Αυξημένο ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα μεγάλα φορτηγά πλοία, τύπου capesize, καταγράφεται τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς αρκετοί πλοιοκτήτες εκτιμούν ότι η αναμενόμενη ανάκαμψη της Κίνας θα στηρίξει ανοδικά τη ναυλαγορά

Την ίδια ώρα, οι αξίες των capes έχουν υποχωρήσει σημαντικά τους τελευταίους μήνες, γεγονός που δίνει την ευκαιρία για επενδύσεις σε χαμηλά επίπεδα, χωρίς σημαντικό ρίσκο, ιδιαίτερα εάν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις για επάνοδο των ναύλων.

Σημειώνεται ότι τον Οκτώβριο του 2021 τα ναύλα των capes «σκαρφάλωσαν» σε επίπεδα ρεκόρ, συμπαρασύροντας και τις αξίες τους.

Ωστόσο, έκτοτε και ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες παρατηρείται ακραία μεταβλητότητα στην αγορά.

Σήμερα, τα μέσα ημερήσια έσοδα των πλοίων είναι περίπου 85% λιγότερα συγκριτικά με τα υψηλά του περσινού Οκτώβρη, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers.

Τη Δευτέρα, τα πλοία αποκόμιζαν κατά μέσο όρο 18.126 δολάρια την ημέρα στη spot αγορά.

Την ίδια ώρα, η τελευταία έκθεση της Xclusiv αποκαλύπτει ότι η αξία ενός cape πενταετίας είναι μειωμένη κατά 9% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2021, ενός βαποριού 10ετίας κατά 15% και ενός 15ετίας κατά 19%. Επίσης, ανάλυση του οίκου VesselsValue φανερώνει ότι ένα cape ηλικίας 10 ετών αποτιμάται σήμερα 13% χαμηλότερα από την αρχή του χρόνου (από 33,07 εκατ. δολάρια σε 28,82 εκατ. δολάρια).

Παράγοντες αισιοδοξίας

Η χαλάρωση των περιορισμών κατά της πανδημίας στην Κίνα και οι προσδοκίες για κίνητρα που θα πυροδοτήσουν έργα ανάπτυξης δίνουν ελπίδες για ανάκαμψη της ναυλαγοράς. Υπενθυμίζεται ότι ο ασιατικός «γίγαντας» είναι ο κινητήριος μοχλός του ξηρού φορτίου, καθώς ευθύνεται για σημαντικό τμήμα τόσο της παραγωγής όσο και της ζήτησης.

Πέρα, όμως, από τον παράγοντα Κίνα, θετικές είναι οι προοπτικές για τα capes και σε επίπεδο προσφοράς. Με βάση την ετήσια έκθεση της ναυλομεσιτικής Optima Shipping Services, το βιβλίο παραγγελιών των capes (όσα δηλαδή είναι υπό ναυπήγηση) αντιστοιχεί μόλις στο 4% του στόλου που ταξιδεύει σήμερα στο νερό, όπερ σημαίνει ότι δεν θα εισέλθουν πολλά πλοία στην αγορά, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Ράλι αγορών από τον όμιλο Βαφειά

Σε αυτό το πλαίσιο, αυξάνονται τα deals αγοραπωλησιών. «Παρότι κανείς θα περίμενε μειωμένο αγοραστικό ενδιαφέρον για second hand πλοία, λόγω των εορτών, οι φήμες για πλήρη επανέναρξη των δραστηριοτήτων στην Κίνα από τα μέσα του 2023 δημιουργεί θετικό κλίμα στη δευτερογενή αγορά των bulk carriers» αναφέρει η Xclusiv.

Ένας από τους ομίλους που πιστεύουν στις προοπτικές της αγοράς των capes και αξιοποιούν το momentum χαμηλών αξιών είναι αυτός της οικογένειας Βαφειά. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, ο όμιλος αγόρασε εσχάτως το τέταρτο bulk carrier, τύπου capesize, μέσα σε διάστημα δύο εβδομάδων. Ο λόγος για το Lowlands Sunrise (χωρητικότητας 181.500 dwt και κατασκευής 2011), το οποίο φέρεται να αποκτήθηκε έναντι 23,8 εκατ. δολαρίων.

Είχαν προηγηθεί τα capes Aquataine (χωρητικότητας 181.725 dwt και κατασκευής 2010), Aquafortune (χωρητικότητας 175.000 dwt και κατασκευής 2011) και HL Shinboryeong (χωρητικότητας 179.300 dwt και κατασκευής 2010). Συνολικά, ο όμιλος Βαφειά φέρεται να δαπάνησε πάνω από 100 εκατ. δολάρια γι’ αυτά τα τέσσερα πλοία. Το Lowlands Sunrise γίνεται το έκτο capesize του στόλου του ομίλου, ο οποίος έχει αγοράσει συνολικά 11 φορτηγά τους τελευταίους 12 μήνες.

Πόσα αγόρασαν οι Έλληνες φέτος

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη «Ν» η VesselsValue, μέχρι τώρα το 2022 οι Έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν συνολικά 24 capes, έναντι 576,1 εκατ. δολαρίων. Το ίδιο διάστημα του 2021 είχαν αποκτήσει 33 βαπόρια, καταβάλλοντας συνολικά 953,47 εκατ. δολάρια.

Παράλληλα, με βάση πληροφορίες από ναυλομεσιτικούς οίκους, το τρέχον έτος έχουν «αλλάξει χέρια» σε παγκόσμιο επίπεδο 55 capes, αριθμός που αντιστοιχεί περίπου στο 8,5% της συνολικής δραστηριότητας στη second hand αγορά των bulk carriers.

Βάσει των παραπάνω, συμπεραίνεται ότι οι Έλληνες βρίσκονται πίσω περίπου από το 44% των deals για μεταχειρισμένα capes το 2022.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")