Οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ συμφώνησαν τη Δευτέρα (19 Δεκεμβρίου) σε νέους κανόνες για την αντιμετώπιση των εκπομπών μεθανίου από τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, αλλά επικρίθηκαν αμέσως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους ακτιβιστές για τη μείωση των αρχικών φιλοδοξιών του νόμου

Πέρυσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε κανονισμό για την αντιμετώπιση των εκπομπών μεθανίου στον τομέα των ορυκτών καυσίμων και την ευθυγράμμιση της Ευρώπης με την παγκόσμια δέσμευση για μείωση των εκπομπών κατά 30% έως το 2030.

Το μεθάνιο μπορεί να διαρρεύσει από τις υποδομές ορυκτών καυσίμων κατά την εξόρυξη και τη μεταφορά και έχει πάνω από 80 φορές μεγαλύτερη θερμογόνο δύναμη από το CO2 κατά τα πρώτα 20 χρόνια μετά την είσοδό του στην ατμόσφαιρα.

«Το μεθάνιο είναι ένα ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου, υπεύθυνο για το 30% περίπου της σημερινής υπερθέρμανσης του πλανήτη» δήλωσε ο Τσέχος υπουργός Τζόζεφ Σίκελα, ο οποίος προήδρευε τη Δευτέρα στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ενέργειας της ΕΕ, στο οποίο συμμετείχαν οι 27 υπουργοί.

«Αυτός [ο κανονισμός] θα μας βοηθήσει να εκπληρώσουμε τις δεσμεύσεις μας στο πλαίσιο της παγκόσμιας δέσμευσης για το μεθάνιο να μειώσουμε τις εκπομπές μεθανίου κατά 30% έως το 2030», πρόσθεσε.

Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αρκετές χώρες της ΕΕ και οι ακτιβιστές των πράσινων επικρίνουν αμέσως το υπουργικό κείμενο, το οποίο πρέπει ακόμη να οριστικοποιηθεί κατά τις επικείμενες συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

«Η γενική προσέγγιση κινδυνεύει να μας φέρει πίσω από πολλούς ενεργειακούς εταίρους μας στον έλεγχο των εκπομπών μεθανίου», προειδοποίησε τους υπουργούς η επικεφαλής της ΕΕ για θέματα ενέργειας Κάντρι Σίμσον.

«Η ΕΕ χρειάζεται έναν κανονισμό για το μεθάνιο που να είναι πραγματικά συνεπής με την κλιματική κατάσταση έκτακτης ανάγκης που αντιμετωπίζουμε και που να μας οδηγεί στην κλιματική ουδετερότητα το 2050», πρόσθεσε, καλώντας τις χώρες της ΕΕ να επιδείξουν ευελιξία στις επικείμενες διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Αποδυναμωμένοι κανόνες

Το συμφωνηθέν κείμενο εισάγει νέες απαιτήσεις για τον τομέα των ορυκτών καυσίμων να μετρά, να αναφέρει και να επαληθεύει τις εκπομπές μεθανίου, μεταξύ άλλων σε πηγάδια και ορυχεία, και να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την πρόληψη και τη μείωση των εκπομπών μεθανίου.

«Αυτός ο κανονισμός θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε από πού προέρχονται οι εκπομπές μεθανίου και να τις αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά», εξήγησε ο Σίκελα.

Ωστόσο, οι χώρες της ΕΕ αποδυνάμωσαν σημαντικά τις απαιτήσεις, επεκτείνοντας το χρονικό διάστημα μεταξύ των επιθεωρήσεων από τρεις μήνες για όλο τον εξοπλισμό σε, στην καλύτερη περίπτωση, κάθε έξι μήνες.

Τα αναθεωρημένα όρια ανίχνευσης και τα κατώτατα όρια επισκευής αποσκοπούν στην «αύξηση της αποτελεσματικότητας της αντιμετώπισης των σημαντικών όγκων διαρροών και όχι του μεγαλύτερου αριθμού μικρών διαρροών που αντιπροσωπεύουν μικρότερα μερίδια εκπομπών», σύμφωνα με δήλωση του Συμβουλίου της ΕΕ.

Εν τω μεταξύ, οι υπεράκτιες γεωτρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου βάθους άνω των 700 μέτρων θα εξαιρεθούν με το επιχείρημα ότι οι εκπομπές έχουν περιορισμένη δυνατότητα να φθάσουν στην ατμόσφαιρα και ότι δεν υπάρχει επαρκής μεθοδολογία για τη σωστή μέτρησή τους.

Οι κανόνες για τη μείωση των εκπομπών ισχύουν επίσης για τα ανενεργά πηγάδια, αλλά και αυτοί έχουν αποδυναμωθεί. Τα ανενεργά ή εγκαταλελειμμένα υπεράκτια πηγάδια κάτω των 700 μέτρων θα απαλλάσσονται από τις υποχρεώσεις παρακολούθησης, υποβολής εκθέσεων και απόφραξης, ενώ τα πηγάδια μεταξύ 200 και 700 μέτρων μπορούν επίσης να εξαιρεθούν εάν δεν υπάρχει τεκμηρίωση διαρροών μεθανίου.

Ο νόμος εισάγει επίσης νέους κανόνες για την πάταξη της εξαέρωσης και της καύσης μεθανίου. Αυτά θα απαγορευτούν μόλις τεθεί σε ισχύ ο νόμος, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις ή αν δεν είναι άμεσα εφικτό.

