Ισχυρό αποτύπωμα στην ενεργειακή ασφάλεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου έχει αφήσει ο ελληνο-βουλγαρικός διασυνδετήριος αγωγός IGB, που έκλεισε έναν χρόνο εμπορικής λειτουργίας

Αυτή τη στιγμή, ο IGB αριθμεί συνολικά 39 εγγεγραμμένους χρήστες. Ο αγωγός λειτουργεί με τεχνική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως, με το σύνολο της διαθέσιμης δυναμικότητας να έχει δεσμευθεί για το νέο έτος αερίου. Ο διασυνδετήριος αγωγός προμηθεύει σχεδόν το ήμισυ της εγχώριας κατανάλωσης αερίου της Βουλγαρίας, μεταφέροντας αφενός αζέρικο αέριο μέσω του TAP, αφετέρου φορτία LNG από το τέρμιναλ της Ρεβυθούσας.

Με δεδομένες τις προκλήσεις ενεργειακής ασφάλειας στην περιοχή, ο αγωγός IGB γρήγορα εξελίχθηκε σε κρίσιμη υποδομή που μπορεί να μεταφέρει αέριο σε Μολδαβία και Ουκρανία μέσω του αγωγού Trans-Balkan.

Η εταιρεία διαχείρισης του αγωγού ICGB πρόσφατα εγκαινίασε τη διαδικασία επαύξησης της δυναμικότητας προκειμένου να αξιολογήσει το ενδιαφέρον της αγοράς στην προοπτική ενίσχυσης της δυναμικότητας μεταφοράς στα 5 bcm ετησίως. «Πυξίδα» αποτελούν τα ενθαρρυντικά μηνύματα από τη μη δεσμευτική φάση του σχετικού market test που ολοκληρώθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου με επιτυχία, καθώς οι εταιρείες που συμμετείχαν εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για έως 4 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) πρόσθετης δυναμικότητας τα επόμενα χρόνια στα σημεία διασύνδεσης του IGB με τα εθνικά συστήματα φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας, ποσότητα διπλάσια σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις.

Η αύξηση της δυναμικότητας του IGB θα συμβάλει στη διασφάλιση των ροών LNG από τους Τερματικούς Σταθμούς της Ελλάδας, τη Ρεβυθούσα και -κυρίως- το FSRU της Αλεξανδρούπολης, που αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024. «Κλειδί» για την επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού είναι η κατασκευή νέου Σταθμού Συμπίεσης στην ελληνική πλευρά (Κομοτηνή). Έργο που ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει στο δεκαετές επενδυτικό του πρόγραμμα και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025- με σκοπό αφενός τη μεταφορά LNG από το FSRU της Αλεξανδρούπολης στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αφετέρου τη διευκόλυνση της λειτουργίας του αγωγού TAP με αμφίδρομη ροή. Σε κάθε περίπτωση, καταγράφεται αυξανόμενο ενδιαφέρον από τους «παίκτες» της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου να χρησιμοποιήσουν τον IGB για την προμήθεια του καυσίμου στην ευρύτερη γειτονιά των Βαλκανίων.

Ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας συνδέει τη Βουλγαρία με τον Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και αποτελεί μέρος του «Κάθετου Διαδρόμου Αερίου». Ο αγωγός ενισχύει τη διασυνδεσιμότητα και την ασφάλεια στην περιοχή, ενώ προσφέρει πρόσβαση σε ποσότητες αερίου από νέες, διαφοροποιημένες πηγές.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")