Βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά παρά τη διόρθωση του τελευταίου διμήνου - Παραγγελίες ρεκόρ σε νέα πλοία το 2022

Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα παραμένουν τα ναύλα για τα πλοία μεταφοράς LNG, παρά τη διόρθωση από τα «εξωφρενικά» νούμερα που καταγράφηκαν τον Οκτώβριο, ενώ αυξημένη είναι η ζήτηση για μονάδες FSRUs.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys, ένα LNG carrier χωρητικότητας 155.000 - 165.000 κυβικών μέτρων αποκόμιζε για ένα ταξίδι δυτικά του Σουέζ στη spot αγορά 185.000 δολάρια την ημέρα (στοιχεία μέχρι 14 Δεκεμβρίου). Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Οκτωβρίου το «Yiannis» της Maran Gas, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, είχε ναυλωθεί στη spot έναντι 400.000 δολαρίων ημερησίως.

Σημειώνεται ότι τα ναύλα σε μακροχρόνιες συμφωνίες εξακολουθούν να είναι αρκετά υψηλά. H Fearnleys υπολογίζει ότι ένα LNG carrier χωρητικότητας 155.000 - 160.000 κυβικών μέτρων λαμβάνει περίπου 176.000 δολάρια την ημέρα σε μονοετείς συμφωνίες.

«Τα ναύλα σε βραχυπρόθεσμες συμφωνίες για ένα μοντέρνο πλοίο έχουν υποχωρήσει από τα επίπεδα-ρεκόρ προηγούμενων μηνών, αλλά εξακολουθούν να βρίσκονται ιστορικά υψηλά» λέει στη «Ν» ο αναλυτής της πλατφόρμας παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, Alex Froley. Όπως τονίζει, η αγορά ακολουθεί εποχιακά πρότυπα: Τα ναύλα αυξάνονται συχνά εν όψει του χειμώνα όταν η ζήτηση για αέριο είναι μεγάλη και στη συνέχεια σταδιακά μειώνονται.

Αυξημένη διαθεσιμότητα

H σημερινή, όμως, πτώση οφείλεται και στην αυξημένη διαθεσιμότητα πλοίων στη spot αγορά. «Ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν έξω από τις ακτές της Ευρώπης έχει υποχωρήσει διότι ο κρύος καιρός τα υποχρέωσε να ξεφορτώσουν τα φορτία τους. Αυτό απελευθέρωσε τονάζ στην αγορά» υπογραμμίζει ο Froley, ενώ στέκεται και στη μεγάλη εξαγωγική μονάδα LNG Freeport στις ΗΠΑ, στην οποία διακόπηκαν οι λειτουργίες μετά από πυρκαγιά πριν από μερικούς μήνες και ακόμη δεν έχουν επανέλθει. «Αυτή η μονάδα αντιπροσωπεύει περίπου το ένα πέμπτο της αμερικανικής εξαγωγικής δυναμικότητας LNG και η παρατεταμένη αδυναμία έναρξης των εργασιών σημαίνει ότι τα πλοία που θα ταξίδευαν εκεί είναι διαθέσιμα στην αγορά» σημειώνει ο αναλυτής.

Ωστόσο, παρατηρητές της αγοράς δεν αποκλείουν νέο «άλμα» στα ναύλα στη spot τις επόμενες εβδομάδες, λόγω του αρκετά κρύου καιρού στη Βόρεια Ευρώπη. «Η Ευρώπη ξεκίνησε καλά τον χειμώνα, με ήπιες καιρικές συνθήκες και μειωμένη ζήτηση θέρμανσης, κάτι που επέτρεψε στις χώρες να διατηρήσουν αέριο σε αποθήκευση. Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, όμως, ο καιρός έχει ψυχράνει αρκετά και μένει να δούμε πόσες τέτοιες ψυχρές περίοδοι θα υπάρξουν αυτόν το χειμώνα» αναφέρει ο Froley.