Ωστόσο, οι κανόνες αποδυναμώθηκαν και εδώ, με την επιθεώρηση των καμινάδων φωταερίου να γίνεται από εβδομαδιαία σε μηνιαία και να διαγράφονται οι απαιτήσεις για την υποβολή εκθέσεων σχετικά με τα συμβάντα ανάφλεξης κατά τη διάρκεια διακοπών λειτουργίας.

Οι εμπειρογνώμονες «έκπληκτοι» από την έλλειψη φιλοδοξίας

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, αρκετές χώρες εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με το κείμενο, με τον Κλοντ Τουρμάς του Λουξεμβούργου να είναι ο πιο έντονος επικριτής.

«Όλοι οι εμπειρογνώμονες έχουν μείνει άναυδοι από την έλλειψη φιλοδοξίας αυτού που πετύχαμε εδώ, Τζόζεφ», δήλωσε ο Τουρμάς στον Τσέχο υπουργό που προήδρευε της συνεδρίασης.

«Κανείς δεν καταλαβαίνει πώς η Ευρώπη, η οποία είναι τόσο αφοσιωμένη στην [αντιμετώπιση] της κλιματικής αλλαγής, μπορεί να καταλήξει σε μια τόσο αδύναμη κυβερνητική θέση για το μεθάνιο», πρόσθεσε.

Ο Τουρμάς πρότεινε να προγραμματιστεί η αναθεώρηση του νόμου για το 2028, κάτι που υποστήριξαν επίσης η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Αυστρία. Ωστόσο, η διάταξη αυτή δεν εγκρίθηκε, με την επόμενη αναθεώρηση να πραγματοποιείται δύο χρόνια αργότερα, το 2030.

Ο υπουργός του Λουξεμβούργου υπογράμμισε επίσης ότι οι διαρροές μεθανίου αντιπροσωπεύουν απώλεια πολύτιμου φυσικού αερίου που θα μπορούσε ενδεχομένως να πωληθεί στην αγορά της ΕΕ και να συμβάλει στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.

«Η σπατάλη μεθανίου δεν έχει νόημα από άποψη κλίματος, ενεργειακής ασφάλειας ή οικονομίας. Η σημερινή απόφαση των υπουργών να αποδυναμώσουν τη νομοθεσία είναι μια αυτοτραυματισμός», δήλωσε η Φλάβια Σολάτσο, ανώτερη διευθύντρια του τμήματος ενεργειακής μετάβασης της ΕΕ στο Environmental Defense Fund Europe, το οποίο ανέθεσε τη μελέτη.

«Η ΕΕ κινδυνεύει τώρα να μην τηρήσει τις δικές της δεσμεύσεις για τον περιορισμό αυτού του εξαιρετικά βρώμικου αερίου του θερμοκηπίου», προειδοποίησε η ίδια.

Αντιμετώπιση των διαρροών μεθανίου στις εισαγωγές

Ο κανονισμός θα απαιτεί επίσης την παρακολούθηση των εκπομπών μεθανίου από τις εισαγωγές ενέργειας στην ΕΕ.

Η Ένωση εξαρτάται από τις εισαγωγές για το 70% της κατανάλωσης λιθάνθρακα, το 97% της κατανάλωσης πετρελαίου και το 90% της κατανάλωσης ορυκτού φυσικού αερίου, αλλά επί του παρόντος δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία σχετικά με την έκταση ή την προέλευση των εκπομπών μεθανίου που συνδέονται με αυτό.

Και η Γερμανία πρόσθεσε με επιτυχία μια διάταξη που απαιτεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει τις επιπτώσεις της επέκτασης του κανονισμού στις χώρες που εξάγουν στην ΕΕ στο πλαίσιο της επόμενης αναθεώρησης του νόμου.

Κατά την αναθεώρηση θα εξεταστούν οι δυνατότητες μείωσης των διαρροών μεθανίου καθώς και οι επιπτώσεις στις τιμές της ενέργειας και στην ασφάλεια του εφοδιασμού της Ευρώπης. Ανάλογα με το αποτέλεσμα, η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ θα πρέπει στη συνέχεια να υποβάλει νομική πρόταση για την επέκταση του νόμου.

«Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την προστασία του κλίματος, διότι το θέμα της διαρροής υπάρχει και για τις εισαγωγές», εξήγησε ο Σβεν Γκίγκολντ, ο Γερμανός υφυπουργός που συμμετείχε στην υπουργική συνάντηση.

Πρόσφατη ανάλυση της S&P Global, η οποία διενεργήθηκε κατ’ εντολή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιβαλλοντικής Άμυνας, εκτιμά ότι περισσότερα από 80 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) μεθανίου θα μπορούσαν να δεσμευτούν και να διατεθούν κερδοφόρα στην αγορά με τον περιορισμό των αποτρέψιμων απωλειών σε έξι βασικές περιοχές εξαγωγής.

Αυτό αντιστοιχεί σχεδόν στο 60% των προπολεμικών ετήσιων εισαγωγών της Ευρώπης από τη Ρωσία, οι οποίες μειώθηκαν δραματικά μετά την εισβολή στην Ουκρανία, επιτείνοντας την εξουθενωτική ενεργειακή κρίση της Ευρώπης.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξακολουθεί να επεξεργάζεται τη θέση του επί του νόμου. Μόλις γίνει αυτό, θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τις χώρες της ΕΕ για να αποφασίσει το τελικό κείμενο.

(από euractiv.gr)