Τα Εναλλακτικά Καύσιμα Κυρίαρχα στις Παραγγελίες Νέων Car Carriers

Τα Εναλλακτικά Καύσιμα Κυρίαρχα στις Παραγγελίες Νέων Car Carriers
του Πάρη Τσιριγώτη
Σαβ, 24 Δεκεμβρίου 2022 - 11:28

Αισιόδοξες είναι οι προοπτικές στην αγορά των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων σε όρους ζήτησης και χωρητικότητας, ενώ την ίδια ώρα οι παραγγελίες νέων βαποριών που θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο τμήμα του στόλου

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της βρετανικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Clarksons, έως τον Νοέμβριο του 2022 βρίσκονταν σε παραγγελία πλοία, χωρητικότητας 7 εκατ. CEUs (μονάδες ισοδύναμων αυτοκινήτων).

Μάλιστα, όλα τα car carriers που παραγγέλθηκαν φέτος, εκτός από πέντε, θα μπορούν να χρησιμοποιούν LNG, ενώ το 25% από τις νέες παραγγελίες, με παράδοση έως το 2024, θα μπορεί να έχει κινητήρες διπλού καυσίμου αμμωνίας και μεθανόλης.

Στις αρχές Νοεμβρίου, ο στόλος ανερχόταν σε 757 πλοία συνολικής χωρητικότητας 4 εκατ. CEUs, σημειώνοντας αύξηση μόλις 0,4% από την αρχή του έτους.

Ο αριθμός αυτός προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,3% το 2023, με τις παραδόσεις και τις διαλύσεις να προβλέπονται και πάλι περιορισμένες. Από το 2024 αναμένεται αύξηση 6,1%, με τις παραδόσεις να αυξάνονται μετά από ένα κύμα παραγγελιών το 2021 και φέτος.

Συνολικά 48 πλοία 375.000 CEUs τέθηκαν υπό παραγγελία μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου. Αυτή είναι και η ισχυρότερη επίδοση από το 2007.

Στις αρχές του περασμένου μήνα, το βιβλίο παραγγελιών διαμορφώθηκε σε υψηλό 10ετίας και πλέον φτάνει τα 86 πλοία, 641.000 CEUs, αριθμός που αντιστοιχεί στο 16% της χωρητικότητας του στόλου.

Αύξηση ζήτησης και ναύλων

Αν και ο όγκος μεταφοράς αυτοκινήτων διά θαλάσσης ξεκίνησε το 2022 αρκετά κάτω από τα «προ-Covid» επίπεδα, εν μέσω προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού και έλλειψης εξαρτημάτων, η ζήτηση τείνει προς τα πάνω έως το τέλος του έτους.

Τους πρώτους 10 μήνες του 2022 ο δείκτης μεταφοράς αυτοκινήτων διά θαλάσσης της Clarksons ήταν αυξημένος κατά 7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και κατά 3% πάνω από τα επίπεδα από την περίοδο της πανδημίας του Covid, ενώ έως το τέλος του 2022 αναμένεται να αυξηθεί κατά 8% σε 20,3 εκατ. αυτοκίνητα (-5% σε σχέση με το 2019 συνολικά).

Επίσης τα μίλια στις μεταφορές αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθούν κατά 14% το τρέχον έτος, 2% πιο πάνω από την προ Covid περίοδο.

Αυτή η επίδοση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τις αυξημένες κινεζικές εξαγωγές σε μακρινές χώρες (κυριότερος προορισμός είναι η Ευρώπη)

Ναυλομεσίτες αναφέρουν επίσης ότι οι ΗΠΑ είναι σε καλό δρόμο για να παραμείνουν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αυτοκινήτων στη θάλασσα στον κόσμο το 2022, αν και οι όγκοι θα αυξηθούν μόνο οριακά και θα παραμείνουν 15% κάτω από το επίπεδο του 2019.

Σε επίπεδο ναύλων ο κλάδος των car carriers βρίσκεται σε ανοδική τροχιά. Τα μέσα ημερήσια ναύλα για ένα πλοίο χωρητικότητας 6.000 CEUs σε ναυλώσεις ενός έτους έσπασαν τον Δεκέμβριο το φράγμα των 100.000 δολαρίων και διαμορφώθηκαν στις 105.000 δολ., ποσό σχεδόν διπλάσιο από το δεύτερο τρίμηνο του 2008.

Οι προοπτικές για τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων παραμένουν λαμπρές, ακόμη κι αν οι παραγγελίες ενισχύσουν τη μελλοντική χωρητικότητα, εκτιμά η Clarksons Research.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")