Σε υψηλά επίπεδα κυμαίνονται τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων σε όλο τον κόσμο, καθώς τα διυλιστήρια επιταχύνουν τις εισαγωγές εν όψει των απαγορεύσεων στο ρωσικό πετρέλαιο

Σύμφωνα με τον ανεξάρτητο βρετανικό πάροχο τιμών ενέργειας και εμπορευμάτων Argus Media, τα διυλιστήρια στην Ευρώπη προσπαθούν να αντικαταστήσουν περίπου 1,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως ρωσικού αργού, με αποτέλεσμα τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων τύπου aframax να φθάνουν σε υψηλό 17 ετών.

Ειδικότερα, τα ναύλα για τα aframaxes που μπορούν να μεταφέρουν περίπου 700.000 βαρέλια αργού σε μεσογειακά ταξίδια έφτασαν τα 4,25 δολάρια ανά βαρέλι αυτή την εβδομάδα. Αυτή είναι η υψηλότερη τιμή στη διαδρομή από το 2005, σύμφωνα με τον βρετανικό οργανισμό.

Ρεκόρ καταρρίπτεται επίσης στη διαδρομή από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς τη βορειοδυτική Ευρώπη, όπου η εκτιμώμενη τιμή των 10,81 δολαρίων ανά βαρέλι για ένα ταξίδι aframax είναι η υψηλότερη από τότε που ο οργανισμός Argus άρχισε να υποβάλλει έκθεση για τη διαδρομή τον Μάρτιο του 2018. Αυτό μεταφράζεται σε κέρδη των πλοιοκτητών περίπου 97.000 δολάρια την ημέρα, με βάση ένα δεξαμενόπλοιο που δεν διαθέτει σύστημα καθαρισμού καυσαερίων.

Εξάλλου τα φορτία από τις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ, τη Βραζιλία και τη Γουιάνα είναι συνολικά 800.000 βαρέλια ημερησίως, υψηλότερα από τα προπολεμικά επίπεδα, εκτιμά ο Οργανισμός, καθώς οι αλλαγές στη ροή του αργού οδηγούν σε μεγαλύτερα ταξίδια που αυξάνουν τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια. Όπως αναφέρει η Argus Media, το κόστος των ναύλων για τη μεταφορά αργού στην Ευρώπη από τις ΗΠΑ αποτελεί το 11% της τιμής του παραδοτέου αργού, αυξημένο κατά 3% από τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία.

Επίσης τα έσοδα των suezmaxes από τη Μαύρη Θάλασσα εκτοξεύθηκαν κατά 95% σε σχέση με τον Νοέμβριο.

Σημειώνεται ότι η Ε.Ε. προμηθευόταν περίπου το 40% του αργού πετρελαίου της από τη Ρωσία πριν από την εισβολή στην Ουκρανία.

Οι εισαγωγές μειώθηκαν στο 1,5% τον Οκτώβριο από 2,5 εκατ. βαρέλια τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ). Αναλυτές της αγοράς αναφέρουν ότι η εισβολή στην Ουκρανία έχει αναπροσαρμόσει τις παγκόσμιες εμπορικές ροές αργού τους τελευταίους έξι μήνες, προσθέτοντας στα τονο-μίλια και αυξάνοντας τη ζήτηση σε όλο τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων.

Ε.Ε.: Πλαφόν

Η Ε.Ε. επιδιώκει να καθορίσει ένα ανώτατο όριο μεταφοράς ρωσικού αργού, προκειμένου να περιορίσει τα έσοδα της Μόσχας, που χρηματοδοτούν τον πόλεμο στην Ουκρανία, χωρίς να προκληθεί παγκόσμιο σοκ στην αγορά πετρελαίου.

Η ιδέα του ανώτατου ορίου είναι να απαγορευτεί στις ναυτιλιακές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού πετρελαίου σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωλείται σε τιμή χαμηλότερη από αυτήν που έχει καθοριστεί από την Ομάδα των Επτά Εθνών και τους συμμάχους της.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες η Ομάδα των Επτά (G7) εξετάζει την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται διά θαλάσσης στα 65-70 δολάρια το βαρέλι, αν και οι κυβερνήσεις των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχουν αποφασίσει ακόμη την τιμή και οι συνομιλίες αναμένεται να συνεχιστούν.

Σύμφωνα με διεθνή μέσα ενημέρωσης, μια συνάντηση κυβερνητικών εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που είχε προγραμματιστεί για το βράδυ της Παρασκευής για να συζητηθεί μια πρόταση της Ομάδας των Επτά για την επιβολή ανώτατων ορίων στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου στη θάλασσα, ακυρώθηκε.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")