Κατά εκατοντάδες χιλιάδες έχουν μειωθεί οι θέσεις εργασίας στον κλάδο πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς οι εταιρείες δίνουν μάχη για να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον όπου η ζήτηση αναμένεται να παραμείνει χαμηλή για μια παρατεταμένη περίοδο. Το δεύτερο κύμα της πανδημίας του Covid-19 έχει αναγκάσει τις κυβερνήσεις στην Ευρώπη να εφαρμόσουν νέους περιορισμούς

 

γεγονός που ήδη τροφοδοτεί σενάρια ακόμη και για συρρίκνωση των οικονομιών μέσα στο δ’ τρίμηνο του 2020. Ήδη οι πετρελαϊκοί κολοσσοί προσπαθούν να ορθοποδήσουν από τις οικονομικές επιπτώσεις που προκάλεσε το πρώτο κύμα των κρουσμάτων του Covid-19. Οι τελευταίες δυσάρεστες εξελίξεις αναγκάζουν τις εταιρείες διαπραγμάτευσης να αναθεωρήσουν άρδην τις προβλέψεις για την πορεία των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Ήδη, οι τιμές του αργού πετρελαίου και του πετρελαίου μπρεντ κατέγραψαν τον Οκτώβριο πτώση επί δεύτερο συναπτό μήνα, δυσχεραίνοντας δραματικά την προοπτική κερδοφορίας του κλάδου.

Από τις αρχές του 2020 έχουν ανακοινωθεί περίπου 400.000 απολύσεις από εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας αναλύσεων Rystad Energy. Το ήμισυ των περικοπών αφορούν τις ΗΠΑ, όπου διατηρούν την έδρα τους κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην εκμετάλλευση και την παροχή υπηρεσιών πετρελαίου. Την περασμένη εβδομάδα δύο ακόμη κολοσσοί δημοσιοποίησαν απογοητευτικά αποτελέσματα για το γ’ τρίμηνο. H Exxon Mobil, η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία στις ΗΠΑ, ανακοίνωσε ζημιές επί τρίτο συναπτό τρίμηνο, που διαμορφώθηκαν στα 680 εκατ. δολάρια την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου. Ήδη, η Exxon δρομολογεί τη μείωση του προσωπικού της κατά 15% ή 14.000 υπαλλήλους. Εξετάζει, επίσης, να αναθεωρήσει προς τα κάτω την αξία περιουσιακών στοιχείων που διαθέτει στον κλάδο του φυσικού αερίου και τα οποία σήμερα αποτιμώνται μεταξύ 25-30 δισ. δολαρίων. Η Chevron, η δεύτερη ισχυρότερη πετρελαϊκή εταιρεία στις ΗΠΑ, ναι μεν εξασφάλισε κέρδη στο γ’ τρίμηνο, όμως περιορίστηκαν στα 201 εκατ. δολάρια από τα 2,9 δισ. δολάρια έναν χρόνο πριν. Από τις αρχές του έτους οι μετοχές των Exxon και Chevron έχουν υποχωρήσει κατά 50% με 40% αντίστοιχα.

Αναλυτές του ενεργειακού κλάδου υποστηρίζουν πως δεν θα υπάρξει μια επανάληψη της τραγικής πτώσης των τιμών που σημειώθηκε στο πρώτο κύμα της πανδημίας. H τιμή του αργού πετρελαίου είχε υποχωρήσει ακόμη στα -37 δολάρια το βαρέλι τον περασμένο Απρίλιο. Ωστόσο, οι τιμές στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη αναμένεται να κινηθούν μεταξύ των 40-45 δολαρίων το βαρέλι μέχρι τα τέλη του έτους, σύμφωνα με δημοσκόπηση του πρακτορείου Reuters. Μέσα στον Οκτώβριο η τιμή του πετρελαίου μπρεντ στο Λονδίνο υποχώρησε κατά 10%, κλείνοντας στα 37,89 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή. Η τιμή του αργού πετρελαίου στη Νέα Υόρκη έχει απολέσει 10% τον Οκτώβριο και έκλεισε στα 35,72 δολάρια το βαρέλι στα τέλη της περασμένης εβδομάδας. Από τις αρχές του έτους οι τιμές του μαύρου χρυσού έχουν σημειώσει απώλειες της τάξεως του 41%. Με τα νέα δεδομένα για την εξέλιξη της πανδημίας δεν είναι καθόλου βέβαιο εάν ο ΟΠΕΚ και οι συνεργάτες του, κυρίως η Ρωσία, θα προχωρήσουν τελικά στην αύξηση της ημερήσιας παραγωγής κατά 2 εκατ. βαρέλια από τον Ιανουάριο. Πριν από την πανδημία του Covid-19 η ζήτηση πετρελαίου στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, κυμαινόταν περίπου στα 20 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αναλογώντας στο ένα πέμπτο του παγκόσμιου συνόλου. Τον Απρίλιο η ημερήσια ζήτηση στην Ευρώπη μειώθηκε στα 14 εκατ. βαρέλια, αλλά τον Οκτώβριο ανέκαμψε στα 18 με 19 εκατ. βαρέλια, σχολιάζει ο Ραντ Ραχίμ, επικεφαλής οικονομολόγος στην Trafigura, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαπραγμάτευσης πετρελαίου. «Τον Νοέμβριο οι διαπραγματευτές θα πρέπει να λάβουν μια εκ νέου μείωση της ζήτησης στα 17 με 18 εκατ. βαρέλια ημερησίως», τονίζει ο ίδιος στους «Financial Times».

*(Από τη Ναυτεμπορική)