Η άνοδος στις τιμές των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια επιβαρύνουν το εμπόριο αργού καθώς στις 5 Δεκεμβρίου υποτίθεται ότι θα τεθεί σε ισχύ το πλαφόν από ΕΕ και G7 στην τιμή του ρωσικού αργού, ενώ την ίδια μέρα η ΕΕ θα παύσει τις ρωσικές εισαγωγές πετρελαίου διά θαλάσσης. Το μέτρο του πλαφόν στην τιμή του ρωσικού αργού συναντά μεγάλες αντιδράσεις και εντός ΕΕ, με πολλές χώρες, όπως η Ελλάδα, με το μεγαλύτερο στόλο τάνκερ στον κόσμο, να αντιδρούν στην πρόταση για θέσπιση ανώτατου ορίου στα 65 με 70 δολ. το βαρέλι

Ήδη, εξάλλου, παρατηρείται δυστοκία στην ΕΕ σχετικά με την απόφαση, ενώ η Ουγγαρία έχει ήδη εξασφαλίσει την εξαίρεσή της από το μέτρο.

Ωστόσο, και παρά τη δυστοκία από τη λήψη απόφασης στην ΕΕ, ήδη την περασμένη Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου, σύμφωνα με το Bloomberg, τα κέρδη από τους ναύλους δεξαμενοπλοίων στη βασική διαδρομή μεταφοράς αργού πετρελαίου έφθασαν τα 100.000 δολάρια την ημέρα, το μεγαλύτερο ύψος από τις αρχές του 2020, λίγο πριν ο Covid μειώσει την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου.

Το πολύ υψηλότερο κόστος μεταφοράς αργού φέτος είναι το αποτέλεσμα των μακρύτερων ταξιδιών που πραγματοποιούν τώρα πολλά δεξαμενόπλοια λόγω των κυρώσεων της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές, όπως παρατηρεί το Oilprice. Τα φορτία ρωσικού πετρελαίου από τα λιμάνια της Βαλτικής στη Ρωσία ταξιδεύουν σήμερα για μήνες, μετ’ επιστροφής, στην Ασία, που, πλέον, αποτελεί την βασική εξαγωγική αγορά της Μόσχας. Ως τώρα χρειαζόταν μόνο μία εβδομάδα από κάποιο ρωσικό λιμάνι στη Βαλτική για να μεταφερθεί το πετρέλαιο στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας Ωστόσο, η πτώση των ασφαλίστρων στις τιμές spot για διάφορους τύπους αργού θα μπορούσε να αντισταθμίσει μέρος του υψηλού κόστους αποστολής, ανέφεραν οι traders στο Bloomberg.

Η άνοδος των ναύλων επιτείνει την αβεβαιότητα για τους αγοραστές αργού πετρελαίου, πέρα από το εμπάργκο της ΕΕ και το ανώτατο όριο τιμών που έχει συμφωνηθεί να τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι, βάσει της έκτης δέσμης κυρώσεων των κρατών μελών της ΕΕ κατά της Ρωσίας για τον εισβολή στην Ουκρανία, που αποφασίστηκε τον Ιούνιο, μετά από αυτήν την ημερομηνία, οι ποσότητες ρωσικού πετρελαίου που δεν θα διακινούνται στο πλαφόν (το οποίο, πάντως, ακόμη δεν έχει συμφωνηθεί), δεν θα μπορούν να διακινούνται χρησιμοποιώντας δυτικές υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης και της ασφάλισης.

Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι δεν υπάρχουν αρκετά μη δυτικά δεξαμενόπλοια διαθέσιμα για να μεταφέρουν τις τρέχουσες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου στις αγορές. Ωστόσο, άλλοι αναλυτές παρατηρούν ότι τις τελευταίες εβδομάδες σημειώνονται αυξημένες αγορές πλοίων από άγνωστες οντότητες και οι οποίοι θεωρούν ότι, με αυτόν τον τρόπο, η Ρωσία, αντιγράφει τις τακτικές που χρησιμοποιούν στις εξαγωγές της πετρελαϊκής τους παραγωγής το Ιράν από το 2018 και η Βενεζουέλα από το 2019 για να παρακάμψουν τις αμερικανικές κυρώσεις.