Νέα δεδομένα στον τρόπο υπολογισμού των τιμών προμήθειας φυσικού αερίου φέρνει τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης στο νομοσχέδιο για την ενεργειακή αποδοτικότητα, η οποία πάντως εκτιμάται ότι μάλλον δεν θα έχει πρακτικό αντίκρυσμα με βάση τις σημερινές συνθήκες στην αγορά φυσικού αερίου.

Νέα δεδομένα στον τρόπο υπολογισμού των τιμών προμήθειας φυσικού αερίου φέρνει τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης στο νομοσχέδιο για την ενεργειακή αποδοτικότητα, η οποία πάντως εκτιμάται ότι μάλλον δεν θα έχει πρακτικό αντίκρυσμα με βάση τις σημερινές συνθήκες στην αγορά φυσικού αερίου.

Η τροπολογία προβλέπει την κατάργηση της παραγράφου 2 του άρθρο 38 του ν. 3428/2005 περί απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου. Η συγκεκριμένη ρύθμιση υποχρέωνε κάθε προμηθευτή ή επιλέγοντα πελάτη που προμηθευόταν φυσικό αέριο για ίδια χρήση να προμηθεύεται κάθε έτος ελάχιστη ποσότητα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου. Αυτό συνέβαινε ανεξαρτήτως εάν οι επιχειρήσεις αυτές λειτουργούσαν με όρους αιχμής (δηλαδή, επιλεκτικές ώρες ημερησίως) για την οποία προοριζόταν το υγροποιημένο αέριο.

Η ρύθμιση αφορά τις ποσότητες που η ΔΕΠΑ προμηθεύεται σύμφωνα με ρήτρες υποχρεωτικής αγοράς ανεξαρτήτως παραλαβής οι οποίες αναφέρονται σε συμβάσεις προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου, οι οποίες έχουν συναφθεί έως την 1η Ιουλίου 2004, εφόσον οι ποσότητες αυτές δεν διατίθενται με άλλο τρόπο.

Η ελάχιστη ποσότητα υπολογιζόταν κατ΄αναλογία της συμμετοχής των προμηθευτών ή των επιλεγόντων πελατών στην συνολική ετήσια κατανάλωση φυσικού αερίου. Ωστόσο, στο πλαίσιο διαδικασίας παραβιάσεως της κοινοτικής νομοθεσίας την οποία ξεκίνησε η Κομισιόν κατά της χώρας μας, εκφράστηκαν επιφυλάξεις ως προς την συμβατότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης με την οδηγία 2003/55 περί ανοίγματος της αγοράς.

Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση είχε χρονική ισχύ μέχρι τις 31/12/2008 αλλά είχε προβλεφθεί και η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της για δύο ακόμη χρόνια. Το υπουργείο Ανάπτυξης θεωρεί ότι με την εξέλιξη η ελληνική νομοθεσία συμμορφώνεται προς τις υποδείξεις της Κομισιόν.

Η λογική είναι να ευνοηθούν από πλευράς τιμών οι επιχειρήσεις που προμηθεύονται φυσικό αέριο, καθώς η προμήθεια υγροποιημένου αερίου κοστίζει περισσότερο σε σχέση με την προμήθεια αερίου από αγωγούς.

Ωστόσο, είναι αμφίβολο κατά πόσον πρακτικά η συγκεκριμένη ρύθμιση θα έχει όφελος για τις επιχειρήσεις που προμηθεύονται αέριο, καθώς η επιβάρυνσή τους με την παλαιά ρύθμιση θα προέκυπτε στην περίπτωση κατά την οποία στην ΔΕΠΑ έμενε αδιάθετο αέριο από την σύμβαση με την αλγερινή Sonatrac.

Αντίθετα πλέον στην αγορά υπάρχει έλλειμμα αερίου. Η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα αναμένεται να φτάσει φέτος τα 4,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, εκ των οποίων διασφαλισμένα μέσω των υφιστάμενων δύο αγωγών και μέσω της μεταφοράς LNG από την Αλγερία είναι περίπου τα 4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Το έλλειμμα των 0,5 δισ. κυβικών μέτρων είτε θα καλυφθεί μέσω της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου από την spot αγορά ( σ.σ. ακόμη πιο υψηλό το κόστος) είτε από την Προμηθέας Gaz, μέσω του ρωσοβουλγάρικου αγωγού, εφόσον η ελληνορωσική εταιρεία κρίνει ότι είναι συμφέρουσα οικονομικά η πώληση της συγκεκριμένης ποσότητας.