Υπό πίεση ενδέχεται να παραμένουν οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια (crude και product) τους επόμενους έξι έως 12 μήνες. Παρά το κλίμα αισιοδοξίας που έχει αναπτυχθεί στις ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια, για ένα πολύ καλύτερο 2022, αφού η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται ζημιογόνα για τον κλάδο, οι αναλυτές της Arrow αναφέρουν ότι είναι πιθανό η αγορά να «γυρίσει» τελικά μετά τα μέσα του 2022.

 

Σε όλα τα τελευταία ναυτιλιακά συνέδρια οι εκτιμήσεις των στελεχών της ναυτιλίας αναφέρουν ότι από τον χειμώνα και μετά οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια θα αυξηθούν, και ότι στο χειρότερο σενάριο, το 2022 η αγορά θα είναι «mid cycle».

Χαρακτηριστικά είναι και τα όσα ανέφερε πρόσφατα ο δρ Νίκος Τσάκος, διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της ΤΕΝ, ο οποίος τόνισε ότι το 2021 οι ναύλοι πιέστηκαν εξαιτίας των πολύ μεγάλων αποθεμάτων που είχαν δημιουργηθεί μέσα στο 2020, και τα οποία μείωσαν τη ζήτηση μέσα στη χρονιά.

Τα αποθέματα αυτά όμως πλέον είτε έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί είτε χρησιμοποιούνται. Γεγονός που σε συνδυασμό με την έλευση των χειμερινών μηνών δημιουργούν αισιοδοξία για την αύξηση της ζήτησης και παράλληλα των ναύλων αρχικά στη spot και μετά στα time charter.

Η Arrow στην ανάλυσή της «βλέπει» την ανάπτυξη του τομέα με καθυστέρηση έξι μηνών. Όπως αναφέρει, είναι γεγονός ότι καταγράφεται αύξηση στη ζήτηση για crude και product παγκοσμίως.

Όμως η ζήτηση αυτή είναι χαμηλότερη από τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, ενώ ταυτόχρονα ο παγκόσμιος στόλος είναι κατά 5% μεγαλύτερος. Σύμφωνα με την Arrow, η πίεση στους ναύλους θα εξακολουθήσει μέχρι τουλάχιστον τα μέσα του 2022, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει μια σταδιακή αλλά σταθερή ανάκαμψη.

Η ζήτηση για πετρέλαιο ανέκαμψε σε παγκόσμιο επίπεδο το τρίτο τρίμηνο του 2021, καθώς τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας έχουν χαλαρώσει.

Η παγκόσμια αυτή ζήτηση, επισημαίνεται στην ανάλυση, ικανοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τα υπάρχοντα αποθέματα. Η Arrow εκτιμά ότι οποιαδήποτε αύξηση της ζήτησης το επόμενο έτος θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από την αύξηση της προσφοράς, αφού αποθέματα δεν υπάρχουν, σενάριο το οποίο φυσικά προμηνύει καλά νέα για την αγορά των δεξαμενόπλοιων.

Αναμένει επίσης ότι τα διυλιστήρια θα φτάσουν στα επίπεδα πριν από την πανδημία έως τα μέσα του 2022, αν και προειδοποιεί για πιθανές «αναταραχές», αφού για παράδειγμα υπάρχει καθυστέρηση στη ζήτηση καυσίμων για αεροσκάφη.

Οι σημερινές τιμές

Ο μέσος ημερήσιος ναύλος για τα σούπερ τάνκερ των 300.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας ήταν στα 2.300 δολάρια την ημέρα, το μεγαλύτερο μέρος της καλοκαιρινής περιόδου, προτού βελτιωθεί κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου. Στα τέλη του προηγούμενου μήνα έφτασαν τα 10.000 δολάρια την ημέρα, καθώς ο OPEC αύξησε την παραγωγή αφού η ζήτηση είχε ανέβει. Επίσης, για τα δεξαμενόπλοια τύπου LR οι ναύλοι στο τελευταίο τρίμηνο ήταν στα 8.100 δολάρια την ημέρα.

Την ίδια στιγμή, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού έχει αυξηθεί κατά 1,8% κατά τη διάρκεια του έτους, ενώ των product tankers κατά 2%.

Όσον αφορά τις αναμενόμενες παραδόσεις νέων πλοίων, αυτές υπολογίζονται στα 29 εκατ. dwt για το 2022, έναντι 26 εκατ. dwt φέτος.

*(Από τη Ναυτεμπορική)