Παρά το γεγονός ότι τα ορυκτά υλικά και οι μπαταρίες παράγουν ορισμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, εν τούτοις οι αναλυτές πιστεύουν ότι η στροφή στις μπαταρίες αυτοκινήτων και αποθήκευσης ενέργειας, θα μειώσει τις εκπομπές, συνολικά, ενισχύοντας τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Στις ΗΠΑ, οι σταθμοί παραγωγής ενέργειας, μόνο, παράγουν σχεδόν το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της χώρας, ενώ τα ελαφρά οχήματα, όπως τα ΙΧ και τα ημιφορτηγά συνεισφέρουν ακόμη ένα 17% στη ρύπανση της ατμόσφαιρας. Η αύξηση του αριθμού των επαναφορτιζόμενων μπαταριών αποτελεί, πλέον, ζήτημα εθνικής ασφάλειας και μοχλό χάραξης βιομηχανικής πολιτικής. Ο έλεγχος των ορυκτών και των διαδικασιών για την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου συνιστά, πλέον την εκδοχή της ασφάλειας που μπροσέφερε το πετρέλαιο, στον 21ο αιώνα.
Κύρια παραγωγικά κέντρα μπαταριών είναι η Ασία και οι εταιρείες της ηπείρου, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν το 65% των μπαταριών ιόντων λιθίου προέρχονται από την Κίνα.
Οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες ιόντων λιθίου απέκτησαν για πρώτη εμπορική χρήση το 1991 όταν χρησιμοποιήθηκαν σε φορητές βιντεοκάμερες. Ακολούθησαν σύντομα οι φορητοί υπολογιστές. Μια δεκαετία αργότερα, οι μπαταρίες επέτρεψαν την αλματώδη άνοδο τεχνολογικών τιτάνων, όπως η Apple, που τροφοδοτούν σήμερα από smartphone και φορητές συσκευές, μέχρι τα ηλεκτρικά οχήματα.
(τροχιά κόστους μπαταρίας ιόντων λιθίου τη δεκαετία 2010--2019)
Στον τομέα της ενέργειας, οι προσιτού κόστους μπαταρίες επιτρέπουν στις εταιρείες να αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια και να παράγουν ρεύμα από ανανεώσιμες πηγές, ενώ στην αυτοκινητοβιομηχανία, είναι σχεδόν έτοιμες να αμφισβητήσουν την κυριαρχία των κινητήρων βενζίνης. Το κόστος έχει μειωθεί με τόσο ταχύ ρυθμό, ώστε οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων εκτιμούν ότι η κατασκευή ενός ηλεκτρικού οχήματος θα έχει εξομοιωθεί με εκείνη ενός συμβατικού μέσα σε λιγότερο από μια πενταετία από σήμερα. Τα οφέλη προβλέπεται ότι θα επεκταθούν, αφού τα ηλεκτρικά οχήματα, είναι επί του παρόντος, η κύρια πηγή ζήτησης για μπαταρίες. Με τη ζήτηση να αυξάνεται κατακόρυφα και το κόστος να μειώνεται περαιτέρω, οι μπαταρίες θα κυριαρχήσουν ολοένα και περισσότερο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η General Motors ανακοίνωσε πρόσφατα ότι προσβλέπει στη σταδιακή κατάργηση της παραγωγής βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων της έως το 2035.
Τα τελευταία χρόνια, οι τιμές μειώθηκαν με ταχύτερο ρυθμό του αναμενόμενου λόγω της αυξημένης ζήτησης από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων και οι κινητήρες κοστίζουν σήμερα, περίπου 4.000 δολάρια περισσότερο από την κατασκευή ενός μεσαίου τετράθυρου αυτοκινήτου με συμβατικό κινητήρα βενζίνης ή ντίζελ. Έως το 2022, η διαφορά αυτή θα διαμορφωθεί στα 1.900 δολάρια και έως τα τέλη της δεκαετίας, θα έχει εξαλειφθεί πλήρως, όπως αποτυπώνει έκθεση της UBS Group.
Σήμερα, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κινούνται με μπαταρίες λιθίου ανέρχεται, παγκοσμίως, περίπου στο 4% των νέων καταχωρήσεων το 2020, στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου, ήτοι ΗΠΑ, Ευρώπη και Κίνα, έναντι μόλις σχεδόν 1% το 2017, σύμφωνα με στοιχεία της Deutsche Bank. Η γερμανική τράπεζα προβλέπει ότι το μερίδιο των Η/Ο το 2025, θα φθάσει στο 22%!
Στον τομέα της ενέργειας, τα ηλεκτρικά δίκτυα λειτουργούν με τη φιλοσοφία που ίσχυε πριν από περισσότερο από έναν αιώνα, δηλαδή, τη συνεχή, σε καθημερινή βάση, παροχή του ηλεκτρισμού που απαιτείται για να καλυφθεί η ζήτηση και να μην υπάρξει διακοπή στην ηλεκτροδότηση, επειδή ακριβώς δεν υπήρχε τρόπος να αποθηκευτεί η ενέργεια και να χρησιμοποιηθεί κατά το δοκούν.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα, η ζήτηση κατά τις θερμότερες ή τις ψυχρότερες ημέρες, στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, καλύπτεται με τη ένταξη στο σύστημα εφεδρικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο.
Ήδη, μεγάλες συστοιχίες μπαταριών ιόντων λιθίου έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν αυτή την πρακτική σε διάφορες περιοχές των ΗΠΑ. Τείνουν, δε, να τροφοδοτούν με ηλεκτρισμό κατά τη διάρκεια της ημέρας και εκενώνουν ενέργεια, όπως απαιτείται, για μερικές ώρες το βράδυ, όταν η ζήτηση ενέργειας αυξάνεται, παράλληλα με τις τιμές, μετά τη δύση του ηλίου.
Σε περιοχές του πλανήτη, όπως η Καλιφόρνια, οι αναλυτές αναμένουν ότι το μερίδιο του φυσικού αερίου θα υποχωρήσει καθώς ολοένα και περισσότερη ηλιακή και αιολική ενέργεια θα αποθηκεύεται σε μπαταρίες, διασφαλίζοντας την αξιόπιστη λειτουργία του δικτύου. Οι τιμές έχουν κατρακυλίσει από τον Ιανουάριο του 2010, όταν η Boston Consulting Group υπολόγισε ότι το κόστος της μπαταρίας κινούταν στη ζώνη διακύμανσης μεταξύ 1000-1.200 δολαρίων ανά κιλοβατώρα.
Σήμερα, η τιμή της κιλοβατώρας διαμορφώνεται σε περίπου 125 δολάρια, ενώ έως το 2025, οι ειδικοί αναμένουν ότι θα έχει υποχωρήσει ακόμη και στα 80 δολάρια.