Η ΡΑΕ Ενισχύει τον Εποπτικό Ρόλο της στις Αγορές Ηλεκτρισμού & Φ. Αερίου- Τα Επόμενα Βήματα στην Αποθήκευση Ενέργειας

Η ΡΑΕ Ενισχύει τον Εποπτικό Ρόλο της στις Αγορές Ηλεκτρισμού & Φ. Αερίου- Τα Επόμενα Βήματα στην Αποθήκευση Ενέργειας
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 29 Απριλίου 2021 - 10:41

Ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας υπήρξε χθες σαφής, στη διάρκεια της εφ’ όλης της ύλης συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε: Η ΡΑΕ θα ενισχύσει την  εποπτεία που ασκεί στους διαχειριστές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, προκειμένου να συμβάλει στην πιο αποτελεσματική λειτουργία τους, αλλά και για να βοηθήσει στην πιο αποτελεσματική προστασία των καταναλωτών από την επιβολή υπέρμετρων χρεώσεων. Μάλιστα, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για τις επιπτώσεις της κακοκαιρίας «Μήδεια» που έπληξε τη χώρα προ μηνών ενέτεινε την κριτική του τονίζοντας πως οι διαχειριστές, ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΣΦΑ δεν θα πρέπει να επαναπαύονται, αλλά να επισπεύσουν 

το έργο της βελτίωσης των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές, να συγκρατήσουν τα κόστη τους και να ελέγξουν τα χρονοδιαγράμματα εκτέλεσης των έργων που έχουν αναλάβει (Δυτικός Διάδρομος, διασύνδεση Κρήτης κλπ). Ανέφερε, παράλληλα, ότι η ΡΑΕ θα αναθέσει σε δικούς της ορκωτούς ελεγκτές τον έλεγχο των οικονομικών στοιχείων των Διαχειριστών, πέραν βεβαίως του ελέγχου που γίνεται από τους ορκωτούς κάθε Διαχειριστή ενώ επεσήμανε, ότι είναι ζωτικής σημασίας, όλα τα έργα φ. αερίου που εκτελούνται αυτή τη στιγμή στη χώρα, να διασφαλιστεί ότι δεν θα επιβαρύνουν υπέρμετρα τα τιμολόγια των καταναλωτών.

Ο κ. Δαγούμας εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος για τις συνθήκες που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην αγορά ηλεκτρισμού, με τον ανταγωνισμός στην προμήθεια να  λειτουργεί ικανοποιητικά, όπως είπε, χάρη στο μοντέλο που επελέγη για τη λειτουργία της. «Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας έχουν χαμηλότερα περιθώρια κέρδους σε σχέση με εκείνους των τηλεπικοινωνιών και οι καταναλωτές μπορούν να βρουν και μεγάλες εκπτώσεις αλλά και τιμολόγια που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις τους» τόνισε.

Για χρεώσεις συστήματος-δικτύου και ανταγωνιστικές διαδικασίες ΑΠΕ

Μιλώντας για τις χρεώσεις συστήματος και δικτύου είπε ότι ο στόχος της ΡΑΕ είναι να μην αυξάνονται. Σε ό,τι δε αφορά στη μεθοδολογία της χρήσης δικτύου, υποστήριξε πως είναι μια επικαιροποίηση, όπως κάνουν όλοι οι σύγχρονοι Ρυθμιστές προκειμένου να ανταποκρίνεται στις πραγματικές επενδυτικές ανάγκες.

«Προφανώς δεν θα υπάρξουν αυξήσεις, ή θα υπάρξουν πολύ μικρές αυξομειώσεις μεταξύ των επι μέρους καταναλωτών, αλλά σε κάθε περίπτωση, οι χρεώσεις χρήσης συστήματος αντικατοπτρίζουν το κόστος ανάπτυξης του δικτύου του συστήματος, δηλαδή, αν αυτό αυξάνεται προφανώς θα αποτυπώνεται και στις αυξήσεις χρήσης συστήματος.

