Στους ναύλους των LNG carriers αντανακλά η ενεργειακή κρίση που πλήττει το τελευταίο διάστημα την παγκόσμια οικονομία. Καθώς τα αποθέματα μειώνονται επικίνδυνα, Ευρώπη και Ασία ανταγωνίζονται για φορτία, με αποτέλεσμα η ζήτηση για ελεύθερη χωρητικότητα να αυξάνεται. Ειδικά για το LNG -το οποίο αναγνωρίζεται σήμερα ως το ενδιάμεσο καύσιμο μέχρι να φτάσουμε στο σημείο των μηδενικών εκπομπών- κατά τη φετινή περίοδο το ύψους των ναύλων στη spot αγορά ήταν σε χαμηλά επίπεδα, πολύ κάτω από τα 200.000 δολάρια που είχε φτάσει μέσα στο 2020

Ωστόσο τις τελευταίες ημέρες η ζήτηση, μεταξύ άλλων, και για φυσικό αέριο έδωσε μεγάλη ώθηση στους ναύλους. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Baltic Exchange, ένα ταξίδι από τον Κόλπο του Μεξικού στο Ηνωμένο Βασίλειο έφτασε τα 114.000 δολάρια, σπάζοντας για πρώτη φορά το φράγμα των 100.000 δολαρίων την ημέρα από τον φετινό Φεβρουάριο.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι την τελευταία εβδομάδα τα LNG carriers στη spot αγορά από Αυστραλία και Κόλπο του Μεξικού προς Ευρώπη και Ασία έχουν κερδίσει από 4,4% μέχρι και 9,8%.

Ο επιταχυνόμενος ρυθμός αύξησης των εσόδων στον κλάδο θεωρείται από λίγο έως πολύ αναμενόμενος, αφού η ζήτηση για tonnage έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθώς τα αποθέματα σε χώρες που καταναλώνουν φυσικό αέριο αποθηκεύονται για να χρησιμοποιηθούν για θέρμανση εν όψει του χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο. Την ίδια στιγμή όμως ο ανταγωνισμός στη ζήτηση φορτίων από Κίνα και Ιαπωνία, οι οποίες είχαν εξαντλήσει τα αποθέματά τους, αυξάνεται, με αποτέλεσμα ευρωπαϊκές χώρες όπως η Βρετανία να μην κατορθώσουν να συγκεντρώσουν το απόθεμα που χρειάζονταν. Πιο συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο οι Βρετανοί ανακοίνωσαν ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου ήταν κατά 75% χαμηλότερα από τον αντίστοιχο μήνα του 2020.

Σημειώνεται ότι περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου LNG δραστηριοποιείται στη spot αγορά, ενώ η πλειονότητα του στόλου έχει πολυετή ναυλοσύμφωνα. Πάντως, με βάση όσα δείχνουν τα λεγόμενα FFA (ναυτιλιακά παράγωγα), οι ναύλοι στα LNG carriers δεν έχουν πολλές πιθανότητες (πάντα στη spot αγορά) να φτάσουν σε επίπεδα ανάλογα των αρχών του έτους, όταν είδαμε ναύλους άνω των 320.000 δολαρίων την ημέρα για φορτία από ΗΠΑ στην Ευρώπη, και πάνω από 170.000 δολάρια ημερησίως για φορτία από Αυστραλία στην Ιαπωνία.

Παραγγελίες

Σε μια περίοδο που οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών στα LNG carriers, οι οποίοι διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, έχουν μειωθεί συγκριτικά με τα δύο προηγούμενα χρόνια, αφού βρισκόμαστε σε περίοδο παραλαβών των νεότευκτων, οι επενδύσεις στον κλάδο συνεχίζονται. Με δεδομένο ότι το LNG είναι το καύσιμο που θα χρησιμοποιηθεί, όπως όλα δείχνουν, έντονα για τα επόμενα 20 χρόνια, αλλά και οι παραλλαγές του, όπως το συνθετικό φυσικό αέριο, είναι πολύ πιθανό να έχουν μερίδιο αγοράς στη μετά άνθρακα εποχή της ναυτιλίας.

Σημειώνεται ότι το Κατάρ, ο μεγαλύτερος παραγωγός φυσικού αερίου στον κόσμο, συνεχίζει τις επενδύσεις στα LNG carriers. Η Qatar Petroleum, με αφορμή τα έργα επέκτασης του North Field, παρήγγειλε τέσσερα πλοία μεταφοράς LNG από τα ναυπηγεία Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group, που αποτελούν θυγατρική του China State Shipbuilding Corporation Limited. Τα πλοία θα κοστίσουν περίπου 770 εκατ. δολάρια, ενώ η Qatar Petroleum ανακοίνωσε πως η συγκεκριμένη παραγγελία αποτελεί μόνο μέρος του συνολικού σχεδίου παραγγελιών της για νέα πλοία, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετήσουν το επιπλέον φορτίο που θα παράγεται από την επέκταση του North Field.

Να αναφερθεί ότι η προγραμματισμένη επέκταση θα αυξήσει την παραγωγική ικανότητα του Κατάρ από 77 εκατ. τόνους ανά έτος σε 126 εκατ. τόνους.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")