Σημαντική άνοδο παρουσιάζουν οι στόλοι των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς από το 2013 έχουν αυξηθεί κατά 30% και 36% αντίστοιχα, σύμφωνα με όσα αναφέρει η Xclusiv στο τελευταίο report της

Πέραν των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια, ένας ακόμα παράγοντας που οδήγησε σε αυτή την εξέλιξη είναι η αύξηση του μέσου όρου ηλικίας των πλοίων τα τελευταία δέκα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση ηλικία των bulkers το 2013 ήταν τα 9,3 έτη, ενώ το 10% του στόλου ήταν άνω των 20 ετών. Αντίστοιχα για τα τάνκερ, η μέση ηλικία ήταν τα 8,9 έτη και πάνω από 20 ετών ήταν το 8%. Ωστόσο, σύμφωνα με την Xclusiv, πτώση σημειώνει ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων και των bulk carriers που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 20+. Τα bulkers 20+ ετών αντιπροσωπεύουν το 7% του στόλου (πτώση περίπου 30% σε σχέση με πέντε χρόνια πριν), ενώ τα τάνκερ άνω των 20 ετών αντιπροσωπεύουν το 6% (πτώση περίπου 25% σε σχέση με πέντε χρόνια πριν). Με βάση τα δεδομένα του Σεπτεμβρίου, ο μέσος όρος ηλικίας των bulk carriers και των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά 2,6 έτη και 3,6 έτη συγκριτικά με το 2013 και πλέον ανέρχεται σε 11,9 και 12,5 έτη.

Ρίχνοντας μια βαθύτερη ματιά στις «δημοφιλείς» κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, όπως τα VLCCs, τα Suezmaxes και τα Aframaxes, παρατηρείται ότι η αναλογία των πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών στον ενεργό στόλο έχει αυξητική τάση από το 2020. Αντιθέτως, από το 2000 και μέχρι τις αρχές του 2020, η αναλογία αυτή κινούνταν συνεχώς πτωτικά. Όσον αφορά τα bulkers, και συγκεκριμένα τα Kamsarmaxes/Panamaxes, Ultramaxes/Supramaxes/Handymaxes και Handysizes, καταγράφεται επίσης μια αυξητική τάση από το 2020 της αναλογίας των πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών προς τον ενεργό στόλο. Η Xclusiv εξηγεί ότι η κύρια διαφορά στα δεξαμενόπλοια είναι ότι το ποσοστό των μεγαλύτερων σε ηλικία πλοίων αυξανόταν από το 2001 έως το 2008, οπότε άρχισε η πτώση της, κυρίως λόγω της έκρηξης των νεότευκτων πλοίων μετά την πολύ καλή ναυλαγορά το 2008. Απόρροια του γεγονότος ότι τα τελευταία τρία χρόνια η απόδοση της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων και των bulk carriers είναι καλή, είναι οι πλοιοκτήτες να διατηρούν στους στόλους τους «γηραιότερα» πλοία, προκειμένου να επωφεληθούν από τις καλές συνθήκες. Ενδεικτικά, φέτος έχουν μέχρι στιγμής διαλυθεί bulkers χωρητικότητας 4 εκατ. dwt έναντι 4,3 εκατ. dwt πέρυσι και 5,21 εκατ. dwt το 2021. Το 2008, ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 5,56 εκατ. dwt. Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, η εικόνα είναι πιο εντυπωσιακή, καθώς το 2023 μέχρι στιγμής έχουν διαλυθεί μόνο 0,28 εκατ. dwt, αγγίζοντας τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1970.

(από naftikachronika.gr)