Απαντώντας σε ερώτηση για τις τιμές που διαμορφώνονται στις ανταγωνιστικές διαδικασίες για τις ΑΠΕ, είπε ότι περιμένει μια προσέγγιση ανάλογη με εκείνη της Πορτογαλίας με την οποία έχουμε κοινά χαρακρτηριστικά. «Η χώρα της Ιβηρικής, όπως και άλλες χώρες έχουν πολύ χαμηλές τιμές στους διαγωνισμούς, και θα ήθελα ως Έλληνας και ως καταναλωτής, οι τιμές στους διαγωνισμούς, με βάση τον πολύ υψηλό ανταγωνισμό, να είναι πολύ χαμηλές, Σε κάθε περίπτωση, στα μεγάλα φωτοβολταϊκά θα είναι, κατ’ εκτίμηση, κάτω από 40 ευρώ», πρόσθεσε.

Αναφορικά με το εργαλείο παρακολούθησης και εποπτείας των χονδρεμπορικών αγορών και το σε ποιά φάση βρίσκεται, είπε ότι υπάρχει ήδη εποπτεία καθώς και πολλά στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί, απλώς αυτό συμβαίνει με καθυστέρηση λίγων ημερών. «Μέσα στονυ Μάιο θα υπογραφεί σύμβαση με εταιρεία του ιδιωτικού τομέα για την αυτοματοποίηση του συστήματος έτσι ώστε να συγκεντρώνουμε τα στοιχεία σε πραγματικό χρόνο. Το ίδιο θα κοιτάξουμε να γίνει και με το χρηματιστήριο και με τον ΑΔΜΗΕ, ώστε να έρχονται αυτά τα στοιχεία την ίδια ημέρα», τόνισε.  

Για εικονικά δίκτυα φ. αερίου

Σε ό,τι αφορά το σε ποιό στάδιο βρίσκεται η δημιουργία του πλαισίου για τους εικονικούς αγωγούς, για την τροφοδοσία αυτόνομων δικτύων ο κ. Δαγούμας είπε πως η Αρχή πως βάσει μιας πρόσφατης μελέτης που έχει στη διάθεσή της, σκοπεύει να προτείνει στο Υπουργείο ένα πλαίσιο, τύπου κοινής ωφέλειας, επειδή εμπίπτει στα θέματα κρατικής ενίσχυσης και άρα πρέπει να υποβληθεί στην Κομισιόν, έτσι ώστε η διείσδυση του φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές, μέσω εικονικού δικτύου, να γίνεται με τεχνοοικονομικά κριτήρια,  έτσι ώστε, πρακτικά, όλες οι περιοχές να εξετάζονται βάση της οικονομικότητάς τους, για το εάν πρέπει να τροφοδοτηθούν με αγωγό, LNG ή CNG και όποια λύση θα κρίνεται πιο φθηνή να προτιμάται.

«Εφόσον υπάρχει εικονικός αγωγός θα πηγαίνει και αέριο, με βάση ένα επιτρεπόμενο μπάτζετ από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού. Άρα υπάρχει ένα μπάτζετ προς εικονικά δίκτυα και αυτό δεν θα πρέπει να υπερβαίνεται για να μην αυξάνεται, συνολικά, το κόστος. Προφανώς, θα μπορούν να υπάρχουν και περιοχές όπου θα μπορεί κάποιος να προμηθεύει, μεμονωνέμα, με φ. αέριο τους καταναλωτές, στο πλαίσιο λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς», είπε για να προσθέσει πως αυτό ακριβώς το πλαίσιο επεξεργάζεται η Αρχή, χαρακτηρίζοντας την όλη διαδικασία πολύ επίπονη, καθώς τα θέματα του αερίου είναι πολλά και το ανθρώπινο δυναμικό είναι λιγοστό, με αποτέλεσμα η εργασία να επιτελείται σε συνθήκες μεγάλης πίεσης. «Η ΡΑΕ ανταποκρίνεται αν και θα θέλαμε να το έχουμε λίγο πιο νωρίς¨είπε χαρακτηριστικά.

