Μια νέα καινοτόμα λύση παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από τη στεριά στα ελλιμενισμένα πλοία λάνσαρε η Erma First, η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία που κατασκευάζει συστήματα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος.
Ο λόγος για το Blue Connect, ένα σύστημα σε container, το οποίο εγκαθίσταται στο πλοίο και διευκολύνει τη σύνδεσή του με το ηλεκτρικό δίκτυο ενός λιμανιού, τροφοδοτώντας με ισχύ τα συστήματα και τον εξοπλισμό του όσο είναι δεμένο (cold ironing).
Αυτή η διαδικασία καθιστά εφικτή την απενεργοποίηση των γεννητριών diesel του πλοίου, γεγονός που επιφέρει μείωση σε θόρυβο και εκπομπές ρυπογόνων στοιχείων, όπως σωματίδια, οξείδια του αζώτου, οξείδια του θείου, οξείδια του άνθρακα και άλλα.
Η Erma First προσφέρει μοντέλα για roro/ropax, επιβατηγά πλοία, βαπόρια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοια, ενώ ειδικά κατασκευασμένα συστήματα θα παρέχονται κατόπιν αιτημάτων.
Το Blue Connect περιλαμβάνει έναν μετασχηματιστή ισχύος ο οποίος μετατρέπει την υψηλή σε χαμηλή τάση, καθώς και τον απαραίτητο εξοπλισμό για την προστασία του πληρώματος. Η εναλλαγή ισχύος υποστηρίζει τον συγχρονισμό από τη στεριά στο πλοίο για να αποφεύγεται το blackout κατά τη σύνδεση.
Για «τεχνολογικό ορόσημο» της Erma First έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης. «Πλέον διαθέτουμε μία σειρά από μηχανολογικές λύσεις και προϊόντα που αλλάζουν το παιχνίδι για τη ναυτιλιακή κοινότητα διεθνώς» σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι η «το Blue Connect είναι μία προηγμένη λύση cold ironing, η οποία μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στη μείωση των εκπομπών στα λιμάνια».
Με αυτήν την επένδυση η Erma First επιταχύνει τις προσπάθειες διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου. Στη διάρκεια του 2021 εξαγόρασε την αμερικανική oneTANΚ, παραγωγό του πιο μικρού, ευέλικτου και αυτοματοποιημένου συστήματος επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος στον κόσμο και τη γερμανική RWO, η οποία παρέχει συστήματα επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων/λυμάτων για πλοία, λιμάνια και υπεράκτιες εγκαταστάσεις. Επίσης, η εταιρεία ελέγχει κατά πλειοψηφία την τεχνολογική εταιρεία Metis.
Οι προκλήσεις
Πάντως, σε παρουσίαση της Erma First, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα σε ναυτιλιακό συνέδριο στο τέλος του 2021, γινόταν λόγος για ορισμένες προκλήσεις κατά την εφαρμογή των συστημάτων cold ironing.
Ενδεικτικά αναφέρθηκαν η υποχρέωση δημιουργίας υποδομών στα λιμάνια, η λήψη μέτρων ασφαλείας για την αποφυγή υπερβολικού φορτίου στο δίκτυο της στεριάς, η έλλειψη τυποποίησης προϊόντος, η ασυμβατότητα ηλεκτρικών παραμέτρων στεριάς και πλοίου και η διαχείριση καλωδίων.
Λιμενικές παροχές
Τα ευρωπαϊκά λιμάνια θα κληθούν να δημιουργήσουν εγκαταστάσεις παροχής ρεύματος (Onshore Power Supply - OPS), στο πλαίσιο των προτεινόμενων από την Κομισιόν μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τα οποία εντάσσονται στο πακέτο «Fit for 55».
Η χρήση συστημάτων OPS θα είναι υποχρεωτική από το 2030 και έπειτα για τα πιο ρυπογόνα πλοία (χωρητικότητας τουλάχιστον 5.000 GT) στα λιμάνια. Ειδικότερα, μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2030, λιμάνια με πάνω από 50 (κατά μέσο όρο) ετήσιες προσεγγίσεις από containerships (κατά τα τρία προηγούμενα χρόνια) θα πρέπει να μπορούν να παρέχουν ισχύ από τη στεριά για να καλύπτουν τουλάχιστον το 90% της ενεργειακής ζήτησης των πλοίων όσο είναι δεμένα.
Το ίδιο θα ισχύσει και για τα λιμάνια με περισσότερες από 40 (κατά μέσο όρο) ετήσιες προσεγγίσεις Ro-Ro επιβατηγών και ταχύπλοων και πάνω από 25 προσεγγίσεις άλλων επιβατηγών πλοίων.
«Οι απαιτούμενες επενδύσεις στα λιμάνια είναι τεράστιες. Μάλιστα, πρόκειται για επενδύσεις υψηλού ρίσκου με δυσκολίες απόσβεσης, δεδομένου ότι δεν υπάρχει μία μαγική λύση για το πρασίνισμα του ναυτιλιακού κλάδου» έχει τονίσει η γενική γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιμένων (ESPO), Isabelle Ryckbost.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")