Απλά, αποδοτικά και διεθνώς εφαρμόσιμα μέτρα για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας ζητεί η Ένωση των Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου (Intercargo) εν όψει της κρίσιμης συνεδρίασης της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)

Η Επιτροπή θα συνεδριάσει την προσεχή εβδομάδα (3-7 Ιουλίου) με βασικό αντικείμενο την υιοθέτηση ενός οδικού χάρτη για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα που θα συμβάλουν στην απαλλαγή από τον άνθρακα. Σε αυτό το πλαίσιο, αυτήν την εβδομάδα ολοκληρώνονται οι εργασίες της αρμόδιας ομάδας εργασίας του ΙΜΟ (Intersessional Working Group), τα συμπεράσματα της οποίας θα συζητηθούν στη ΜΕPC. Η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία φαίνεται πως επιμένει στην υιοθέτηση μίας εισφοράς (levy) ανά τόνο εκπομπών CO2 και τη σύσταση ενός ταμείου χρηματοδότησης και επιβράβευσης, παρότι η πολυπλοκότητα των διάφορων προτεινόμενων μηχανισμών καθιστά δύσκολη υπόθεση τη λήψη μέτρου την προσεχή εβδομάδα.

Μιλώντας στη συνεδρίαση της ομάδας εργασίας, ο γενικός γραμματέας της Intercargo Κώστας Γκόνης τόνισε ότι η Ένωση, εκπροσωπώντας τον κλάδο του ξηρού φορτίου, έχει κάνει πολλά για να υποστηρίξει τα μέτρα απανθρακοποίησης και την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών στη ναυτιλία έως το 2050. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται, η προώθηση της ιδέας των Πράσινων Κόμβων για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών διασφάλισης της διαθεσιμότητας καυσίμων χαμηλού και μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα στα λιμάνια διεθνώς και η στήριξη μαζί με άλλους συνεργάτες της ίδρυσης ενός διεθνούς ναυτιλιακού ταμείου έρευνας για την απαλλαγή από τον άνθρακα.

Ολιστική αντιμετώπιση

Αναφερόμενος στα μεσοπρόθεσμα μέτρα, ο Δρ. Γκόνης έδωσε έμφαση στις εισηγήσεις της Intercargo για την προώθηση και εφαρμογή υποχρεωτικών αγορακεντρικών μέτρων για τη διεθνή ναυτιλία. Παράλληλα, τόνισε ότι η Ένωση ήταν πρωτοπόρος μαζί με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) στην υποβολή πρότασης για έναν φόρο ανά τόνο εκπομπών CO2 για την επιτάχυνση της υιοθέτησης και της ανάπτυξης καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Σύμφωνα με τον κ. Γκόνη, η Intercargo υποστηρίζει την πρόταση για τον αναθεωρημένο μηχανισμό του Διεθνούς Ναυτιλιακού Ταμείου Βιωσιμότητας και Επιβράβευσης, συμπεριλαμβανομένης της ίδρυσης ενός Ταμείου Ναυτιλιακής Βιωσιμότητας υπό τον ΙΜΟ και τον συνδυασμό αυτών με ένα απλούστερο σχέδιο ενός Παγκόσμιου Προτύπου Καυσίμων, ένα τεχνικό μέτρο. Το μήνυμα της Ένωσης καταλήγει με την επισήμανση ότι στηρίζει πλήρως τις φιλοδοξίες του ΙΜΟ, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, πως η ευθύνη για την απανθρακοποίηση δεν μπορεί να ανατεθεί αποκλειστικά στον διαχειριστή του πλοίου, αλλά αυτή η πρόκληση πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά από ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")