Το πρώτο σε επίδοση ενεργητικό θα αναδειχθούν ξανά τα εμπορεύματα το 2023, προσφέροντας στους επενδυτές αποδόσεις μεγαλύτερες από 40%, σύμφωνα με την Goldman Sachs

Ενώ το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους μπορεί να συνοδευθεί από έντονη μεταβλητότητα εξαιτίας της οικονομικής εξασθένησης σε ΗΠΑ και Κίνα, σύμφωνα με την αμερικανική επενδυτική τράπεζα, οι ελλείψεις σε πρώτες ύλες, από πετρέλαιο έως φυσικό αέριο και μέταλλα, θα ωθήσουν σε άνοδο τις τιμές το επόμενο διάστημα. Η Goldman είχε προβλέψει στα τέλη του 2020 έναν σούπερ κύκλο εμπορευμάτων που θα κρατούσε για αρκετά χρόνια, εμμένοντας στην άποψη αυτή, παρότι οι τιμές ενέργειας έχουν υποχωρήσει τους τελευταίους μήνες, εξαιτίας της εξάπλωσης του κορονοϊού στην Κίνα και της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης που ασκεί πιέσεις στη ζήτηση.

«Ωστόσο, παρά τον διπλασιασμό των τιμών σε πολλά εμπορεύματα έως τον Μάιο του 2022, η εισροή κεφαλαίου σε ολόκληρη την αγορά φαίνεται απογοητευτική. Αυτό είναι το πιο σημαντικό συμπέρασμα για το 2022, καθώς, παρά τις εξαιρετικά υψηλές τιμές που είδαμε στις αρχές του έτους, δεν διαπιστώθηκε επαρκή εισροή κεφαλαίου, ενώ υπήρξε αύξηση της προσφοράς που κάλυψε τις μακροπρόθεσμες ελλείψεις», αναφέρουν αναλυτές της Goldman Sachs, τους οποίους επικαλείται το Bloomberg.

H τράπεζα αναμένει ότι η συνολική απόδοση του δείκτη S&P GSCI -βασικό μέτρο για την πορεία των τιμών εμπορευμάτων- θα αυξηθεί 43% το 2023, συνεχίζοντας τα κέρδη 24% μέχρι στιγμής φέτος. Αντίθετα, οι αμερικανικές μετοχές υποχωρούν 16%, ενώ αντίστοιχη πτώση καταγράφουν και οι τιμές των κρατικών ομολόγων.

Βεβαίως, η Goldman δεν είναι η μοναδική τράπεζα που εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία των εμπορευμάτων τους επόμενους μήνες. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η έλλειψη εργασιών εκμετάλλευσης νέων κοιτασμάτων πετρελαίου και επενδύσεων σε ορυχεία σημαίνει ότι τα αποθέματα συρρικνώνονται ολοένα και περισσότερο και οι αγορές παραμένουν σφιχτές. Τα κορυφαία 15 αντισταθμιστικά ταμεία που επενδύουν σε εμπορεύματα έχουν αυξήσει φέτος το ενεργητικό τους κατά 50% στα 20,7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Bridge Alternative Investments.

Εν κατακλείδι, εάν δεν υπάρξουν επαρκείς επενδύσεις για να αυξηθεί η προσφορά, τα εμπορεύματα θα παραμείνουν εγκλωβισμένα σε μία κατάσταση μακροχρόνιων ελλείψεων, με υψηλότερες και πιο μεταβλητές τιμές, σημειώνει η Goldman. H τράπεζα προβλέπει ότι το brent θα εκτιναχθεί στα 105 δολάρια το βαρέλι στο τελευταίο τρίμηνο του 2023, από τα 82 δολάρια σήμερα. Βλέπει ακόμη τον χαλκό να κάνει άλμα στα 10.050 δολάρια ο τόνος από τα 8.400 δολάρια, ενώ για το LNG στην Ασία προβλέπει μία τιμή από τα 33 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες στα 53,10 δολάρια.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν και κάποιοι αναλυτές που παραμένουν πιο επιφυλακτικοί, υποστηρίζοντας ότι οι οικονομίες είναι υπερβολικά ευάλωτες ώστε να επιτρέψουν στις τιμές των εμπορευμάτων να σημειώσουν πολύ μεγαλύτερη άνοδο. «Η καταιγίδα έρχεται. Η πιθανότητα μιας παγκόσμιας ύφεσης συνιστά απειλή για μία κατηγορία ενεργητικού που παρουσιάζει δυναμική τα τελευταία δύο έτη», επισημαίνουν αναλυτές της Citigroup.

Την ίδια στιγμή, ο διευθύνων σύμβουλος της καναδικής χαλυβουργίας Stelco Holdings, Άλαν Κεστενμπάουμ, βλέπει ανάκαμψη για την τιμή χάλυβα καθώς αυξήθηκαν τα μέγιστα οι παραγγελίες στο τέλος του έτους, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και στο πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Η στροφή αυτή λαμβάνει χώρα μετά από αρκετούς μήνες καθοδικής πορείας των τιμών χάλυβα, λόγω μείωσης της ζήτησης, καθιστώντας δύσκολο για τους παραγωγούς να πωλήσουν το μέταλλο, που είναι ωστόσο βασικό στοιχείο για την αυτοκινητοβιομηχανία και τις κατασκευές. Οι τιμές χάλυβα έχουν υποχωρήσει φέτος περισσότερο από 50%, συμπεριλαμβανομένης της πτώσης 15% το προηγούμενο τρίμηνο. Τώρα, παράγοντες της αγοράς χάλυβα θεωρούν απίθανη μία ύφεση, καθώς η ανεργία παραμένει σε υπερβολικά χαμηλά επίπεδα. Πάντως, η ζήτηση για χάλυβα στο δεύτερο εξάμηνο του 2023 θα εξαρτηθεί από την κατάσταση της οικονομίας. «Δεν πιστεύω ότι θα έχουμε ένα εκρηκτικό έτος το 2023. Θεωρώ ότι θα είναι ένα μέτριο έτος συγκριτικά με τα δύο προηγούμενα», ανέφερε ο επικεφαλής της Stelco.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")