«Το κύμα ψύχους στη Βορειοδυτική Ευρώπη ενδέχεται να οδηγήσει σε περισσότερη δραστηριότητα στη spot αγορά και να στηρίξει τα ναύλα, ιδιαίτερα αν παραμείνουν για αρκετό διάστημα αυτές οι συνθήκες» επισημαίνει στη «Ν» ο Per Christian Fett, επικεφαλής διεθνώς για το LNG στη Fearnleys.

«Ζεστό» το ενδιαφέρον για FSRUs

Την ίδια ώρα, η προσπάθεια απομάκρυνσης από το ρωσικό αέριο διατηρεί αυξημένη τη ζήτηση για πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU). Η Γερμανία κάνει βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Δύο διαφορετικά FSRUs έφτασαν σε λιμάνια της χώρας στις 15 και 16 Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι οι Γερμανοί έχουν ναυλώσει και δύο πλοία από τη μη εισηγμένη Dynagas του Γιώργου Προκοπίου.

Ο όμιλος του κ. Προκοπίου παρακολουθεί στενά τη δραστηριότητα των FSRUs στην Ευρώπη. «Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες σκοπεύουν να επιταχύνουν την ανάπτυξη υποδομών, ναυλώνοντας FSRUs» είπε ο Tony Lauritzen, CEO της εισηγμένης Dynagas LNG Partners, σε πρόσφατο call με αναλυτές.

Μάλιστα, ο ίδιος γνωστοποίησε ότι ένα από τα πλοία του στόλου, το οποίο εξέρχεται ναύλωσης τους επόμενους μήνες, θα εξυπηρετήσει αυτήν την αναδυόμενη αγορά. Συγκεκριμένα, το Arctic Aurora (χωρητικότητας 155.000 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2013) αναμένεται να είναι διαθέσιμο για ναύλωση το τρίτο τρίμηνο του 2023. «Θεωρούμε ότι τα LNG carriers χωρητικότητας 150.000 - 160.000 κυβικών μέτρων είναι ιδανικά για την προμήθεια LNG στην ευρωπαϊκή αγορά FSRU. Συνεπώς, εκτιμούμε ότι το Arctic Aurora θα είναι σε πολύ καλή θέση για να επωφεληθεί από την ισχυρή ναυλαγορά» υπογράμμισε ο Lauritzen.

Μάλιστα, ο ίδιος ανέφερε ότι η εταιρεία αναμένει τη συμφωνία για τη νέα ναύλωση του πλοίου εντός του τρέχοντος τριμήνου, ενώ μίλησε και για το ενδεχόμενο μετατροπής ορισμένων LNG carriers του στόλου σε πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου. «Μετά τη λήξη των ισχυουσών ναυλώσεων, πιστεύουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα μετατροπής ορισμένων πλοίων σε FSRUs» είπε.

35 δισ. δολ. για «χτίσιμο» νέων πλοίων

ε κάθε περίπτωση, το LNG μοιάζει να λαμβάνει σημαίνοντα ρόλο στο ενεργειακό μίγμα των επόμενων ετών. Αυτό είναι ορατό και από τις επενδύσεις που υλοποιούν οι πλοιοκτήτες σε νέα βαπόρια, με τις παραγγελίες στα ναυπηγεία να φτάνουν σε επίπεδα-ρεκόρ το τρέχον έτος.

Σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έκθεση του οίκου αναλύσεων VesselsValue, στο ενδεκάμηνο του 2022 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 191 gas carriers, έναντι 35 δισ. δολαρίων. Την ίδια περίοδο του 2021 υπεγράφησαν συμβόλαια ναυπήγησης 182 πλοίων, έναντι 20,4 δισ. δολαρίων και του 2020 87, έναντι 7,4 δισ. δολαρίων.

Σε εγχώριο επίπεδο, νέα πλοία μεταφοράς LNG παρήγγειλαν φέτος η Maran Gas της Μαρίας Αγγελικούση, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου, η Μinerva Gas του Ανδρέα Μαρτίνου και η Capital Gas.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")