«Φωτιά» έχουν πάρει τα ναυτιλιακά καύσιμα, με την τιμή του VLSFO στον Πειραιά να φτάνει χθες τα 1.182,5 δολάρια ανά μετρικό τόνο, ποσό που σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» αντιπροσωπεύει πλέον το 80% του συνολικού κόστους λειτουργίας των πλοίων της ακτοπλοΐας. Ειδικότερα, τα καύσιμα ξεπέρασαν για πρώτη φορά στην ιστορία το όριο των 1.000 δολαρίων ανά τόνο, εν μέσω

 

πολέμου και ενεργειακής κρίσης. Την περασμένη Δευτέρα, η τιμή του VLSFO, το οποίο καίνε συμβατικά πλοία που δεν είναι εξοπλισμένα με scrubbers, ήταν 820 δολάρια ανά μετρικό τόνο. Σε διάστημα, δηλαδή, μίας εβδομάδας το κόστος εκτινάχθηκε κατά 44%.

Παράλληλα, η τιμή του IFO 380, το οποίο καίνε συμβατικά πλοία με scrubbers, έφτασε χθες στον Πειραιά τα 670 δολάρια ανά μετρικό τόνο, έναντι 555 δολαρίων ανά μετρικό τόνο την περασμένη Δευτέρα (αύξηση 20,72%). Η τιμή του MGO, το οποίο καίνε τα ταχύπλοα, προσέγγισε χθες τα 1.137,5 δολάρια ανά μετρικό τόνο από περίπου 893 δολάρια ανά μετρικό τόνο την περασμένη Δευτέρα (αύξηση 27,38%).

Το spread ανάμεσα σε HSFO και VLSFO σκαρφάλωσε ξανά πάνω από τα 200 δολάρια ανά τόνο, για πρώτη φορά από το 2020, όπερ σημαίνει μεγάλα premiums για τους πλοιοκτήτες, οι οποίοι αποφάσισαν να εξοπλίσουν με scrubbers τα βαπόρια τους, καταναλώνοντας έτσι φθηνότερα καύσιμα.

Σημειώνεται ότι μόνο για το 2021, όταν οι τιμές ήταν υψηλές σε γενικές γραμμές, αλλά χαμηλότερες από τις σημερινές, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιβαρύνθηκαν με πρόσθετο κόστος 130 εκατ. ευρώ.

Με τα νέα δεδομένα, επαΐοντες του κλάδου θεωρούν δεδομένες σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας, στοιχείο κρίσιμο για την τουριστική κίνηση, εν όψει και της έναρξης της τουριστικής περιόδου, η οποία αναμένεται νωρίτερα φέτος, όπως έχουν αναφέρει κυβερνητικά στελέχη.

Υπό αυτό το πρίσμα, κύκλοι της ακτοπλοΐας επισημαίνουν ότι ο κλάδος θα ζητήσει στήριξη από την πολιτεία, προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις και να περιοριστεί το κόστος που θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές.

*(Από τη Ναυτεμπορική)