε», ανέφερε ο κ. Σιάμισιης και κατέληξε:
«Όπως ανέφερα κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης, για όσους από εσάς το παρακολουθήσατε, υπάρχουν 9 περιοχές, η κάθε μία είναι σε διαφορετική χρονική φάση και στάδιο εργασιών από τις άλλες και προωθούμε την κάθε περιοχή, ανάλογα με τα δεδομένα που έχει. Σε κάποια περιοχή π.χ. όπου δεν υπάρχει πλήρης αδειοδότηση, δε μπορούμε να πάμε σαν τους καουμπόηδες από μόνοι μας και ν’ αρχίσουμε να βάζουμε εκρηκτικά ή να τρυπάμε, αν δεν υπάρχουν οι σωστές αδειοδοτήσεις. Σε κάποιες άλλες περιοχές, όπου έχουμε όλη τη διαδικασία της αδειοδότησης ολοκληρωμένη, είμαστε στη φάση που προγραμματίζουμε και θα υλοποιήσουμε εν καιρώ τις οποιεσδήποτε μετέπειτα ενέργειες. Μεταξύ αυτών, στο Δυτικό Πατραϊκό, είναι και η πρώτη ερευνητική γεώτρηση που προγραμματίζεται για τα επόμενα τρίμηνα», δίχως, ωστόσο, να γίνει πιο σαφής.