Βελτιωμένη πρόταση για τη σύσταση Ταμείου Έρευνας και Ανάπτυξης, ύψους 5 δισ. δολαρίων ΗΠΑ, υπό τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), για την εξάλειψη των εκπομπών του θερμοκηπίου από τα πλοία, κατέθεσε η ναυτιλιακή βιομηχανία

Με τη νέα πρόταση προβλέπεται ότι το 10% του ποσού που θα συγκεντρωθεί αποκλειστικά από τη ναυτιλιακή βιομηχανία θα δοθεί για τη στήριξη των προσπαθειών απαλλαγής από τον άνθρακα σε αναπτυσσόμενες χώρες. Πρόκειται για ένα σημείο που κράτη-μέλη του ΙΜΟ, κυρίως αναπτυσσόμενα, είχαν εκφράσει την ανησυχία τους. Ειδικότερα, με επικεφαλής το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και οκτώ άλλους Διεθνείς Ναυτιλιακούς Οργανισμούς, που εκπροσωπούν συλλογικά τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο, η τροποποιημένη πρόταση προβλέπει τη διάθεση περίπου 10% του Ταμείου σε έργα μείωσης των αερίων θερμοκηπίου (GHG) σε αναπτυσσόμενες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των μικρών νησιωτικών κρατών.

Το Ταμείο στοχεύει να συγκεντρώσει 5 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω εισφοράς 2 δολαρίων ΗΠΑ ανά τόνο καυσίμου πλοίων που καταναλώνεται, και το οποίο θα καταβληθεί εξ ολοκλήρου από τη βιομηχανία χωρίς κόστος για τις κυβερνήσεις.

Η πρόταση υποστηρίχθηκε εξ αρχής από μεγάλες ναυτιλιακές χώρες, όπως είναι η Ελλάδα, η Δανία, η Ιαπωνία και η Σιγκαπούρη, και τώρα έχει την υποστήριξη 30 κρατών, συμπεριλαμβανομένων της Λιβερίας, της Νιγηρίας και του Παλάου.

Ο Simon Bennett, που είναι αναπληρωτής γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, κάλεσε κυβερνήσεις που μέχρι στιγμής έχουν προσπαθήσει να καθυστερήσουν την άμεση έγκριση του Ταμείου σε επίπεδο ΙΜΟ να επανεξετάσουν τη θέση τους στον επόμενο γύρο των συζητήσεων του Οργανισμού τον ερχόμενο Μάιο.

Ο Bennett συνέχισε: «Ανησυχούμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιθυμεί να καθυστερήσει τη δημιουργία του Ταμείου, συνδυάζοντας την ίδρυσή του με ξεχωριστές συζητήσεις για την τιμολόγηση του άνθρακα (Σύστημα Εμπορίας Ρύπων). Παρότι θέλουμε επίσης ένα μέτρο βασισμένο στην αγορά υπό τον ΙΜΟ το συντομότερο δυνατό, πιθανότατα θα χρειαστούν αρκετά ακόμη χρόνια διαπραγματεύσεων. Εν τω μεταξύ, η ανάγκη για δραστική επιτάχυνση της Ε&Α γίνεται όλο και πιο επιτακτική, προκειμένου να παραμείνει εφικτός ο στόχος για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας μέχρι το 2050», ανέφερε.

Η πρόταση Κ. Μητσοτάκη

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει προτείνει στην Κομισιόν τη δημιουργία ενός Ερευνητικού Κέντρου Εναλλακτικών Ναυτιλιακών Καυσίμων και Τεχνολογιών στην Ελλάδα. Ο πρωθυπουργός στην επιστολή του προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η πορεία προς την απανθρακοποίηση μετά το 2030 δεν είναι προς το παρόν γνωστή και για τον λόγο αυτό υπάρχει επιτακτική ανάγκη υποστήριξης της έρευνας και της καινοτομίας, και η Ελλάδα στο πλαίσιο αυτό προτείνει τη δημιουργία Ερευνητικού Κέντρου Εναλλακτικών Θαλάσσιων Καυσίμων και Τεχνολογιών της Ευρωπαϊκής Ένωση.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")