Για EuroAsia Intercconector

Ο επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής αποκάλυψε, επίσης, ότι η ΡΑΕ επικαιροποίησε την περασμένη Πέμπτη, τo PCI με την ΡAEK της Κύπρου για τον EuroAsia Interconnector, έτσι ώστε να αντανακλά τα νέα δεδομένα. Η αναθεώρηση του τεχνικού σκέλους για την ηλεκτρική διασυνδεση Κύπρος - Κρήτη, περιλαμάνει και μια δέσμευση από την πλευρά της Κύπρου ότι κάθε πρόσθετο κόστος ανακύψει και θα αφορά στη διασυνδεσιμοτητα, θα το επωμιστει η ίδια.

Θυμίζουμε ότι πρόκειται για τον μεγάλο υποθαλάσσιο αγωγό υπερυψηλής τάσης, με αρχική ισχύ 1000 MW που προβλέπεται να αυθηθεί στα 2000 ΜW,  που θα συνδέει το Ισραήλ με την Κύπρο, την Κύπρο με την Κρήτη και μέσω της διασύνδεσης Κρήτης – ηπειρωτικής Ελλάδας τα ευρωπαϊκά δίκτυα.  

Για αποθήκευση ενέργειας

Τέλος, σε ερώτηση του energia.gr για τα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε να είναι βιώσιμες οι επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας και για το πότε θα είναι έτοιμο το νομοθετικό πλαίσιο για να προχωρήσουν αυτά τα έργα, ο κ Δαγούμας είπε πως όπως αποτυπώθηκε και στο workshop του ΙΕΝΕ υπάρχουν αυτή τη στιγμή αιτήσεις για περίπου 9 γιγαβάτ αποθήκευσης από τις οποίες «έχουμε εγκρίνει σχεδόν τις μισές, συνεχίζοντας το έργο των εγκρίσεων που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη διοίκηση της ΡΑΕ, έτσι ώστε όλοι οι επενδυτές να απολαύσουν τους ίδιους όρους στην αγορά για να υλοποιήσουν τα έργα τους.»

«Τις υπόλοιπες αιτήσεις θα τις εγκρίνουμε σύντομα. Προφανώς, το σημαντικό με τα έργα αποθήκευσης είναι ότι έχουν ένα σημαντικό CAPEX, ιδίως τα έργα της αντλησιοταμίευσης, άρα το ΥΠΕΝ από όσο γνωρίζουμε, εξετάζει διάφορα σχήματα, ενώ έχει επίσης εντάξει ζητήματα επιδότησης αποθήκευσης στον Μηχανισμό Ανθεκτικότητας (RFF), ενώ εξετάζει, ακόμη τη δυνατότητα ενίσχυσης των έργων αποθήκευσης μέσα από τον μηχανισμό ισχύος (capacity mechanism). Προφανώς όμως, η τελική απόφαση για τα θέματα που αφορούν στην κρατική ενίσχυση είναι αρμοδιότητα του Υπουργού, αλλά εμείς είμαι διατεθειμένοι να βοηθήσουμε σε αυτό. Από όσο γνωρίζουμε η task force του Υπουργείου κάνει πολύ καλή δουλειά σε όλο το εύρος των θεμάτων (νομικών νομιθετικών κλπ) για την αποθήκευση και τις ανακοινώσεις θα τις κάνει το Υπουργείο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Δαγούμας.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ κατέληξε: «Θέλουμε ακόμη να αντιμετωπίσουμε τους επενδυτές, εγχώριους ή ξένους, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν θέλουμε να ορθώσουμε εμπόδια στους επενδυτές. Τρέχουμε γρήγορα τις αδειοδοτήσεις, με κριτήρια, έτσι ώστε οι επενδυτές να μπορούν να προχωρούν στα επόμενα βήματά τους. Από εκεί και ύστερα, κάθε επενδυτής θα εξαρτάται από το έργο και το επιχειρηματικό σχέδιο που έχει εκπονήσει για να το υλοποιήσει, αναλαμβάνοντας το προσωπικά το ρίσκο. Αυτό είναι κάτι που το επιθυμούμε, καθώς δεν θέλουμε να επιδοτούνται όλα τα έργα, εάν δηλαδή μπορεί κάποιος να κάνει ένα έργο χωρίς επιδότηση. Όμως τα έργα που εμπεριέχουν πολύ υψηλό ρίσκο είναι προφανές ότι θα πρέπει να αναμένουν το πράσινο φως από το Υπουργείο για να προχωρήσουν.