Έντονη είναι η ανησυχία στην αγορά του χύδην φορτίου, και παρά το γεγονός ότι η αγορά είναι ισχυρή, ο παγκόσμιος γεωπολιτικός κίνδυνος έχει πλέον αυξηθεί, επηρεάζοντας πολλές περιοχές του κόσμου με άγνωστα ακόμα αποτελέσματα. Η σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας έχει σημαντικό αντίκτυπο στις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων -καθώς ένα πολύ σημαντικό ποσοστό της παγκόσμιας προσφοράς σιτηρών καλλιεργείται και εξάγεται από τη  περιοχή δυτικής Ρωσίας/Ουκρανίας,- η πιθανή έλλειψη σε προμήθειες καλαμποκιού και σιταριού (όπως καθώς και άλλα δευτερεύοντα προϊόντα που σχετίζονται με τα τρόφιμα) είναι πραγματική.

 

Αν και το υψηλό επίπεδο αστάθειας του 2021 μπορεί να επιβραδυνθεί, ο τομέας ξηρού χύδην φορτίου παραμένει σε έναν ανοδικό κύκλο λόγω της σχετικά χαμηλής αύξησης της προσφοράς, της ισχυρής ζητησης για χύδην εμπορεύματα και των συνεχιζόμενων σημείων συμφόρησης στις υποδομές και των περιορισμών της εφοδιαστικής αλυσίδας που επηρεάζουν ολόκληρο τον κόσμο της ναυτιλίας.

Μια παρατεταμένη διακοπή όμως σε εμπορεύματα θα σημαίνει πολύ υψηλότερες τιμές που επηρεάζουν κυρίως τους φτωχότερους πληθυσμούς παγκοσμίως που βασίζονται σε τέτοια βασικά είδη για την επιβίωση και ταυτόχρονα θα πιέσει τον διαθέσιμο στόλο ξηρού  χύδην φορτίου καθώς οι παραδοσιακοί εμπορικοί δρόμοι θα αντικατασταθούν από εναλλακτικούς, πιθανότατα αυξάνοντας την αναποτελεσματικότητα  αλλά και τα μίλια.

Επιπλέον,  η αγορά φαίνεται πως εξετάζει τις αντικαταστάσεις σε πηγές αγαθώς όπως δηλαδή τα φορτία άνθρακα από τη Ρωσία μπορούν να αντικατασταθούν με μακρινότερες αποστάσεις από τις ΗΠΑ, ενώ το υψηλής ποιότητας σιδηρομετάλλευμα που εξάγει η Ουκρανία, μπορεί επίσης να χρειαστεί να αντικατασταθεί με συγκρίσιμης ποιότητας από τον Καναδά ή την Βραζιλία.

Όλα τα παραπάνω θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερους χρόνους, οι οποίοι με τη σειρά τους θα αυξήσουν οριακά τη χρήση του στόλου. Οι ραγδαίες εξελίξεις στην Ουκρανία έφεραν ως αποτέλεσμα  και την συρρίκνωση ασφαλίστρων στην αγορά συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης, με τους δείκτες ωστόσο τώρα να είναι θετικοί.

Αν και τα μικρότερου μεγέθους πλοία συνεχίζουν να βρίσκουν υποστήριξη ως αποτέλεσμα μιας ήδη εκτεταμένης παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, τα μεγαλύτερα Capesizes δεν διαθέτουν την ίδια δυναμική στα φορτία, με τα μάτια της αγοράς να είναι στραμμένα σε μία "αυτορύθμιση" που αναμένεται να πραγματοποιηθεί. Σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο της Breakwave Advisors, τα ναύλα στα Panamax αγγίζουν τις 19,450 ενώ στα Capesize τις 13,097

Ο Μάρτιος έχει συνδυαστεί σαν μήνας με την εποχικότητα εμπορευμάτων με την αγορά να αναμένει κάποια σταδιακή βελτίωση της ζήτησης για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος εκτός Βραζιλίας για αυτό και η γενική αίσθηση είναι θετική ακόμα.

Αυτό σε συνδυασμό με τη σχετική ισχύ στα επιτόκια των πλοίων Panamax και Supramax, θα πρέπει επίσης να ωθήσει και τα επιτόκια για Capesizes υψηλότερα και πιο κοντά στο εύρος των μεσαίων των 20.000 που δείχνει αυτή τη στιγμή η αγορά συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης.

 *(Από capital.gr)