Αυτά προβλέπονται μεταξύ άλλων στον νέο κλιματικό νόμο, σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας. Μάλιστα, στα νέα κτίρια για επαγγελματική χρήση, από το 2023 και μετά θα πρέπει να τοποθετούνται και φωτοβολταϊκά. Στον νέο κλιματικό νόμο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προτείνεται η επιβολή τομεακού προϋπολογισμού άνθρακα ανά παραγωγικό κλάδο, δηλαδή ακριβής προσδιορισμός των εκπομπών ξεχωριστά για τις μεταφορές, τον κτιριακό τομέα, τη βιομηχανία κλπ. Το σκεπτικό είναι να αναγνωριστούν οι προοπτικές που έχει κάθε κλάδος ξεχωριστά για να συμβάλλει στον συνολικό κλιματικό στόχο. Ο τομεακός προϋπολογισμός άνθρακα θα τίθεται με ορίζοντα πενταετίας.
Έτσι, θα περιλαμβάνει στόχους περιορισμού των ρύπων που εκπέμπουν οι ρυπογόνες επιχειρηματικές δραστηριότητες ενώ επιχειρήσεις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, τράπεζες, πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και άλλες εταιρείες που απασχολούν πάνω από 500 εργαζομένους θα έχουν την υποχρέωση να δημοσιεύουν κάθε χρόνο έκθεση με το αποτύπωμα άνθρακα των δραστηριοτήτων τους.
Στο επίκεντρο του κλιματικού νόμου θα βρεθούν και οι μεταφορές. Τα νέα αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, ταξί και τα “rent a car” σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών από το 2025 ενώ από το 2030 δεν θα υπάρχουν στην ελληνική αγορά για πώληση αυτοκίνητα που θα κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Επίσης, από το 2025 τα κτίρια σε περιοχές που βρίσκονται σε «κόκκινες» ζώνες για κίνδυνο πυρκαγιών ή πλημμυρών, θα πρέπει να ασφαλίζονται.
Ο νέος Κλιματικός Νόμος, ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα, πριν εισαχθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση, προβλέπει περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 (σε σχέση με το έτος βάσης 1990), κατά 80% το 2040 ενώ ως απώτερος στόχος έχει τεθεί η κλιματική ουδετερότητα το 2050, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις του «fit for 55”.
Επιπλέον, η νέα νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ προσδιορίζει τους στόχους της απολιγνιτοποίησης. Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στο Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης Πέμπτης, «το αργότερο έως το 2023 θα έχουν κλείσει όλες οι παλιές ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ και ως το 2028 το αργότερο -μπορεί να έρθει και νωρίτερα αυτή η ημερομηνία- θα έχουμε πλήρως απεξαρτηθεί από την καύση λιγνίτη».
Ακόμη, στον προωθούμενο νόμο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπεται η σύνταξη μιας ετήσιας έκθεσης πεπραγμένων ώστε να αξιολογείται η εξέλιξη της Ελλάδας ως προς την επίτευξη των στόχων καθώς και η δημιουργία ενός παρατηρητηρίου το οποίο θα ελέγχει την πρόοδο της χώρας. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο σχέδιο νόμου έχει περιληφθεί ένα ξεχωριστό άρθρο για τη συμμετοχή του κοινού. Ουσιαστικά σχεδιάζεται η δημιουργία ενός φόρουμ κλιματικού διαλόγου στο οποίο θα συμμετέχουν διάφορες οργανώσεις και φορείς (πολιτών, επιστημονικοί, αυτοδιοίκησης). Στο …παιχνίδι θα εμπλακεί και το Υπουργείο Παιδείας καθώς τα κλιματικά θέματα θα εισαχθούν και στην εκπαίδευση.