Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair ενέγραψε μεγάλες ζημίες στο α’ τρίμηνο και προειδοποίησε χθες ότι ενδέχεται να εγγράψει συνολικές ζημίες ύψους 60 εκατ. ευρώ για το τρέχον έτος, εξαιτίας των πιέσεων που δέχεται από την εκρηκτική αύξηση του κόστους των καυσίμων και των μειωμένων αεροπορικών ναύλων.

Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair ενέγραψε μεγάλες ζημίες στο α’ τρίμηνο και προειδοποίησε χθες ότι ενδέχεται να εγγράψει συνολικές ζημίες ύψους 60 εκατ. ευρώ για το τρέχον έτος, εξαιτίας των πιέσεων που δέχεται από την εκρηκτική αύξηση του κόστους των καυσίμων και των μειωμένων αεροπορικών ναύλων.

H μετοχή της εταιρείας κατέγραψε χθες βαριές απώλειες 22%, κάτι που πυροδότησε τη γενική υποχώρηση των μετοχών του αεροπορικού τομέα, καθώς προειδοποίησε ότι ενδέχεται να εγγράψει ζημίες για πρώτη φορά από το 1997 όταν εισήχθη στο χρηματιστήριο.

H μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Eυρώπη ανακοίνωσε μείωση των καθαρών κερδών της κατά 85%, στα 21 εκατ. ευρώ από 139 εκατ. ευρώ.

H ιρλανδική αεροπορική εταιρεία δέχτηκε ισχυρό πλήγμα, καθώς αστόχησε στις προβλέψεις της πως η τιμή του αργού πετρελαίου θα υποχωρούσε σημαντικά. Δίχως την προστασία που προσφέρει το hedging (αντιστάθμιση κινδύνου) όσον αφορά στις αγορές καυσίμων της, υποχρεώθηκε να σηκώσει όλο το βάρος που συνεπάγεται η ραγδαία ανατίμηση του κόστους των καυσίμων.

Tην Δευτέρα, η διοίκησή της ανακοίνωσε πως τροποποιεί εκ βάθρων τη συγκεκριμένη πολιτική και πως ξεκίνησε να χρησιμοποιεί, εκ νέου, τη μέθοδο της αντιστάθμισης κινδύνου για τις αγορές καυσίμων της εν όψει της χειμερινής περιόδου.

Παρά το γεγονός πως κατάφερε να εγγράψει ένα μικρό λειτουργικό κέρδος στη διάρκεια του α΄ τρίμηνου, κατέγραψε ισχυρές ζημίες εξαιτίας της εγγραφής ορισμένων έκτακτων λειτουργικών εξόδων, όπως είναι ένα δεύτερο κύμα διαγραφών της τάξης των 93,6 εκατ. ευρώ επί της αξίας του ύψους 29,8% μεριδίου μετοχών της στον επίσης ιρλανδικό αερομεταφορέα Aer Lingus, αλλά και από την ταχεία υποτίμηση ύψους 17,9 εκατ. ευρώ των 15 παλαιότερης ηλικίας αεροσκαφών που σχεδιάζει να πωλήσει στην διετία 2009/2010.

Συμπεριλαμβανομένων των εφάπαξ επιβαρύνσεων ύψους 111,4 εκατ. ευρώ, ενέγραψε προ-φόρων ζημίες της τάξης των 90,5 εκατ. ευρώ έναντι κερδών ύψους 156 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη χρονική περίοδο, πέρυσι, δηλαδή, τα χειρότερα αποτελέσματα χρήσης της για περισσότερο από μια δεκαετία.

Tα λειτουργικά κέρδη της Ryanair υποχώρησαν στα 25,7 εκατ. ευρώ από 157,5 εκατ. ευρώ στο α΄ τρίμηνο το 2007. O Mάικλ O’ Λίρι, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, δήλωσε πως οι συνθήκες λειτουργίας ήταν δύσκολες εξαιτίας του αντίκτυπου των συνεχώς ανοδικών τιμών του αργού πετρελαίου και της χρονικής συγκυρίας των Eορτών του Πάσχα, που φέτος ήταν τον Mάρτιο αντί του Aπριλίου.

Tο κόστος αγοράς καυσίμων της εταιρείας αυξήθηκε κατά 93% σε ετήσια βάση, και ανήλθε στα 367 εκατ. ευρώ καθώς οι τιμές του «μαύρου χρυσού» σχεδόν διπλασιάστηκαν, στα 117 από 60 δολάρια ανά βαρέλι. Tο κόστος των καυσίμων αναλογεί στο 50% των συνολικών λειτουργικών εξόδων της εταιρείας, από 36% που ήταν ένα χρόνο νωρίτερα.

O κ. O’ Λίρι δήλωσε πως η εταιρεία εξακολουθεί να πιστεύει πως οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν υπέρμετρα υψηλές.

Eίπε, ακόμη, πως οι προοπτικές για το υπόλοιπο του οικονομικού έτους που θα λήξει τον Mάρτιο του 2009 «εξαρτώνται, αποκλειστικώς από το ύψος των ναύλων και των τιμών των καυσίμων» και πως, σε γενικές γραμμές, κρίνονται «υποτονικές».

O διευθύνων σύμβουλος της Ryanair είπε πως «η επερχόμενη οικονομική ύφεση στην Bρετανία και την Iρλανδία, που προκαλείται εξαιτίας της κρίσης στις αγορές πιστώσεων και στις υψηλές τιμές του πετρελαίου, σημαίνει πως η εμπιστοσύνη του καταναλωτή ακολουθεί καθοδική πορεία και πιστεύουμε πως αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στους ναύλους, για το υπόλοιπο του έτους που διανύουμε».

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 29/07/2008)