Ενισχύεται το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών προς πώληση γερασμένων βαποριών για scrap

 «Η φούσκα των containerships έσκασε». Με αυτήν τη φράση περιγράφουν οι ναυλομεσίτες της Clarksons το ενισχυμένο ενδιαφέρον των πλοιοκτητών να πουλήσουν τονάζ για scrap, μετά από μία διετία «αποχής» από τις γιάρδες ανακύκλωσης.

Ως γνωστόν η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απογειώθηκε από το 2020 κι έπειτα, με αποτέλεσμα ακόμη και «γερασμένα» βαπόρια να αποκομίζουν εξαιρετικά υψηλά ποσά.

Απότοκο αυτού ήταν οι πλοιοκτήτες να μην έχουν καμία διάθεση να πουλήσουν containerships στα διαλυτήρια. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία ανάλυση της VesselsValue, στο ενδεκάμηνο του 2022 παραχωρήθηκαν για scrap μόλις δύο containerships, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021 το «τελευταίο τους ταξίδι» έκαναν 10 βαπόρια.

Σήμερα, όμως, κάτι αλλάζει. Η υποχώρηση των ναύλων οδηγεί σε επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής μεγάλων και μικρών «παικτών» στην αγορά και την ίδια ώρα ευνοεί την επιτάχυνση των διαλύσεων βαποριών προχωρημένης ηλικίας, εν όψει και των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών.

Μιλώντας στη «Ν» πριν από περίπου έναν μήνα ο Γιάννης Κουρκούλης, αντιπρόεδρος και επικεφαλής του ελληνικού γραφείου του οίκου Best Oasis, είχε τονίσει ότι «εάν τα ναύλα υποχωρήσουν κι άλλο, ενδέχεται ορισμένα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα να καταπέσουν, κάτι που θα ανοίξει τον δρόμο για αύξηση των διαλύσεων». Ο ίδιος είχε εκτιμήσει ότι το επόμενο εξάμηνο περισσότερα τέτοια πλοία θα χαράξουν ρότα για τις γιάρδες ανακύκλωσης.

Διψήφιος αριθμός

Στο διά ταύτα, με βάση την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση των ναυλομεσιτικών οίκων Braemar και Clarksons, περίπου 10-15 containerships, μικρότερου μεγέθους, αναζητούν προσφορές από cash buyers -οι μεσάζοντες πώλησης πλοίων για scrap- για ανακύκλωση.

«Σπεύδουμε να προσθέσουμε ότι δεν περιμένουμε καταιγισμό πωλήσεων, ιδιαίτερα στα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων, αλλά είναι ενθαρρυντικό για τις γιάρδες ανακύκλωσης να βλέπουν αύξηση της δραστηριότητας και συγκεκριμένα στα containerships, τα οποία προτιμούν», αναφέρουν οι ναυλομεσίτες της Clarksons.

Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι στα διαλυτήρια της Ινδίας καταγράφεται μια αύξηση στις προσφερόμενες τιμές 30-40 δολαρίων ανά ldt εσχάτως, γεγονός που σημαίνει ότι εάν προχωρήσει η πώληση των παραπάνω containerships, «θα δούμε εντυπωσιακά νούμερα, συγκριτικά με αυτά των τελευταίων εβδομάδων».

Το επόμενο έτος

H εταιρεία αναλύσεων για τη ναυτιλία Maritime Strategies International εκτιμά ότι το 2023 θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια containerships συνολικής χωρητικότητας 265.500 TEUs. Ο οίκος αναλύσεων Linerlytica εκτιμά ότι η χωρητικότητα προς ανακύκλωση δεν θα ξεπεράσει τα 300.000 TEUs το ερχόμενο έτος.

Μολονότι αυτός ο αριθμός -εάν τελικά επιβεβαιωθεί- θα είναι σημαντικά υψηλότερος συγκριτικά με το 2021 και το 2020, θα παραμείνει αρκετά χαμηλότερος από το υψηλό των 696.000 TEUs που καταγράφηκε το 2016.

Αυτό διότι παρά τη διόρθωση της ναυλαγοράς, τα έσοδα διαμορφώνονται ακόμη -σε ορισμένες κατηγορίες πλοίων- σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ την ίδια ώρα καταγράφονται οικονομικά προβλήματα σε χώρες-κλειδιά της αγοράς διαλύσεων, όπως το Μπαγκλαντές.

«Η σημαντική ανατίμηση του δολαρίου έναντι των νομισμάτων αναπτυσσόμενων χωρών, ορισμένες από τις οποίες είναι κύριοι προορισμοί ανακύκλωσης, αναμένεται να συγκρατήσει σε έναν βαθμό τον αριθμό των πλοίων που θα διαλυθούν», λένε στη «Ν» ναυλομεσίτες.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")