Μια δέσμη νέων πρωτοβουλιών για το «πρασίνισμα των μεταφορών» με στόχο την αειφορία του τομέα, παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μια δέσμη νέων πρωτοβουλιών για το «πρασίνισμα των μεταφορών» με στόχο την αειφορία του τομέα, παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ειδικότερα η Κομισιόν παρουσίασε μια στρατηγική που αποσκοπεί να εξασφαλίσει ότι οι τιμές των μεταφορών αντανακλούν καλύτερα το πραγματικό κόστος τους για την κοινωνία, ώστε οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις και η συμφόρηση να μπορέσουν σταδιακά να μειωθούν, με τρόπο που να αυξάνει την αποτελεσματικότητα των μεταφορών και, τελικά, της οικονομίας στο σύνολό της.

Επίσης, παρουσίασε πρόταση που θα δώσει τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου αυτού μέσω αποτελεσματικότερων και φιλικότερων προς το περιβάλλον διοδίων για τα βαρέα οχήματα, τα έσοδα των οποίων θα χρησιμοποιούνται για την άμβλυνση των επιπτώσεων στο περιβάλλον από τις μεταφορές και για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασε ανακοίνωση για τη μείωση του θορύβου που προκαλούν οι σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων. Η δέσμη περιλαμβάνει επίσης απογραφή των υφιστάμενων κοινοτικών μέτρων για τις «πράσινες μεταφορές» και ανακοίνωση σχετικά με τις συμπληρωματικές πρωτοβουλίες για τις οικολογικές μεταφορές που θα λάβει η παρούσα Επιτροπή πριν από το τέλος του 2009.

Η στρατηγική σχετικά με την εσωτερίκευση των εξωτερικών στοιχείων κόστους καθορίζει πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό σε όλους τους τρόπους μεταφορών. Η στρατηγική αυτή, βασιζόμενη στα υφιστάμενα κοινοτικά μέτρα και προτάσεις, όπως εκείνα που αφορούν τη φορολογία των καυσίμων και την υπαγωγή των αερομεταφορών στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ε.Ε., λαμβάνει υπόψη όλα τα εξωτερικά στοιχεία κόστους, συμπεριλαμβανομένης της κλιματικής αλλαγής, της τοπικής ρύπανσης, του θορύβου και της συμφόρησης. Συνοδεύεται από ένα κοινό πλαίσιο για την εκτίμηση των εξωτερικών στοιχείων κόστους στην Ε.Ε.

Η πρόταση αναθεώρησης της οδηγίας περί επιβολής τελών στα βαρέα φορτηγά οχήματα για τη χρήση υποδομής (οδηγία για το ευρωπαϊκό σήμα τέλους κυκλοφορίας - «ευρωβινιέτα») αποτελεί βασικό στοιχείο της στρατηγικής αυτής.

Επιδιώκει να καθιερώσει ένα πλαίσιο, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να υπολογίζουν και να διαφοροποιούν τα διόδια ανάλογα με την ατμοσφαιρική ρύπανση και το θόρυβο από τις εκπομπές της κυκλοφορίας και ανάλογα με τα επίπεδα συμφόρησης τις ώρες αιχμής.

Αυτό θα ενθαρρύνει τους μεταφορείς εμπορευμάτων να αγοράζουν καθαρότερα οχήματα και να βελτιώνουν το εφοδιαστικό τους σύστημα και τον σχεδιασμό των δρομολογίων.

Τα διόδια πρέπει να εισπράττονται με τη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων, τα δε έσοδα θα χρησιμοποιούνται για έργα που αποσκοπούν στην ανακούφιση των αρνητικών επιπτώσεων των μεταφορών, όπως π.χ. στην έρευνα και ανάπτυξη καθαρότερων οχημάτων με βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση.

Για τον υπολογισμό των διοδίων πρέπει να χρησιμοποιείται κοινή μέθοδος, έτσι ώστε να είναι διαφανή, σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας και συμβατά με την εσωτερική αγορά.

Η αναθεώρηση της οδηγίας για την «ευρωβινιέτα» θα προωθηθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο προς συζήτηση και έγκριση με βάση τη διαδικασία συναπόφασης. Τόσο το Κοινοβούλιο όσο και το Συμβούλιο είχαν ζητήσει από την Επιτροπή την υποβολή πρότασης για το μέτρο αυτό. Έτσι η Επιτροπή ελπίζει ότι θα εγκριθεί σύντομα, ώστε να αρχίσει να ισχύει πριν από το 2011.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 18/07/2008)