Οι σπίθες μιας αλυσιδωτής αντίδρασης στις τιμές των καυσίμων είναι ήδη ορατές στην Ευρώπη και σε άλλα μέρη του κόσμου. Επί ποδός πολέμου είναι τα συνδικάτα στην Ευρώπη, σε πρώτη φάση αλιείς και αυτοκινητιστές, απηχώντας ουσιαστικά την αξίωση ολόκληρων κοινωνιών για μέτρα που θα αντιμετωπίσουν την «απελπισία» τους.

Οι σπίθες μιας αλυσιδωτής αντίδρασης στις τιμές των καυσίμων είναι ήδη ορατές στην Ευρώπη και σε άλλα μέρη του κόσμου. Επί ποδός πολέμου είναι τα συνδικάτα στην Ευρώπη, σε πρώτη φάση αλιείς και αυτοκινητιστές, απηχώντας ουσιαστικά την αξίωση ολόκληρων κοινωνιών για μέτρα που θα αντιμετωπίσουν την «απελπισία» τους.

Για «απελπιστική» κατάσταση στον τομέα τους μιλούν οι ψαράδες της Ισπανίας, μέλη των οποίων έχουν κλείσει λιμάνια στη Βαρκελώνη και την Ανδαλουσία, απαιτώντας τη λήψη μέτρων έκτακτης ανάγκης, όπως η μείωση των εισφορών τους. Τα συνδικάτα τους καλούν σε επ' αόριστον απεργία, αρχής γενομένης από την Παρασκευή, ενώ στο χορό μπαίνουν και οι αυτοκινητιστές.

Ενα από τα συνδικάτα τους ζητεί επ' αόριστον απεργία από τις 8 Ιουνίου, ενώ το μεγαλύτερο αναμένει την έκβαση των διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση.

Χειρόφρενο στη Βρετανία

Το Λονδίνο πλημμύρισε χθες από φορτηγά κατά τις πρωινές ώρες αιχμής. Κορνάροντας και φωνάζοντας, οι αυτοκινητιστές απαίτησαν μείωση των φόρων προειδοποιώντας ότι από την αύξηση της τιμής των καυσίμων κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους χιλιάδες άνθρωποι. Στη Γαλλία όπου ξεκίνησε το «κίνημα των ψαράδων», σχεδόν όλα τα λιμάνια έχουν προβλήματα από την απεργία τους.

Οι αλιείς επιχειρούν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και με άλλα ευρωπαϊκά συνδικάτα. Διαδήλωση για τις τιμές των καυσίμων έκαναν χθες και οι ιδιοκτήτες ασθενοφόρων στην Καέν της Γαλλίας. Συναντήσεις με ζητούμενο τις κινητοποιήσεις γίνονται και σε Ιταλία και Πορτογαλία.

Ζητούνται μέτρα

Αντιμέτωποι με την ογκούμενη δυσαρέσκεια των πολιτών τους, Γάλλοι και Ισπανοί διατύπωσαν ήδη το αίτημα για «μέτρα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης», ειδικά για την αλιεία. Πολλές άλλες χώρες όμως διαφωνούν, όπως προέκυψε από συνάντηση υπουργών των «27» στο Μπρνο της Σλοβενίας, επικαλούμενες φόβους ότι αν επιτραπεί έστω και σε ειδικές συνθήκες η επιδότηση ενός τομέα, θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου για αξιώσεις και άλλων.

Οι προτάσεις του Σαρκοζί για φορολογικές απαλλαγές κ.ά. φαίνεται πάντως ότι βρίσκουν σύμφωνη κατ' αρχάς τη Γερμανία και την Ιταλία.

Ο Ιταλός υπουργός Αλιείας, Λούκα Τζάια, δήλωσε χθες ότι η χώρα του και η Γαλλία «τάσσονται υπέρ της ανάληψης κοινής δράσης για την αύξηση του ορίου των λεγόμενων de minimis επιδοτήσεων». Πρόκειται για κρατικές επιδοτήσεις που μπορούν να διατεθούν σε εθνικό επίπεδο χωρίς να χρειαστεί να εγκριθούν από την Κομισιόν, καθώς θεωρείται ότι δεν πλήττουν τον ανταγωνισμό.Πέρυσι το πλαφόν αυτό είχε αυξηθεί από 3.000 ευρώ σε 30.000 με στόχο τριετίας, όμως με δεδομένη την αύξηση της τιμής των καυσίμων, είναι πολλές οι χώρες που το θεωρούν ανεπαρκές.

(Από την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 28/05/2008)